Trenden med att begagnade diesel- och bensinbilar ökar i pris håller i sig. Samtidigt faller värdet på laddbara bilar snabbt.
– Incitamenten att köpa en elbil har försvunnit, säger Sofia Forsling på bilhandelssajten Wayke.
Att priset på begagnade fossildrivna bilar stiger märktes redan i januari.
Färska siffror från Wayke visar nu att trenden håller i sig. Andrahandspriset på bensinbilar ökade med 1,4 procent i februari jämfört med månaden innan, medan uppgången för dieselbilar var 0,7 procent.
Åt andra hållet sticker värdet på begagnade elbilar, vars priser minskade 1,0 procent i februari jämfört med januari. För laddhybrider var tappet 1,4 procent.
Över 6 procent
Med det har begagnade elbilar och laddhybrider rasat i värde med över 6 procent på tre månader, enligt Waykes statistik.
Utvecklingen kan ses mot bakgrund av att reduktionsplikten för bensin och diesel sänktes vid årsskiftet, och att priset vid pump för bensin och diesel sedan dess gått ned.
– Det är fortfarande ett utbudsunderskott och svårare att få tag i dieselbilar. Incitamenten för att köra diesel har bara ökat, med tanke på att det är så mycket billigare att tanka, säger Sofia Forsling, Sverige-vd på Wayke.
Ett trendbrott
Enligt henne har kundernas sökningar efter bensin- och dieselbilar ökat sedan årsskiftet. Hon beskriver det som ett trendbrott.
– Tidigare har det varit sökningarna efter laddbara bilar som ökat. Vi tror att det är kopplat till plånboken hos kunderna.
Sofia Forsling påpekar samtidigt att nu är ett bra tillfälle att sälja sitt fossildrivna fordon.
– Om man vill se det positivt. Det har fyllts på med billigare elbilar och fler kan ha möjlighet att göra skiftet från diesel till el. Marknaden har också fyllts på med fler modeller, det är inte längre bara dyra Tesla-modeller.
Drivmedel | 1 månad | 3 månader |
Bensin | 1,4% | -0,3% |
Diesel | 0,7% | 0,6% |
El | -1,0% | -6,8% |
Laddhybrid | -1,4% | -6,1% |