loading
Sjön lockar många även i år. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Sjön lockar många även i år. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Brist på båtmotorer väntas öka stölderna

TT/Johanna Cederblad

Stölderna till sjöss riskerar i år att bli fler än på länge. Orsaken är bristen på både båtar och motorer.

Under pandemin har båtmotorstölderna minskat: under 2020 stals 1 733 motorer, en minskning med 24 procent jämfört med 2019. Minskningen anses bero på att gränserna till flera grannländer har varit stängda.

Men nu öppnar samhällena upp igen. Samtidigt råder det en mycket, mycket stor brist på båtmotorer. Både här och i andra länder.

Den som blir av med sin båtmotor kan därför inte räkna med att kunna få tag på en ny i sommar. Branschorganisationen Sweboat konstaterar att både pandemin, halvledarbristen och stoppet i Suezkanalen i mars har gjort att båtmotorerna inte hinner levereras i takt med efterfrågan.

Ännu mer stöldbegärligt

Bristen gäller inte bara i Sverige, och det gör att tjuvarna kan bli ännu mer aktiva nu, befarar Viktor Eklöf, utredningsinspektör på Larmtjänst. Fast ännu finns inga siffror på om båt- eller motorstölderna ökar nu i vår.

– Vi har inte någon aktuell statistik ännu, den kommer kvartalsvis från Brottsförebyggande rådet, Brå.

Vart motorerna som stjäls tar vägen vet ingen säkert, men många förs utomlands, österut, berättar han. Fast en hel del blir nog också kvar och säljs här.

Därför gäller det att se upp då man handlar begagnat. Han råder den som ska köpa att vara mycket noggrann i kontrollerna, så att man inte köper stöldgods.

Han tycker att båtköpare kan vara både okunniga och naiva som skippar kollen och litar alltför blint på säljaren.

– Man skulle ju inte köpa en bil utan registreringsnummer, eller med en skylt där en siffra saknas.

Fast han håller med om att det är svårt att veta hur ett riktigt serienummer ser ut på en motor.

– Man kan kolla med tillverkaren om serienumret stämmer, och om en motor med ett sådant nummer har sålts i Sverige. Man kan också kolla med polisen eller Larmtjänst om motorn är anmäld stulen.

På båtar ska det också finnas märkningar med skrovnummer. Men även här kan det vara svårt för den ovane att veta om det är ett riktigt nummer.

Bedragare i farten

Han råder den som ska köpa båt eller motor att aldrig köpa vare sig motor eller båt osett.

– Det finns bedragare.

Det finns de som begär pengar via swish för att köpare ska få köpa båten osett, men det bör man absolut inte gå med på, enligt Viktor Eklöf.

Säljaren måste kollas noga, med id på plats, understryker han. Man ska också se till att få ett ordentligt kvitto på köpet, understryker han.

– Man måste veta vem man har köpt av, säger Viktor Eklöf.

(Johanna Cederblad/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Så undviker du att köpa stöldgods

(TT)

Köp inte osett. I år är det bedragarnas marknad.

Många vill ha båt denna hemestersommar också, och det öppnar för snabba och hetsiga affärer.

Swisha aldrig pengar för en båt eller motor som du inte har sett eller kontrollerat.

Kolla id-handlingar på plats då du träffar säljaren.

Ett skrovnummer består (sedan 1998) av 14 tecken. Motornummer kan se olika ut, beroende på fabrikat. Nyare motorer kan ha numret ingraverat i metallen på flera ställen. Äldre motorer kan ha klisterlappar. Det finns också metallplattor som nitats fast. Kolla så att den inte ser ut att ha bytts ut. Kolla så att motornumret eller skrovnumret inte ser manipulerat ut.

Ta en bild på motornumret och skrovnumret på båten, kolla med polisen på telefon 11414 om båten eller motorn är anmälda stulna. Larmtjänst kan också ha uppgifter om detta.

Ange alla uppgifterna om båten och numren i ett båtkort, som finns hos Larmtjänst och hos polisen.

Begär ett riktigt kvitto på köpet.

Ange alla uppgifterna om båten, även numren, då båtförsäkring tecknas.

Källa: Larmtjänst

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Sjön lockar många även i år. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Sjön lockar många även i år. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Brist på båtmotorer väntas öka stölderna

TT/Johanna Cederblad

Stölderna till sjöss riskerar i år att bli fler än på länge. Orsaken är bristen på både båtar och motorer.

Under pandemin har båtmotorstölderna minskat: under 2020 stals 1 733 motorer, en minskning med 24 procent jämfört med 2019. Minskningen anses bero på att gränserna till flera grannländer har varit stängda.

Men nu öppnar samhällena upp igen. Samtidigt råder det en mycket, mycket stor brist på båtmotorer. Både här och i andra länder.

Den som blir av med sin båtmotor kan därför inte räkna med att kunna få tag på en ny i sommar. Branschorganisationen Sweboat konstaterar att både pandemin, halvledarbristen och stoppet i Suezkanalen i mars har gjort att båtmotorerna inte hinner levereras i takt med efterfrågan.

Ännu mer stöldbegärligt

Bristen gäller inte bara i Sverige, och det gör att tjuvarna kan bli ännu mer aktiva nu, befarar Viktor Eklöf, utredningsinspektör på Larmtjänst. Fast ännu finns inga siffror på om båt- eller motorstölderna ökar nu i vår.

– Vi har inte någon aktuell statistik ännu, den kommer kvartalsvis från Brottsförebyggande rådet, Brå.

Vart motorerna som stjäls tar vägen vet ingen säkert, men många förs utomlands, österut, berättar han. Fast en hel del blir nog också kvar och säljs här.

Därför gäller det att se upp då man handlar begagnat. Han råder den som ska köpa att vara mycket noggrann i kontrollerna, så att man inte köper stöldgods.

Han tycker att båtköpare kan vara både okunniga och naiva som skippar kollen och litar alltför blint på säljaren.

– Man skulle ju inte köpa en bil utan registreringsnummer, eller med en skylt där en siffra saknas.

Fast han håller med om att det är svårt att veta hur ett riktigt serienummer ser ut på en motor.

– Man kan kolla med tillverkaren om serienumret stämmer, och om en motor med ett sådant nummer har sålts i Sverige. Man kan också kolla med polisen eller Larmtjänst om motorn är anmäld stulen.

På båtar ska det också finnas märkningar med skrovnummer. Men även här kan det vara svårt för den ovane att veta om det är ett riktigt nummer.

Bedragare i farten

Han råder den som ska köpa båt eller motor att aldrig köpa vare sig motor eller båt osett.

– Det finns bedragare.

Det finns de som begär pengar via swish för att köpare ska få köpa båten osett, men det bör man absolut inte gå med på, enligt Viktor Eklöf.

Säljaren måste kollas noga, med id på plats, understryker han. Man ska också se till att få ett ordentligt kvitto på köpet, understryker han.

– Man måste veta vem man har köpt av, säger Viktor Eklöf.

(Johanna Cederblad/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Så undviker du att köpa stöldgods

(TT)

Köp inte osett. I år är det bedragarnas marknad.

Många vill ha båt denna hemestersommar också, och det öppnar för snabba och hetsiga affärer.

Swisha aldrig pengar för en båt eller motor som du inte har sett eller kontrollerat.

Kolla id-handlingar på plats då du träffar säljaren.

Ett skrovnummer består (sedan 1998) av 14 tecken. Motornummer kan se olika ut, beroende på fabrikat. Nyare motorer kan ha numret ingraverat i metallen på flera ställen. Äldre motorer kan ha klisterlappar. Det finns också metallplattor som nitats fast. Kolla så att den inte ser ut att ha bytts ut. Kolla så att motornumret eller skrovnumret inte ser manipulerat ut.

Ta en bild på motornumret och skrovnumret på båten, kolla med polisen på telefon 11414 om båten eller motorn är anmälda stulna. Larmtjänst kan också ha uppgifter om detta.

Ange alla uppgifterna om båten och numren i ett båtkort, som finns hos Larmtjänst och hos polisen.

Begär ett riktigt kvitto på köpet.

Ange alla uppgifterna om båten, även numren, då båtförsäkring tecknas.

Källa: Larmtjänst

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024