loadingEn Airbus A320 tillhörande SAS (Scandinavian Airlines) på väg in för landning på Kastrups flygplats utanför Köpenhamn. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
En Airbus A320 tillhörande SAS (Scandinavian Airlines) på väg in för landning på Kastrups flygplats utanför Köpenhamn. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Arlanda förlorar ännu en prestigelinje

Epoch Times

Flygskatt, svag krona och större efterfrågan gör att SAS nu ratar Arlanda till förmån för Köpenhamn gällande ännu en långdistanslinje.

Från och med januari nästa år läggs rutten Arlanda–Los Angeles ned och ersätts av Kastrup–LA.

– Vi ser att det finns en stor efterfrågan på den danska marknaden och ett stort upptagningsområde i Öresundsområdet. Genom flytten får vi också en mera attraktiv tidtabell med flyg sju dagar i veckan (jämfört med nuvarande sex flyg), säger Freja Annamatz, presschef för SAS Sverige.

I 73-punktsprogrammet gjordes en överenskommelse om att flygskatten skulle behållas. Från SAS håll medger man att det är en delorsak till ändringen precis som att efterfrågan från danskt håll är större än den svenska i takt med att den svenska kronan har försvagats.

– Självklart så finns det som en delorsak i det här även om vi fortsätter att flyga från Arlanda till andra långdestinationer, säger Freja Annamatz om flygskatten.

Hollywood och Los Angeles blir lite längre bort tidsmässigt för de som vill flyga från Stockholm. Foto: Jae C. Hong/AP/TT-arkivbild

Andra nedlagda linjen

För Arlanda är det andra långdistanslinjen som läggs ned inom relativt kort tid. I oktober förra året ändrade SAS linjen Stockholm–Hongkong till att i stället trafikera Kastrup–Hongkong på grund av bristande lönsamhet från Sverige.

TT har sökt Swedavia som dock endast ger en skriftlig kommentar.

"Vi respekterar men beklagar SAS beslut att flytta linjen till Los Angeles från Arlanda till Köpenhamn. Sverige är beroende av bra tillgänglighet i form av direktlinjer till exempel till USA, men just nu är marknaden i Sverige påverkad av bland annat diskussionen om flygskam, konjunkturoro och en svag valutakurs samt flygskatt", skriver Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling, i ett mejl.

Negativ utveckling

Från Stockholms handelskammare ser man negativt på utvecklingen.

"Det behövs en ordentlig och konstruktiv diskussion för hur Arlanda ska kunna få fler strategiska direktlinjer, klara framtidens kapacitetsbehov och samtidigt bli en viktig spelare som driver på flygbranschens hållbarhetsarbete. Att svenskar mellanlandar i närområdet för att resa vidare ut i världen gynnar varken klimatet eller våra affärsförbindelser", säger vd:n Andreas Hatzigeorgiou i ett pressmeddelande.

(Tobias Österberg/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn Airbus A320 tillhörande SAS (Scandinavian Airlines) på väg in för landning på Kastrups flygplats utanför Köpenhamn. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
En Airbus A320 tillhörande SAS (Scandinavian Airlines) på väg in för landning på Kastrups flygplats utanför Köpenhamn. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Arlanda förlorar ännu en prestigelinje

Epoch Times

Flygskatt, svag krona och större efterfrågan gör att SAS nu ratar Arlanda till förmån för Köpenhamn gällande ännu en långdistanslinje.

Från och med januari nästa år läggs rutten Arlanda–Los Angeles ned och ersätts av Kastrup–LA.

– Vi ser att det finns en stor efterfrågan på den danska marknaden och ett stort upptagningsområde i Öresundsområdet. Genom flytten får vi också en mera attraktiv tidtabell med flyg sju dagar i veckan (jämfört med nuvarande sex flyg), säger Freja Annamatz, presschef för SAS Sverige.

I 73-punktsprogrammet gjordes en överenskommelse om att flygskatten skulle behållas. Från SAS håll medger man att det är en delorsak till ändringen precis som att efterfrågan från danskt håll är större än den svenska i takt med att den svenska kronan har försvagats.

– Självklart så finns det som en delorsak i det här även om vi fortsätter att flyga från Arlanda till andra långdestinationer, säger Freja Annamatz om flygskatten.

Hollywood och Los Angeles blir lite längre bort tidsmässigt för de som vill flyga från Stockholm. Foto: Jae C. Hong/AP/TT-arkivbild

Andra nedlagda linjen

För Arlanda är det andra långdistanslinjen som läggs ned inom relativt kort tid. I oktober förra året ändrade SAS linjen Stockholm–Hongkong till att i stället trafikera Kastrup–Hongkong på grund av bristande lönsamhet från Sverige.

TT har sökt Swedavia som dock endast ger en skriftlig kommentar.

"Vi respekterar men beklagar SAS beslut att flytta linjen till Los Angeles från Arlanda till Köpenhamn. Sverige är beroende av bra tillgänglighet i form av direktlinjer till exempel till USA, men just nu är marknaden i Sverige påverkad av bland annat diskussionen om flygskam, konjunkturoro och en svag valutakurs samt flygskatt", skriver Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling, i ett mejl.

Negativ utveckling

Från Stockholms handelskammare ser man negativt på utvecklingen.

"Det behövs en ordentlig och konstruktiv diskussion för hur Arlanda ska kunna få fler strategiska direktlinjer, klara framtidens kapacitetsbehov och samtidigt bli en viktig spelare som driver på flygbranschens hållbarhetsarbete. Att svenskar mellanlandar i närområdet för att resa vidare ut i världen gynnar varken klimatet eller våra affärsförbindelser", säger vd:n Andreas Hatzigeorgiou i ett pressmeddelande.

(Tobias Österberg/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024