loadingBryggeriet Carlsberg ska sluta med plastemballage runt ölburkarna. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Bryggeriet Carlsberg ska sluta med plastemballage runt ölburkarna. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Miljö

Carlsbergs plastbantar sexpacken

Epoch Times

Den danska bryggerijätten Carlsberg säger snart farväl till den klassiska sexpacken – sex ölburkar sammanhållna av ett plastemballage. I stället introduceras en nästan plastfri brytförpackning där burkarna hålls samman av ett oljebaserat, nedbrytbart lim.

Med de nya förpackningarna räknar Carlsberg med att spara 150 ton plast om året bara i Danmark. När det nya emballaget är introducerat i de 160 länder där Carlsbergs öl säljs, så handlar det om 1 200 ton plastavfall mindre om året, motsvarande runt 60 miljoner plastkassar, skriver den danska tidningen Avisen Danmark.

Carlsberg slutar med plastförpackade sexpack ölburkar. Foto: Hasse Holmberg/TT-arkivbild

Carlsbergs försäljningschef Jeppe Boel medger att det är kundernas efterfrågan som drivit på omställningen.

– Självklart spelar det in. Det är ett konsumentkrav som är på väg att explodera och följer vi inte det är vi borta från marknaden om tio år, säger han till tidningen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBryggeriet Carlsberg ska sluta med plastemballage runt ölburkarna. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Bryggeriet Carlsberg ska sluta med plastemballage runt ölburkarna. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Miljö

Carlsbergs plastbantar sexpacken

Epoch Times

Den danska bryggerijätten Carlsberg säger snart farväl till den klassiska sexpacken – sex ölburkar sammanhållna av ett plastemballage. I stället introduceras en nästan plastfri brytförpackning där burkarna hålls samman av ett oljebaserat, nedbrytbart lim.

Med de nya förpackningarna räknar Carlsberg med att spara 150 ton plast om året bara i Danmark. När det nya emballaget är introducerat i de 160 länder där Carlsbergs öl säljs, så handlar det om 1 200 ton plastavfall mindre om året, motsvarande runt 60 miljoner plastkassar, skriver den danska tidningen Avisen Danmark.

Carlsberg slutar med plastförpackade sexpack ölburkar. Foto: Hasse Holmberg/TT-arkivbild

Carlsbergs försäljningschef Jeppe Boel medger att det är kundernas efterfrågan som drivit på omställningen.

– Självklart spelar det in. Det är ett konsumentkrav som är på väg att explodera och följer vi inte det är vi borta från marknaden om tio år, säger han till tidningen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025