loadingTjänsterna för strömmad film och tv växer så det knakar i Sverige. Dragloket är Netflix, men marknaden som helhet ökar. Foto: Chris Pizzello/TT-arkivbild
Tjänsterna för strömmad film och tv växer så det knakar i Sverige. Dragloket är Netflix, men marknaden som helhet ökar. Foto: Chris Pizzello/TT-arkivbild
Inrikes

Betaltjänsterna i rutan växer så det knakar

Epoch Times

De svenska hushållen betalade under tredje kvartalet i snitt över 330 kronor i månaden för strömmad film och tv, en ökning med 24 procent jämfört med samma period förra året. Allra mest ökar Netflix som fått 400 000 nya kunder det senaste året, enligt analysföretaget Mediavision.

Kostnaderna för den här typen av tjänster är bara en del av hushållens medieutgifter. De flesta har därutöver abonnemang för vanlig tv, bredband och kanske också prenumerationer på dagstidningar i papper eller digitalt, musik och digitala tjänster för andra typer av tidningar och böcker.

– Det som kanske förvånat oss är att det så starkt återspeglar det ekonomiska läget för hushållen. De adderar tjänster men tar inte bort några, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision till TT.

Hur slår lågkonjunkturen?

Även Netflix konkurrenter HBO Nordic, Viaplay och Cmore växer kraftigt liksom olika hyr- och köptjänster för rörlig bild, enligt analysen.

TT: Vad kommer att hända med den här typen av utgifter när vi går in i en lågkonjunktur?

– Det kan hända flera saker. Dels att man väljer bort någon tjänst eller går ner till billigare paket i den traditionella betal-tv:n. Det kan också sätta en press på operatörernas priser. Men det intressanta är att det inte hänt hittills, säger Marie Nilsson.

Enorm påverkan

Att den här typen av betaltjänster ökar kraftigt är inte ett kvitto på att hushållen ger de traditionella tv-tjänsterna underbetyg, anser hon.

– Även om folk inte tittar i samma utsträckning som tidigare är de uppenbarligen tillräckligt nöjda för att behålla de tjänsterna i stor utsträckning. De behåller sitt utbud men konsumerar det väsentligen mindre.

Det kraftiga genomslaget för jättar som Netflix har påverkat den svenska tv-marknaden i flera år, påpekar hon.

– Alla traditionella aktörer är enormt påverkade och deras stora utmaning just nu är att förändras så de svarar mot de nya kraven. De har i flera år skapat unikt material och frågan är hur vi tittare värderar det lokala innehållet jämfört det globala. Vi uppskattar till exempel de stora amerikanska dramaserierna och vi behöver betala ganska lite per tjänst. Det är svårt för en lokal aktör att prestera samma typ av innehåll för en mindre marknad. Men även de svenska tjänsterna växer snabbt och jag tror att en stor del av förklaringen ligger i deras sporterbjudanden.

(Björn Ewenfeldt/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTjänsterna för strömmad film och tv växer så det knakar i Sverige. Dragloket är Netflix, men marknaden som helhet ökar. Foto: Chris Pizzello/TT-arkivbild
Tjänsterna för strömmad film och tv växer så det knakar i Sverige. Dragloket är Netflix, men marknaden som helhet ökar. Foto: Chris Pizzello/TT-arkivbild
Inrikes

Betaltjänsterna i rutan växer så det knakar

Epoch Times

De svenska hushållen betalade under tredje kvartalet i snitt över 330 kronor i månaden för strömmad film och tv, en ökning med 24 procent jämfört med samma period förra året. Allra mest ökar Netflix som fått 400 000 nya kunder det senaste året, enligt analysföretaget Mediavision.

Kostnaderna för den här typen av tjänster är bara en del av hushållens medieutgifter. De flesta har därutöver abonnemang för vanlig tv, bredband och kanske också prenumerationer på dagstidningar i papper eller digitalt, musik och digitala tjänster för andra typer av tidningar och böcker.

– Det som kanske förvånat oss är att det så starkt återspeglar det ekonomiska läget för hushållen. De adderar tjänster men tar inte bort några, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision till TT.

Hur slår lågkonjunkturen?

Även Netflix konkurrenter HBO Nordic, Viaplay och Cmore växer kraftigt liksom olika hyr- och köptjänster för rörlig bild, enligt analysen.

TT: Vad kommer att hända med den här typen av utgifter när vi går in i en lågkonjunktur?

– Det kan hända flera saker. Dels att man väljer bort någon tjänst eller går ner till billigare paket i den traditionella betal-tv:n. Det kan också sätta en press på operatörernas priser. Men det intressanta är att det inte hänt hittills, säger Marie Nilsson.

Enorm påverkan

Att den här typen av betaltjänster ökar kraftigt är inte ett kvitto på att hushållen ger de traditionella tv-tjänsterna underbetyg, anser hon.

– Även om folk inte tittar i samma utsträckning som tidigare är de uppenbarligen tillräckligt nöjda för att behålla de tjänsterna i stor utsträckning. De behåller sitt utbud men konsumerar det väsentligen mindre.

Det kraftiga genomslaget för jättar som Netflix har påverkat den svenska tv-marknaden i flera år, påpekar hon.

– Alla traditionella aktörer är enormt påverkade och deras stora utmaning just nu är att förändras så de svarar mot de nya kraven. De har i flera år skapat unikt material och frågan är hur vi tittare värderar det lokala innehållet jämfört det globala. Vi uppskattar till exempel de stora amerikanska dramaserierna och vi behöver betala ganska lite per tjänst. Det är svårt för en lokal aktör att prestera samma typ av innehåll för en mindre marknad. Men även de svenska tjänsterna växer snabbt och jag tror att en stor del av förklaringen ligger i deras sporterbjudanden.

(Björn Ewenfeldt/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024