Kultur

Bert Karlsson startar musikmuseum

Epoch Times

"Landsbygdens Abba-museum". Så kallar Bert Karlsson sin senaste satsning, på en camping utanför Vänersborg.

– Det är landsbygdshistoria egentligen, säger den före detta skivbolagsdirektören.

På en stor betongplatta vid receptionen finns handavtryck från de båda Vikingarna-sångarna Stefan Borsch och Christer Sjögren samt Carola Häggkvist – de två största succéerna från skivbolaget Mariann Grammofon, som Bert Karlsson drog i gång i Skara i början av 1970-talet.

På ovanvåningen i intilliggande ett hus finns skivomslag, planscher och andra bilder från bolagets storhetstid.

– Det är en overklig historia. Vi hade 250 låtar på svensktoppen, har sålt över 100 miljoner album. Hon sålde en miljon till exempel, säger Bert Karlsson och pekar på en bild av Carola Häggkvist.

– Vikingarna sålde 13 miljoner. Det är jättestort.

Svar till Stockholm

Han sålde sitt skivbolag 2006, men det märks att Karlsson, sedan ett par år tillbaka campingplatsägare, är stolt över det musikaliska livsverket.

Gatorna på campingen Ursand, som ligger vid Vänerns strand strax norr om Vänersborg, har namn hämtade från den svenska artisteliten. Nu har också en hyllningsutställning vuxit fram – ett Bert Karlsson-svar på Abba-museet i Stockholm.

– Vi får ju inte vara med på Abba-museet, trots att jag hade Abba i två år, 1988–1990, säger han.

I stället byggde han en egen hyllning till ett stycke musikhistoria. Eller landsbygdshistoria, som han kallar det själv.

– Ja, det är ju det. Storstaden mot det folkliga, säger Karlsson.

Bert Karlsson framför Lill-Babs-väggen i hans minimuseum, på en camping norr om Vänersborg. Foto: Adam Ihse/TT

Startade musikfabrik

Bert Karlsson blev mångmiljonär genom att öppna bingohallar, pengar som blev ett perfekt startkapital för skivbolaget. Artistuppställningen från Mariann-tiden är lång. Där finns en lång rad dansband, countryartister och – förstås – en massa schlager.

På en vägg hänger planscher från tv-sända talangjakten "Fame Factory" och dokusåpan om bandet Friends. I biljardrummet på nedervåningen finns ett stort collage över Lill-Babs karriär, mitt emot en motsvarande vägg för Kikki Danielsson.

– Det var en musikfabrik som vi byggde upp i Skara, även om vi hade en studio i Stockholm också, minns Bert Karlsson.

– Det mest otroliga är hur vi från Skara kunde starta det här och bli större än alla andra bolag. Det är inte klokt. Man fattar egentligen inte hur vi kunde få en så dominerande ställning.

(Jens Bornemann/TT)

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

 

 

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

Kultur

Bert Karlsson startar musikmuseum

Epoch Times

"Landsbygdens Abba-museum". Så kallar Bert Karlsson sin senaste satsning, på en camping utanför Vänersborg.

– Det är landsbygdshistoria egentligen, säger den före detta skivbolagsdirektören.

På en stor betongplatta vid receptionen finns handavtryck från de båda Vikingarna-sångarna Stefan Borsch och Christer Sjögren samt Carola Häggkvist – de två största succéerna från skivbolaget Mariann Grammofon, som Bert Karlsson drog i gång i Skara i början av 1970-talet.

På ovanvåningen i intilliggande ett hus finns skivomslag, planscher och andra bilder från bolagets storhetstid.

– Det är en overklig historia. Vi hade 250 låtar på svensktoppen, har sålt över 100 miljoner album. Hon sålde en miljon till exempel, säger Bert Karlsson och pekar på en bild av Carola Häggkvist.

– Vikingarna sålde 13 miljoner. Det är jättestort.

Svar till Stockholm

Han sålde sitt skivbolag 2006, men det märks att Karlsson, sedan ett par år tillbaka campingplatsägare, är stolt över det musikaliska livsverket.

Gatorna på campingen Ursand, som ligger vid Vänerns strand strax norr om Vänersborg, har namn hämtade från den svenska artisteliten. Nu har också en hyllningsutställning vuxit fram – ett Bert Karlsson-svar på Abba-museet i Stockholm.

– Vi får ju inte vara med på Abba-museet, trots att jag hade Abba i två år, 1988–1990, säger han.

I stället byggde han en egen hyllning till ett stycke musikhistoria. Eller landsbygdshistoria, som han kallar det själv.

– Ja, det är ju det. Storstaden mot det folkliga, säger Karlsson.

Bert Karlsson framför Lill-Babs-väggen i hans minimuseum, på en camping norr om Vänersborg. Foto: Adam Ihse/TT

Startade musikfabrik

Bert Karlsson blev mångmiljonär genom att öppna bingohallar, pengar som blev ett perfekt startkapital för skivbolaget. Artistuppställningen från Mariann-tiden är lång. Där finns en lång rad dansband, countryartister och – förstås – en massa schlager.

På en vägg hänger planscher från tv-sända talangjakten "Fame Factory" och dokusåpan om bandet Friends. I biljardrummet på nedervåningen finns ett stort collage över Lill-Babs karriär, mitt emot en motsvarande vägg för Kikki Danielsson.

– Det var en musikfabrik som vi byggde upp i Skara, även om vi hade en studio i Stockholm också, minns Bert Karlsson.

– Det mest otroliga är hur vi från Skara kunde starta det här och bli större än alla andra bolag. Det är inte klokt. Man fattar egentligen inte hur vi kunde få en så dominerande ställning.

(Jens Bornemann/TT)

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

 

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024