loadingBensinskatten är en infekterad politisk fråga. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Bensinskatten är en infekterad politisk fråga. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Inrikes

Bensinskatten höjs och sänks – priset högre

Epoch Times

Den omdebatterade "överindexeringen" av bensinskatten är tillbaka i nästa års budget. För att kompensera för det, och för att mer biodrivmedel blandas i bensinen, väljer regeringen att sänka bensinskatten med lika mycket.

För bilägarna blir bensinen ändå dyrare.

Bensinskatten är en infekterad politisk fråga och inför 2020 års budget har frågan varit om den extra uppräkning på två procent som pausades i M-KD-budgeten i år ska komma tillbaka.

Regeringen, C och L har nu enats om att både den och den automatiska, oomstridda uppräkningen för inflationen finns med i budgeten 2020. Men för att den förstnämnda uppräkningen inte ska slå igenom vid pumpen sänker man samtidigt bensinskatten.

– Det gör att priset vid pump inte kommer att förändras mer än med den vanliga KPI-uppräkningen, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Även M-KD-budgeten innehöll den automatiska uppräkningen av KPI, som funnits sedan 1990-talet. För 2020 innebär den att bensinen blir runt 15 öre dyrare per liter för den som tankar. Beslutet om överindexering av bensinskatten fattades 2016 och den tickar på om politikerna inte gör något. Därför anser regeringen att den sänker skatten, fast den egentligen höjs.

Krångligt? Skatteförändringarna är tre till antalet vid årsskiftet. Summa summarum blir ändå att skatten höjs, med KPI, det vill säga inflationen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBensinskatten är en infekterad politisk fråga. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Bensinskatten är en infekterad politisk fråga. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Inrikes

Bensinskatten höjs och sänks – priset högre

Epoch Times

Den omdebatterade "överindexeringen" av bensinskatten är tillbaka i nästa års budget. För att kompensera för det, och för att mer biodrivmedel blandas i bensinen, väljer regeringen att sänka bensinskatten med lika mycket.

För bilägarna blir bensinen ändå dyrare.

Bensinskatten är en infekterad politisk fråga och inför 2020 års budget har frågan varit om den extra uppräkning på två procent som pausades i M-KD-budgeten i år ska komma tillbaka.

Regeringen, C och L har nu enats om att både den och den automatiska, oomstridda uppräkningen för inflationen finns med i budgeten 2020. Men för att den förstnämnda uppräkningen inte ska slå igenom vid pumpen sänker man samtidigt bensinskatten.

– Det gör att priset vid pump inte kommer att förändras mer än med den vanliga KPI-uppräkningen, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Även M-KD-budgeten innehöll den automatiska uppräkningen av KPI, som funnits sedan 1990-talet. För 2020 innebär den att bensinen blir runt 15 öre dyrare per liter för den som tankar. Beslutet om överindexering av bensinskatten fattades 2016 och den tickar på om politikerna inte gör något. Därför anser regeringen att den sänker skatten, fast den egentligen höjs.

Krångligt? Skatteförändringarna är tre till antalet vid årsskiftet. Summa summarum blir ändå att skatten höjs, med KPI, det vill säga inflationen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024