loadingHittills i år har Scania levererat 200 eldrivna lastbilar, men man har byggt kapacitet för upp till 30 000 fordon per år. Foto: JONATHAN NACKSTRAND/AFP via Getty Images
Hittills i år har Scania levererat 200 eldrivna lastbilar, men man har byggt kapacitet för upp till 30 000 fordon per år. Foto: JONATHAN NACKSTRAND/AFP via Getty Images
Krönika

Christian Sandström: Scania – en politiserad kronjuvel

Christian Sandström

Scania har satsat stort på elektrifiering och fabriken är nu klar. Nu fattas bara betalande kunder, batterier och infrastruktur för laddning. För att detta skall komma på plats krävs politik. 

Scania har liksom konkurrenten Volvo satsat hårt på elektrifieringen. Miljardbelopp har plöjts ner i såväl forskning och utveckling som ny produktion. För ett moget, lönsamt men också hårt konkurrensutsatt bolag kräver detta en stor portion mod.

Bolaget är något av en svensk kronjuvel – en kostnadsmedveten svensk ingenjörskultur som blivit världsledande på ”Lean Production” bland annat genom långtgående kunskapsutbyten med Toyota. Inte ens i finanskrisen 2008–2009 gick man med förlust.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHittills i år har Scania levererat 200 eldrivna lastbilar, men man har byggt kapacitet för upp till 30 000 fordon per år. Foto: JONATHAN NACKSTRAND/AFP via Getty Images
Hittills i år har Scania levererat 200 eldrivna lastbilar, men man har byggt kapacitet för upp till 30 000 fordon per år. Foto: JONATHAN NACKSTRAND/AFP via Getty Images
Krönika

Christian Sandström: Scania – en politiserad kronjuvel

Christian Sandström

Scania har satsat stort på elektrifiering och fabriken är nu klar. Nu fattas bara betalande kunder, batterier och infrastruktur för laddning. För att detta skall komma på plats krävs politik. 

Scania har liksom konkurrenten Volvo satsat hårt på elektrifieringen. Miljardbelopp har plöjts ner i såväl forskning och utveckling som ny produktion. För ett moget, lönsamt men också hårt konkurrensutsatt bolag kräver detta en stor portion mod.

Bolaget är något av en svensk kronjuvel – en kostnadsmedveten svensk ingenjörskultur som blivit världsledande på ”Lean Production” bland annat genom långtgående kunskapsutbyten med Toyota. Inte ens i finanskrisen 2008–2009 gick man med förlust.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024