loadingMer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Branschen kritisk – många vägar i dåligt skick

TT

Transportbranschen är kritisk mot att Trafikverket inte satsar mer på att underhålla vägnätet. Chaufförerna tvingas köra långsammare när vägarna är slitna – med lägre lönsamhet som konsekvens.

Branschorganisationen Transportföretagen konstaterar att nästan 13 procent av det statliga vägnätet är i mycket dåligt skick. Organisationen har räknat fram det med hjälp av Trafikverkets öppna data om sprickbildning, spårdjup och den förväntade tiden mellan två underhållsåtgärder.

– Det stora problemet med vägnätet i Sverige är att det förfaller i ganska hög hastighet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen och fortsätter:

– Det är ett problem eftersom vägnätet är samhällets blodomlopp. Det är viktigt för svensk konkurrenskraft, det är viktigt för trafiksäkerheten och för rörligheten i landet, säger Thorsell.

"Trafikverkets sniklösning"

Transportföretagen vill att Trafikverket ökar budgeten för det årliga underhållet av vägnätet från dagens omkring 3 miljarder till 5,4 miljarder kronor fram till 2030 för att motverka problemet – annars hotas medlemsföretagens lönsamhet eftersom chaufförerna måste sänka hastigheten i onödan.

– Trafikverket har under många år använda sig av en sniklösning, att i stället för att underhålla vägarna har man sänkt hastigheterna. Med sänkta hastigheter blir Sverige längre. Vi är ett stort land och är exportberoende, det kommer ta längre tid att transportera gods på vägarna och särskilt om man sänker hastigheten, säger Thorsell.

Kritiken framförs i samband med att remisstiden snart går ut för Trafikverkets inriktningsunderlag som presenterades för regeringen i slutet av oktober. Underlaget ska ligga till grund för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för 2022–2037.

Trafikverket: Slitaget ökar

Trafikverkets presschef Bengt Olsson vill inte uttala sig om huruvida han håller med om att 13 procent av vägnätet är i mycket dåligt skick, men konstaterar att vägslitaget på senare år har ökat mer än väntat.

– Dels har vi mer tung trafik på vägarna som för med sig ökat slitage. Dels har det blivit vanligare med temperaturväxlingar runt nollgradersstrecket under de senaste tio åren, som leder till att hela vägkonstruktionen påverkas. Som typexempel har vi märkt att stenar som ligger under grundkonstruktionen har helt enkelt flyttat sig, säger han.

Trafikverket delar Transportföretagens bedömning att mer pengar måste vikas till att underhålla vägarna.

– I det underlaget som vi lämnade till regeringen i oktober har vi lyft fram behovet av att underhålla det vi har, och behovet av att göra större insatser för att bevara det som redan existerar, säger Olsson.

Transportföretagen har räknat ut att 12,7 procent av de statliga vägarna i Sverige är i mycket dåligt skick, genom att använda sig av Trafikverkets öppna data. Nedan följer en sammanställning av motsvarande siffra på länsnivå.

Fakta: Länen med flest vägar i dåligt skick
Gävleborgs län 23,5
Jämtlands län 21,1
Gotlands län 20,1
Norrbottens län 17,2
Dalarnas län 16,9
Hallands län 16,9
Västernorrlands län 16,6
Västerbottens län 15
Västra Götalands län 14,2
Skåne län 11,9
Stockholms län 11,8
Kalmar län 11,2
Blekinge län 9,3
Kronobergs län 8,9
Södermanlands län 8,8
Örebro län 8,3
Uppsala län 7,6
Västmanlands län 6
Värmlands län 5,5
Jönköpings län 5,3
Östergötlands län 3,9

(TT)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Branschen kritisk – många vägar i dåligt skick

TT

Transportbranschen är kritisk mot att Trafikverket inte satsar mer på att underhålla vägnätet. Chaufförerna tvingas köra långsammare när vägarna är slitna – med lägre lönsamhet som konsekvens.

Branschorganisationen Transportföretagen konstaterar att nästan 13 procent av det statliga vägnätet är i mycket dåligt skick. Organisationen har räknat fram det med hjälp av Trafikverkets öppna data om sprickbildning, spårdjup och den förväntade tiden mellan två underhållsåtgärder.

– Det stora problemet med vägnätet i Sverige är att det förfaller i ganska hög hastighet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen och fortsätter:

– Det är ett problem eftersom vägnätet är samhällets blodomlopp. Det är viktigt för svensk konkurrenskraft, det är viktigt för trafiksäkerheten och för rörligheten i landet, säger Thorsell.

"Trafikverkets sniklösning"

Transportföretagen vill att Trafikverket ökar budgeten för det årliga underhållet av vägnätet från dagens omkring 3 miljarder till 5,4 miljarder kronor fram till 2030 för att motverka problemet – annars hotas medlemsföretagens lönsamhet eftersom chaufförerna måste sänka hastigheten i onödan.

– Trafikverket har under många år använda sig av en sniklösning, att i stället för att underhålla vägarna har man sänkt hastigheterna. Med sänkta hastigheter blir Sverige längre. Vi är ett stort land och är exportberoende, det kommer ta längre tid att transportera gods på vägarna och särskilt om man sänker hastigheten, säger Thorsell.

Kritiken framförs i samband med att remisstiden snart går ut för Trafikverkets inriktningsunderlag som presenterades för regeringen i slutet av oktober. Underlaget ska ligga till grund för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för 2022–2037.

Trafikverket: Slitaget ökar

Trafikverkets presschef Bengt Olsson vill inte uttala sig om huruvida han håller med om att 13 procent av vägnätet är i mycket dåligt skick, men konstaterar att vägslitaget på senare år har ökat mer än väntat.

– Dels har vi mer tung trafik på vägarna som för med sig ökat slitage. Dels har det blivit vanligare med temperaturväxlingar runt nollgradersstrecket under de senaste tio åren, som leder till att hela vägkonstruktionen påverkas. Som typexempel har vi märkt att stenar som ligger under grundkonstruktionen har helt enkelt flyttat sig, säger han.

Trafikverket delar Transportföretagens bedömning att mer pengar måste vikas till att underhålla vägarna.

– I det underlaget som vi lämnade till regeringen i oktober har vi lyft fram behovet av att underhålla det vi har, och behovet av att göra större insatser för att bevara det som redan existerar, säger Olsson.

Transportföretagen har räknat ut att 12,7 procent av de statliga vägarna i Sverige är i mycket dåligt skick, genom att använda sig av Trafikverkets öppna data. Nedan följer en sammanställning av motsvarande siffra på länsnivå.

Fakta: Länen med flest vägar i dåligt skick
Gävleborgs län 23,5
Jämtlands län 21,1
Gotlands län 20,1
Norrbottens län 17,2
Dalarnas län 16,9
Hallands län 16,9
Västernorrlands län 16,6
Västerbottens län 15
Västra Götalands län 14,2
Skåne län 11,9
Stockholms län 11,8
Kalmar län 11,2
Blekinge län 9,3
Kronobergs län 8,9
Södermanlands län 8,8
Örebro län 8,3
Uppsala län 7,6
Västmanlands län 6
Värmlands län 5,5
Jönköpings län 5,3
Östergötlands län 3,9

(TT)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024