loadingFör den som behöver stöd i skolan kan bristande samråd mellan lärare och personal med specialpedagogisk kompetens innebära att stödet uteblir. Foto: Henrik Montgomery/TT
För den som behöver stöd i skolan kan bristande samråd mellan lärare och personal med specialpedagogisk kompetens innebära att stödet uteblir. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Bristande samverkan i stödinsatser

Camilla Johansson

När PISA-rapporten presenterades kom de låga resultaten i bland annat läsförståelse och matematik bland de svenska eleverna som en kalldusch för många, och förslag på vad som bör göras presenterades. Men arbetet borde redan vara igång.

Redan 2019 infördes Garantin för tidiga stödinsatser. Syftet med denna var att de elever som behövde det skulle få rätt till stöd i rätt tid för att de skulle ha en möjlighet att nå målen i svenska, svenska som andraspråk samt matematik.

Redan från början var man tydlig med att centralt för att nå målen med garantin är samrådsarbetet mellan lärare och personal med specialpedagogisk kompetens.

Svårigheter i stödinsatserna

Skolinspektionen har noterat att stödinsatser ofta fördelas ojämnt mellan flickor och pojkar.
Enkäten från 2022 visar att en större andel pojkar ofta får extra anpassningar och/eller särskilt stöd för sin språkliga och matematiska utveckling.

Stöd till pojkar i större utsträckning än flickor behöver inte innebära ett ojämställt utfall. Det kan dock i skolan finnas normer där förväntningar på olika kön kan få konsekvenser för vem som anses vara i behov av stöd.

Tidigare granskningar visar att lärare upplever svårigheter att genomföra garantin med vissa elevgrupper, såsom elever som inte har svenska som modersmål, elever med koncentrationssvårigheter eller funktionsnedsättning.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFör den som behöver stöd i skolan kan bristande samråd mellan lärare och personal med specialpedagogisk kompetens innebära att stödet uteblir. Foto: Henrik Montgomery/TT
För den som behöver stöd i skolan kan bristande samråd mellan lärare och personal med specialpedagogisk kompetens innebära att stödet uteblir. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Bristande samverkan i stödinsatser

Camilla Johansson

När PISA-rapporten presenterades kom de låga resultaten i bland annat läsförståelse och matematik bland de svenska eleverna som en kalldusch för många, och förslag på vad som bör göras presenterades. Men arbetet borde redan vara igång.

Redan 2019 infördes Garantin för tidiga stödinsatser. Syftet med denna var att de elever som behövde det skulle få rätt till stöd i rätt tid för att de skulle ha en möjlighet att nå målen i svenska, svenska som andraspråk samt matematik.

Redan från början var man tydlig med att centralt för att nå målen med garantin är samrådsarbetet mellan lärare och personal med specialpedagogisk kompetens.

Svårigheter i stödinsatserna

Skolinspektionen har noterat att stödinsatser ofta fördelas ojämnt mellan flickor och pojkar.
Enkäten från 2022 visar att en större andel pojkar ofta får extra anpassningar och/eller särskilt stöd för sin språkliga och matematiska utveckling.

Stöd till pojkar i större utsträckning än flickor behöver inte innebära ett ojämställt utfall. Det kan dock i skolan finnas normer där förväntningar på olika kön kan få konsekvenser för vem som anses vara i behov av stöd.

Tidigare granskningar visar att lärare upplever svårigheter att genomföra garantin med vissa elevgrupper, såsom elever som inte har svenska som modersmål, elever med koncentrationssvårigheter eller funktionsnedsättning.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024