loading
Billigast vinner. Politikerna beslutade att upphandlingen av logistiktjänster, som Apotekstjänst, skulle ha priset som utslagsgrund. Foto: Erik Nylander/TT-arkivbild
Billigast vinner. Politikerna beslutade att upphandlingen av logistiktjänster, som Apotekstjänst, skulle ha priset som utslagsgrund. Foto: Erik Nylander/TT-arkivbild
Inrikes

Bara priset avgjorde avtal med Apotekstjänst

Epoch Times

Priset var utslagsgivande när regionerna beslutade sig för att anlita det hårt kritiserade Apotekstjänst.

Politikerna slår i från sig och skyller på lagen, men enligt en expert hade regionerna alla möjligheter att ställa hårdare krav.

Haveriet för leveranser av sjukvårdsmaterial blev ett faktum under oktober. Men bakom ligger beslut som fattats flera år tillbaka. Upphandlingen av leveranserna beslutades den 23 februari 2018, med bara priset som utslagsgrund, enligt protokollet som TT tagit del av.

De fem regionerna undersökte också andra alternativ, som att ha varuförsörjningen i egen regi, men det ansågs både för osäkert och för dyrt.

Både tjänstemän och politiker som nu ansvarar för varuförsörjningen hänvisar till reglerna i lagen om offentlig upphandling, som de menar ställer upp begränsningar för hur de kunnat välja bland leverantörerna.

Stor frihet ställa krav

Men lagen i sig ger upphandlaren stora möjligheter att utforma sina krav, enligt Erika Hanses, jurist på Upphandlingsmyndigheten.

– Man kan ställa vilka krav som helst så länge de överensstämmer med de grundläggande principerna om att vara ickediskriminerande, likabehandlande och proportionerliga, säger hon.

– Man kan till exempel ställa krav på erfarenhet. Alla upphandlande organisationer är som utgångspunkt fria att ställa de krav de anser sig behöva.

Grunden när man utformar kraven är den utredning som måste göras innan upphandlingen, förklarar hon. Det krävs ett gediget förarbete, med risk- och sårbarhetsanalyser, och kunskap kan tas in från olika håll.

– Inför annonseringen av upphandlingen finns också goda möjligheter att föra en dialog. Det finns en ganska utbredd myt om att det skulle vara förbjudet att prata med marknaden innan.

Kvalitet en faktor

Om verksamheten är särskilt känslig för störningar kan andra utslagsgrunder än enbart priset användas, som bästa pris i förhållande till kvalitet, förklarar hon.

– Då kan till exempel erfarenhet ge mervärde, eller "bonuspoäng".

I den aktuella upphandlingen valdes enbart priset som utslagsgrund. Beslutet togs av varuförsörjningsnämnden i februari 2018, själva upphandlingen inleddes i mars då förfrågningsunderlaget publicerades.

– När upphandlingsdokumenten annonserats finns en begränsad möjlighet att ändra kraven, säger Erika Hanses.

Vill inte svara

Uppsalapolitikern Bertil Kinnunen (S) var ordförande och en av fem politiker i Varuförsörjningsnämnden som var med och fattade beslutet. Han vill inte svara på frågor om hur nämnden resonerade, utan hänvisar till dagens nämnd. Roger Ljunggren (S), från Sörmland, vill inte heller uttala sig utan hänvisar tillbaka till Kinnunen.

Västeråspolitikern Tommy Levinsson (S) satt i nämnden då, i februari 2018, och han sitter också där nu. Han vill ändå inte kommentera varför politikerna valde att bara gå på priset.

– Det börjar bli ett tag sedan. Jag har inga kommentarer, säger han.

Moderatpolitikern Anders Brandén från Örebro säger att han är glad att han inte sitter i Varuförsörjningsnämnden längre. Han avgick i samband med valet förra året. Men enligt honom gjorde politikerna vad de kunde då beslutet togs.

– Sett i backspegeln tror jag inte att det är upphandlingen i sig som orsakat problemen. Den var korrekt. Det var leveranssäkerheten som skulle ha säkrats i samband med att bytet genomfördes, säger Anders Brandén.

(Johanna Cederblad/TT)

Egen varuförsörjning avfärdades

(TT)

Innan upphandlingen gjordes utredde tjänstemän olika alternativ för hur varor skulle levereras till vården. En tredjepartslösning, som nu med Apotekstjänst, en grossistlösning eller varuförsörjning i egen regi utvärderades.

Förutom tjänstemännens utredning beställde politikerna en så kallas second opinion av konsultföretaget Grandezza. Där avfärdades varuförsörjning i egen regi, eftersom det ansågs alltför dyrt och dessutom mycket riskfyllt. Konsultbolaget såg inga särskilda risker med den tredjepartslösning som valdes.

Konsultbolaget understryker i flera sammanhang pris och kostnader. Till exempel står det i rapporten att lagerhållningen ska minimeras, och det innebär en stordriftsfördel om säkerhetslagren, och även beredskapslagren, på avdelningarna minskar. Dessa lager ska i stället finnas hos leverantören.

Sedan krisen startade har regionerna deklarerat att de ska bygga upp egna lager. Sörmland har sedan länge haft ett eget beredskapslager, och har klarat sig bättre under leveranskrisen än de övriga fyra regionerna.

Källa: Varuförsörjningen, region Sörmland

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Billigast vinner. Politikerna beslutade att upphandlingen av logistiktjänster, som Apotekstjänst, skulle ha priset som utslagsgrund. Foto: Erik Nylander/TT-arkivbild
Billigast vinner. Politikerna beslutade att upphandlingen av logistiktjänster, som Apotekstjänst, skulle ha priset som utslagsgrund. Foto: Erik Nylander/TT-arkivbild
Inrikes

Bara priset avgjorde avtal med Apotekstjänst

Epoch Times

Priset var utslagsgivande när regionerna beslutade sig för att anlita det hårt kritiserade Apotekstjänst.

Politikerna slår i från sig och skyller på lagen, men enligt en expert hade regionerna alla möjligheter att ställa hårdare krav.

Haveriet för leveranser av sjukvårdsmaterial blev ett faktum under oktober. Men bakom ligger beslut som fattats flera år tillbaka. Upphandlingen av leveranserna beslutades den 23 februari 2018, med bara priset som utslagsgrund, enligt protokollet som TT tagit del av.

De fem regionerna undersökte också andra alternativ, som att ha varuförsörjningen i egen regi, men det ansågs både för osäkert och för dyrt.

Både tjänstemän och politiker som nu ansvarar för varuförsörjningen hänvisar till reglerna i lagen om offentlig upphandling, som de menar ställer upp begränsningar för hur de kunnat välja bland leverantörerna.

Stor frihet ställa krav

Men lagen i sig ger upphandlaren stora möjligheter att utforma sina krav, enligt Erika Hanses, jurist på Upphandlingsmyndigheten.

– Man kan ställa vilka krav som helst så länge de överensstämmer med de grundläggande principerna om att vara ickediskriminerande, likabehandlande och proportionerliga, säger hon.

– Man kan till exempel ställa krav på erfarenhet. Alla upphandlande organisationer är som utgångspunkt fria att ställa de krav de anser sig behöva.

Grunden när man utformar kraven är den utredning som måste göras innan upphandlingen, förklarar hon. Det krävs ett gediget förarbete, med risk- och sårbarhetsanalyser, och kunskap kan tas in från olika håll.

– Inför annonseringen av upphandlingen finns också goda möjligheter att föra en dialog. Det finns en ganska utbredd myt om att det skulle vara förbjudet att prata med marknaden innan.

Kvalitet en faktor

Om verksamheten är särskilt känslig för störningar kan andra utslagsgrunder än enbart priset användas, som bästa pris i förhållande till kvalitet, förklarar hon.

– Då kan till exempel erfarenhet ge mervärde, eller "bonuspoäng".

I den aktuella upphandlingen valdes enbart priset som utslagsgrund. Beslutet togs av varuförsörjningsnämnden i februari 2018, själva upphandlingen inleddes i mars då förfrågningsunderlaget publicerades.

– När upphandlingsdokumenten annonserats finns en begränsad möjlighet att ändra kraven, säger Erika Hanses.

Vill inte svara

Uppsalapolitikern Bertil Kinnunen (S) var ordförande och en av fem politiker i Varuförsörjningsnämnden som var med och fattade beslutet. Han vill inte svara på frågor om hur nämnden resonerade, utan hänvisar till dagens nämnd. Roger Ljunggren (S), från Sörmland, vill inte heller uttala sig utan hänvisar tillbaka till Kinnunen.

Västeråspolitikern Tommy Levinsson (S) satt i nämnden då, i februari 2018, och han sitter också där nu. Han vill ändå inte kommentera varför politikerna valde att bara gå på priset.

– Det börjar bli ett tag sedan. Jag har inga kommentarer, säger han.

Moderatpolitikern Anders Brandén från Örebro säger att han är glad att han inte sitter i Varuförsörjningsnämnden längre. Han avgick i samband med valet förra året. Men enligt honom gjorde politikerna vad de kunde då beslutet togs.

– Sett i backspegeln tror jag inte att det är upphandlingen i sig som orsakat problemen. Den var korrekt. Det var leveranssäkerheten som skulle ha säkrats i samband med att bytet genomfördes, säger Anders Brandén.

(Johanna Cederblad/TT)

Egen varuförsörjning avfärdades

(TT)

Innan upphandlingen gjordes utredde tjänstemän olika alternativ för hur varor skulle levereras till vården. En tredjepartslösning, som nu med Apotekstjänst, en grossistlösning eller varuförsörjning i egen regi utvärderades.

Förutom tjänstemännens utredning beställde politikerna en så kallas second opinion av konsultföretaget Grandezza. Där avfärdades varuförsörjning i egen regi, eftersom det ansågs alltför dyrt och dessutom mycket riskfyllt. Konsultbolaget såg inga särskilda risker med den tredjepartslösning som valdes.

Konsultbolaget understryker i flera sammanhang pris och kostnader. Till exempel står det i rapporten att lagerhållningen ska minimeras, och det innebär en stordriftsfördel om säkerhetslagren, och även beredskapslagren, på avdelningarna minskar. Dessa lager ska i stället finnas hos leverantören.

Sedan krisen startade har regionerna deklarerat att de ska bygga upp egna lager. Sörmland har sedan länge haft ett eget beredskapslager, och har klarat sig bättre under leveranskrisen än de övriga fyra regionerna.

Källa: Varuförsörjningen, region Sörmland

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024