De svenska hushållen betalade under tredje kvartalet i snitt över 330 kronor i månaden för strömmad film och tv, en ökning med 24 procent jämfört med samma period förra året. Allra mest ökar Netflix som fått 400 000 nya kunder det senaste året, enligt analysföretaget Mediavision.
Kostnaderna för den här typen av tjänster är bara en del av hushållens medieutgifter. De flesta har därutöver abonnemang för vanlig tv, bredband och kanske också prenumerationer på dagstidningar i papper eller digitalt, musik och digitala tjänster för andra typer av tidningar och böcker.
– Det som kanske förvånat oss är att det så starkt återspeglar det ekonomiska läget för hushållen. De adderar tjänster men tar inte bort några, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision till TT.
Hur slår lågkonjunkturen?
Även Netflix konkurrenter HBO Nordic, Viaplay och Cmore växer kraftigt liksom olika hyr- och köptjänster för rörlig bild, enligt analysen.
TT: Vad kommer att hända med den här typen av utgifter när vi går in i en lågkonjunktur?
– Det kan hända flera saker. Dels att man väljer bort någon tjänst eller går ner till billigare paket i den traditionella betal-tv:n. Det kan också sätta en press på operatörernas priser. Men det intressanta är att det inte hänt hittills, säger Marie Nilsson.
Enorm påverkan
Att den här typen av betaltjänster ökar kraftigt är inte ett kvitto på att hushållen ger de traditionella tv-tjänsterna underbetyg, anser hon.
– Även om folk inte tittar i samma utsträckning som tidigare är de uppenbarligen tillräckligt nöjda för att behålla de tjänsterna i stor utsträckning. De behåller sitt utbud men konsumerar det väsentligen mindre.
Det kraftiga genomslaget för jättar som Netflix har påverkat den svenska tv-marknaden i flera år, påpekar hon.
– Alla traditionella aktörer är enormt påverkade och deras stora utmaning just nu är att förändras så de svarar mot de nya kraven. De har i flera år skapat unikt material och frågan är hur vi tittare värderar det lokala innehållet jämfört det globala. Vi uppskattar till exempel de stora amerikanska dramaserierna och vi behöver betala ganska lite per tjänst. Det är svårt för en lokal aktör att prestera samma typ av innehåll för en mindre marknad. Men även de svenska tjänsterna växer snabbt och jag tror att en stor del av förklaringen ligger i deras sporterbjudanden.
(Björn Ewenfeldt/TT)