Nyheter

Branden under VM kan leda till säkrare elbilar

Glenn Mattsing

Motorsporten har alltid drivit på utvecklingen av bilar, men mottagit kritik för sina utsläpp de senaste åren. Efter en våldsam elbilsbrand under VM i rallycross kan den kritiserade motorsporten bli mer relevant som testarena. 

När en våldsam brand plötsligt utbröt under VM i rallycross den 21 juli vaknade åter debatten om elbilars framtid. Inom motorsporten har elbilar mött motstånd bland annat för att de tar bort ett av de viktigaste elementen för publiken, nämligen motorljudet. Nu ställs återigen frågor rörande brandrisken.

Branden bröt ut hos ett franskt team som förlorade båda sina tävlingsbilar, en lastbilstrailer samt dyr utrustning i branden. Den utvecklade sig hastigt och övriga team skyndade att flytta sina fordon, men kunde bara se på när elden förstörde Special One Racing-teamets bilar. 

Sverige världsledande i rallycross

Rallycross är en arenasport med möjlighet för publiken att få överblick över hela banan, till skillnad från rally som ofta arrangeras på vanliga vägar. 

Fem eller sex bilar tävlar i heat på banor som är maximalt 1 200 meter långa. En asfalterad startsträcka där bilarna accelererar från 0 till 100 kilometer i timmen på två sekunder övergår sedan till lätt kuperad grus- och asfaltsbana. 

År 2022 introducerades en serie för elbilar. Rallycross bygger på närkontakt mellan bilarna vilket utgör en risk för batterier som är känsliga för deformation. 

Sverige är världsledande med flest världsmästare de senaste åren. Den svenska deltävlingen i VM arrangeras i värmländska Höljes varje juli.

Källa: Svenska bilsportförbundet

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Nyheter

Branden under VM kan leda till säkrare elbilar

Glenn Mattsing

Motorsporten har alltid drivit på utvecklingen av bilar, men mottagit kritik för sina utsläpp de senaste åren. Efter en våldsam elbilsbrand under VM i rallycross kan den kritiserade motorsporten bli mer relevant som testarena. 

När en våldsam brand plötsligt utbröt under VM i rallycross den 21 juli vaknade åter debatten om elbilars framtid. Inom motorsporten har elbilar mött motstånd bland annat för att de tar bort ett av de viktigaste elementen för publiken, nämligen motorljudet. Nu ställs återigen frågor rörande brandrisken.

Branden bröt ut hos ett franskt team som förlorade båda sina tävlingsbilar, en lastbilstrailer samt dyr utrustning i branden. Den utvecklade sig hastigt och övriga team skyndade att flytta sina fordon, men kunde bara se på när elden förstörde Special One Racing-teamets bilar. 

Sverige världsledande i rallycross

Rallycross är en arenasport med möjlighet för publiken att få överblick över hela banan, till skillnad från rally som ofta arrangeras på vanliga vägar. 

Fem eller sex bilar tävlar i heat på banor som är maximalt 1 200 meter långa. En asfalterad startsträcka där bilarna accelererar från 0 till 100 kilometer i timmen på två sekunder övergår sedan till lätt kuperad grus- och asfaltsbana. 

År 2022 introducerades en serie för elbilar. Rallycross bygger på närkontakt mellan bilarna vilket utgör en risk för batterier som är känsliga för deformation. 

Sverige är världsledande med flest världsmästare de senaste åren. Den svenska deltävlingen i VM arrangeras i värmländska Höljes varje juli.

Källa: Svenska bilsportförbundet

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024