loadingEfterfrågan på begagnade dieselbilar är just nu stort, medan intresset för elbilar faller. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Efterfrågan på begagnade dieselbilar är just nu stort, medan intresset för elbilar faller. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Begagnade elbilar fortsätter rasa i värde

TT

Trenden med att begagnade diesel- och bensinbilar ökar i pris håller i sig. Samtidigt faller värdet på laddbara bilar snabbt.

– Incitamenten att köpa en elbil har försvunnit, säger Sofia Forsling på bilhandelssajten Wayke.

Att priset på begagnade fossildrivna bilar stiger märktes redan i januari.

Färska siffror från Wayke visar nu att trenden håller i sig. Andrahandspriset på bensinbilar ökade med 1,4 procent i februari jämfört med månaden innan, medan uppgången för dieselbilar var 0,7 procent.

Åt andra hållet sticker värdet på begagnade elbilar, vars priser minskade 1,0 procent i februari jämfört med januari. För laddhybrider var tappet 1,4 procent.

Över 6 procent

Med det har begagnade elbilar och laddhybrider rasat i värde med över 6 procent på tre månader, enligt Waykes statistik.

Utvecklingen kan ses mot bakgrund av att reduktionsplikten för bensin och diesel sänktes vid årsskiftet, och att priset vid pump för bensin och diesel sedan dess gått ned.

– Det är fortfarande ett utbudsunderskott och svårare att få tag i dieselbilar. Incitamenten för att köra diesel har bara ökat, med tanke på att det är så mycket billigare att tanka, säger Sofia Forsling, Sverige-vd på Wayke.

Ett trendbrott

Enligt henne har kundernas sökningar efter bensin- och dieselbilar ökat sedan årsskiftet. Hon beskriver det som ett trendbrott.

– Tidigare har det varit sökningarna efter laddbara bilar som ökat. Vi tror att det är kopplat till plånboken hos kunderna.

Sofia Forsling påpekar samtidigt att nu är ett bra tillfälle att sälja sitt fossildrivna fordon.

– Om man vill se det positivt. Det har fyllts på med billigare elbilar och fler kan ha möjlighet att göra skiftet från diesel till el. Marknaden har också fyllts på med fler modeller, det är inte längre bara dyra Tesla-modeller.

Tabell: Prisutveckling begagnade bilar i februari (Wayke)
Drivmedel 1 månad 3 månader
Bensin 1,4% -0,3%
Diesel 0,7% 0,6%
El -1,0% -6,8%
Laddhybrid -1,4% -6,1%

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEfterfrågan på begagnade dieselbilar är just nu stort, medan intresset för elbilar faller. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Efterfrågan på begagnade dieselbilar är just nu stort, medan intresset för elbilar faller. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Begagnade elbilar fortsätter rasa i värde

TT

Trenden med att begagnade diesel- och bensinbilar ökar i pris håller i sig. Samtidigt faller värdet på laddbara bilar snabbt.

– Incitamenten att köpa en elbil har försvunnit, säger Sofia Forsling på bilhandelssajten Wayke.

Att priset på begagnade fossildrivna bilar stiger märktes redan i januari.

Färska siffror från Wayke visar nu att trenden håller i sig. Andrahandspriset på bensinbilar ökade med 1,4 procent i februari jämfört med månaden innan, medan uppgången för dieselbilar var 0,7 procent.

Åt andra hållet sticker värdet på begagnade elbilar, vars priser minskade 1,0 procent i februari jämfört med januari. För laddhybrider var tappet 1,4 procent.

Över 6 procent

Med det har begagnade elbilar och laddhybrider rasat i värde med över 6 procent på tre månader, enligt Waykes statistik.

Utvecklingen kan ses mot bakgrund av att reduktionsplikten för bensin och diesel sänktes vid årsskiftet, och att priset vid pump för bensin och diesel sedan dess gått ned.

– Det är fortfarande ett utbudsunderskott och svårare att få tag i dieselbilar. Incitamenten för att köra diesel har bara ökat, med tanke på att det är så mycket billigare att tanka, säger Sofia Forsling, Sverige-vd på Wayke.

Ett trendbrott

Enligt henne har kundernas sökningar efter bensin- och dieselbilar ökat sedan årsskiftet. Hon beskriver det som ett trendbrott.

– Tidigare har det varit sökningarna efter laddbara bilar som ökat. Vi tror att det är kopplat till plånboken hos kunderna.

Sofia Forsling påpekar samtidigt att nu är ett bra tillfälle att sälja sitt fossildrivna fordon.

– Om man vill se det positivt. Det har fyllts på med billigare elbilar och fler kan ha möjlighet att göra skiftet från diesel till el. Marknaden har också fyllts på med fler modeller, det är inte längre bara dyra Tesla-modeller.

Tabell: Prisutveckling begagnade bilar i februari (Wayke)
Drivmedel 1 månad 3 månader
Bensin 1,4% -0,3%
Diesel 0,7% 0,6%
El -1,0% -6,8%
Laddhybrid -1,4% -6,1%

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024