loadingMer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Var tionde statlig väg i dåligt skick

TT

Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick och på flera håll i landet är vägarna direkt trafikfarliga. Det visar en kartläggning från branschorganisationen Transportföretagen.

Undersökningen bygger på öppen data från Trafikverket om de 98 500 kilometer statlig väg som det svenska vägnätet består av. Bland annat undersöks ojämnheter och vägarnas förväntade livslängd. Enligt rapporten behöver det årliga underhållet till vägbeläggning öka från dagens cirka 3 miljarder till 5,4 miljarder kronor per år fram till 2030.

"Så länge resurserna till vägunderhåll understiger behovet kommer Trafikverket tvingas prioritera vägar med mycket trafik och de stora sammanhängande stråken. Gapet mellan stad och land kommer att växa. Vi får ett allt mer polariserat vägnät", skriver Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

(TT)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Var tionde statlig väg i dåligt skick

TT

Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick och på flera håll i landet är vägarna direkt trafikfarliga. Det visar en kartläggning från branschorganisationen Transportföretagen.

Undersökningen bygger på öppen data från Trafikverket om de 98 500 kilometer statlig väg som det svenska vägnätet består av. Bland annat undersöks ojämnheter och vägarnas förväntade livslängd. Enligt rapporten behöver det årliga underhållet till vägbeläggning öka från dagens cirka 3 miljarder till 5,4 miljarder kronor per år fram till 2030.

"Så länge resurserna till vägunderhåll understiger behovet kommer Trafikverket tvingas prioritera vägar med mycket trafik och de stora sammanhängande stråken. Gapet mellan stad och land kommer att växa. Vi får ett allt mer polariserat vägnät", skriver Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

(TT)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024