Kinas ambassadör i Spanien, Lü Fan, kontaktade personligen den teater i Madrid som med kort varsel ställde in Shen Yuns föreställningar. Det framgår av en ny rapport från World organisation to investigate the persecution of Falun Gong.
Det New York-baserade danskompaniet Shen Yun skulle ha framfört föreställningar med traditionell kinesisk kultur, som också exponerar kommunistpartiets pågående förföljelse av den uråldriga meditationsmetoden Falun Gong, på Madrids kungliga teater den 31 januari och 2 februari. Allting var klappat och klart när teatern med bara några veckors varsel meddelade arrangören att showerna måste ställas in, av ”tekniska skäl”. Det påstods bli för svårt att ändra scenen mellan operan Rhenguldet och Shen Yun.
WOIPFG har nu avslöjat det verkliga skälet: Kinas ambassad utövade påtryckningar på teatern. En av organisationens utredare ringde upp Kinas Ambassad i Spanien och påstod sig vara en hög företrädare för Kinesiska kommunistpartiet som ville veta hur ambassadören lyckades stoppa Shen Yuns föreställningar i Madrid. Ambassadörens agerande skulle kunna tjäna som förebild för andra, sades det. Detta fick Lü Fan att berätta att han använde sig av kommunistpartiets kontroll av den stora kinesiska marknaden som påtryckningsmedel för att stoppa föreställningarna.
Ambassadören och teaterchefen kom gemensamt på att man skulle använda sig av argumentet ”tekniska problem” för att inte väcka alltför mycket uppmärksamhet. Enligt WOIPFG är de inställda föreställningarna helt och hållet ett resultat av kommunistpartiets inblandning.
Enligt ambassadör Lü Fan var den person han talade med på teatern (namngavs inte i samtalet) först inte villig att gå honom till mötes, eftersom det skulle innebära förlorade intäkter, teatern hade då sålt nästan 900 biljetter till Shen Yun. Men ambassadörens argument att teatern ”inte hade råd att gå miste om den kinesiska marknaden på grund av detta”, bet uppenbarligen.
– Jag sade till honom att det inte bara handlade om ekonomi utan också om politik, sade ambassadören.
Lü Fan berättade vidare att han drog nytta av att teatern år 2016 gick med i ett Kinasamarbete kallat International League of Theaters of the Silk Road – ett konstnärligt utbyte inom ramen för Kinas stora ekonomiska projekt som kallas "Nya Sidenvägen" – och att detta skulle skapa stora möjligheter på den kinesiska marknaden.
Nyheten om de inställda föreställningarna i Spanien har väckt politiska protester. Den tidigare tjeckiske kulturministern Daniel Herman sade nyligen:
– Det är helt oacceptabelt att det [Spanien] är som en provins under Peking. Det är nödvändigt att man är stark och inte finner sig i sådana påtryckningar.