Transportbranschen är kritisk mot att Trafikverket inte satsar mer på att underhålla vägnätet. Chaufförerna tvingas köra långsammare när vägarna är slitna – med lägre lönsamhet som konsekvens.
Branschorganisationen Transportföretagen konstaterar att nästan 13 procent av det statliga vägnätet är i mycket dåligt skick. Organisationen har räknat fram det med hjälp av Trafikverkets öppna data om sprickbildning, spårdjup och den förväntade tiden mellan två underhållsåtgärder.
– Det stora problemet med vägnätet i Sverige är att det förfaller i ganska hög hastighet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen och fortsätter:
– Det är ett problem eftersom vägnätet är samhällets blodomlopp. Det är viktigt för svensk konkurrenskraft, det är viktigt för trafiksäkerheten och för rörligheten i landet, säger Thorsell.
"Trafikverkets sniklösning"
Transportföretagen vill att Trafikverket ökar budgeten för det årliga underhållet av vägnätet från dagens omkring 3 miljarder till 5,4 miljarder kronor fram till 2030 för att motverka problemet – annars hotas medlemsföretagens lönsamhet eftersom chaufförerna måste sänka hastigheten i onödan.
– Trafikverket har under många år använda sig av en sniklösning, att i stället för att underhålla vägarna har man sänkt hastigheterna. Med sänkta hastigheter blir Sverige längre. Vi är ett stort land och är exportberoende, det kommer ta längre tid att transportera gods på vägarna och särskilt om man sänker hastigheten, säger Thorsell.
Kritiken framförs i samband med att remisstiden snart går ut för Trafikverkets inriktningsunderlag som presenterades för regeringen i slutet av oktober. Underlaget ska ligga till grund för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för 2022–2037.
Trafikverket: Slitaget ökar
Trafikverkets presschef Bengt Olsson vill inte uttala sig om huruvida han håller med om att 13 procent av vägnätet är i mycket dåligt skick, men konstaterar att vägslitaget på senare år har ökat mer än väntat.
– Dels har vi mer tung trafik på vägarna som för med sig ökat slitage. Dels har det blivit vanligare med temperaturväxlingar runt nollgradersstrecket under de senaste tio åren, som leder till att hela vägkonstruktionen påverkas. Som typexempel har vi märkt att stenar som ligger under grundkonstruktionen har helt enkelt flyttat sig, säger han.
Trafikverket delar Transportföretagens bedömning att mer pengar måste vikas till att underhålla vägarna.
– I det underlaget som vi lämnade till regeringen i oktober har vi lyft fram behovet av att underhålla det vi har, och behovet av att göra större insatser för att bevara det som redan existerar, säger Olsson.
Transportföretagen har räknat ut att 12,7 procent av de statliga vägarna i Sverige är i mycket dåligt skick, genom att använda sig av Trafikverkets öppna data. Nedan följer en sammanställning av motsvarande siffra på länsnivå.
Gävleborgs län | 23,5 |
Jämtlands län | 21,1 |
Gotlands län | 20,1 |
Norrbottens län | 17,2 |
Dalarnas län | 16,9 |
Hallands län | 16,9 |
Västernorrlands län | 16,6 |
Västerbottens län | 15 |
Västra Götalands län | 14,2 |
Skåne län | 11,9 |
Stockholms län | 11,8 |
Kalmar län | 11,2 |
Blekinge län | 9,3 |
Kronobergs län | 8,9 |
Södermanlands län | 8,8 |
Örebro län | 8,3 |
Uppsala län | 7,6 |
Västmanlands län | 6 |
Värmlands län | 5,5 |
Jönköpings län | 5,3 |
Östergötlands län | 3,9 |
(TT)
Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.