loading
SAS presenterar delårssiffror för andra kvartalet. Fem av sju dagar då SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige strejkade inföll under kvartalet. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
SAS presenterar delårssiffror för andra kvartalet. Fem av sju dagar då SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige strejkade inföll under kvartalet. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Miljardförlust för SAS efter pilotstrejken

Epoch Times

Den sju dagar långa pilotstrejken kostade SAS 650 miljoner kronor och resultatet för andra kvartalet blev en miljardförlust. Aktien rasar åtta procent på Stockholmsbörsen.

De fem strejkdagar som inföll i april tynger resultatet för andra kvartalet med 430 miljoner kronor. Totalt landade SAS förlust före skatt under februari till april på 1,2 miljarder kronor, jämfört med förlusten på knappt en halv miljard kronor samma period i fjol.

– Det är ett rejält resultattapp och en mycket sämre utveckling än väntat. Även om en stor del av det beror på valuta, pilotstrejk och bränslekostnader ser bolaget ut att vara i ett sämre tillstånd nu än för bara några kvartal sedan, säger Jacob Pedersen, aktieanalyschef på Sydbank.

Han konstaterar att SAS med sina ökande kostnader går mot trenden bland flera stora europeiska flygbolag som Lufthansa, British Airways och Air France-KLM.

Aktiekursen faller åtta procent efter rapporten och har hittills i år rasat omkring 35 procent.

Nekas konfliktersättning

Kostnaden för strejken blev högre än analytiker räknat med. SAS har, enligt vd Rickard Gustafson, tagit höjd för ersättningar till resenärer i form av exempelvis ombokningskostnader, hotell och mat i de fall det varit nödvändigt. Om strejken inte bedöms vara en extraordinär omständighet kan SAS också bli tvunget att betala särskild kompensation till resenärer enligt EU-regelverket. Då växer strejknotan ytterligare.

Nyligen meddelade Svenskt Näringsliv att man inte kommer att betala någon konfliktersättning till flygbolaget då man anser att SAS brutit mot det så kallade lönemärket som ännu inte är satt för 2020 och 2021. Enligt vd:n var det viktigt för SAS att teckna ett avtal som sträcker sig över tre år.

370 000 resenärer drabbades när SAS skandinaviska piloter strejkade under slutet av april och i början av maj. Foto: Johan Hallnäs/TT

– Jag kan bara beklaga, men jag får acceptera det. Jag kan konstatera att SAS behövde skriva ett treårsavtal för att skapa stabilitet för vårt fortsatta omställningsarbete, säger Rickard Gustafson.

Som en konsekvens av strejken ändrar SAS utsikterna för räkenskapsåret till att det kommer bli utmanande att uppnå ett positivt resultat före skatt och jämförelsestörande poster.

Ökande kostnader

Gustafson flaggar för att SAS kan bli tvunget att höja tempot i sitt omställningsarbete för att nå lönsamhet. Men han har ännu inga svar på vilken typ av förändringar det kan handla om.

– Just nu är vårt fokus att fortsätta det besparingsprogram vi har rullande som ska ge 900 miljoner i besparingar i år, säger han.

– Vad som kommer att ske i framtiden får jag återkomma till. Men det är klart att det kommer få någon form av konsekvens när vi drar på oss sådana här stora kostnader.

Enligt Gustafson innebär piloternas nya avtal ökade kostnader för bolaget med 5,4 procent över en treårsperiod.

Jacob Pedersen befarar att andra yrkeskategorier inom bolaget snart kommer att följa piloternas exempel och kräva bättre villkor.

– Det kommer att bli dyrt för SAS, säger han.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
SAS presenterar delårssiffror för andra kvartalet. Fem av sju dagar då SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige strejkade inföll under kvartalet. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
SAS presenterar delårssiffror för andra kvartalet. Fem av sju dagar då SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige strejkade inföll under kvartalet. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Miljardförlust för SAS efter pilotstrejken

Epoch Times

Den sju dagar långa pilotstrejken kostade SAS 650 miljoner kronor och resultatet för andra kvartalet blev en miljardförlust. Aktien rasar åtta procent på Stockholmsbörsen.

De fem strejkdagar som inföll i april tynger resultatet för andra kvartalet med 430 miljoner kronor. Totalt landade SAS förlust före skatt under februari till april på 1,2 miljarder kronor, jämfört med förlusten på knappt en halv miljard kronor samma period i fjol.

– Det är ett rejält resultattapp och en mycket sämre utveckling än väntat. Även om en stor del av det beror på valuta, pilotstrejk och bränslekostnader ser bolaget ut att vara i ett sämre tillstånd nu än för bara några kvartal sedan, säger Jacob Pedersen, aktieanalyschef på Sydbank.

Han konstaterar att SAS med sina ökande kostnader går mot trenden bland flera stora europeiska flygbolag som Lufthansa, British Airways och Air France-KLM.

Aktiekursen faller åtta procent efter rapporten och har hittills i år rasat omkring 35 procent.

Nekas konfliktersättning

Kostnaden för strejken blev högre än analytiker räknat med. SAS har, enligt vd Rickard Gustafson, tagit höjd för ersättningar till resenärer i form av exempelvis ombokningskostnader, hotell och mat i de fall det varit nödvändigt. Om strejken inte bedöms vara en extraordinär omständighet kan SAS också bli tvunget att betala särskild kompensation till resenärer enligt EU-regelverket. Då växer strejknotan ytterligare.

Nyligen meddelade Svenskt Näringsliv att man inte kommer att betala någon konfliktersättning till flygbolaget då man anser att SAS brutit mot det så kallade lönemärket som ännu inte är satt för 2020 och 2021. Enligt vd:n var det viktigt för SAS att teckna ett avtal som sträcker sig över tre år.

370 000 resenärer drabbades när SAS skandinaviska piloter strejkade under slutet av april och i början av maj. Foto: Johan Hallnäs/TT

– Jag kan bara beklaga, men jag får acceptera det. Jag kan konstatera att SAS behövde skriva ett treårsavtal för att skapa stabilitet för vårt fortsatta omställningsarbete, säger Rickard Gustafson.

Som en konsekvens av strejken ändrar SAS utsikterna för räkenskapsåret till att det kommer bli utmanande att uppnå ett positivt resultat före skatt och jämförelsestörande poster.

Ökande kostnader

Gustafson flaggar för att SAS kan bli tvunget att höja tempot i sitt omställningsarbete för att nå lönsamhet. Men han har ännu inga svar på vilken typ av förändringar det kan handla om.

– Just nu är vårt fokus att fortsätta det besparingsprogram vi har rullande som ska ge 900 miljoner i besparingar i år, säger han.

– Vad som kommer att ske i framtiden får jag återkomma till. Men det är klart att det kommer få någon form av konsekvens när vi drar på oss sådana här stora kostnader.

Enligt Gustafson innebär piloternas nya avtal ökade kostnader för bolaget med 5,4 procent över en treårsperiod.

Jacob Pedersen befarar att andra yrkeskategorier inom bolaget snart kommer att följa piloternas exempel och kräva bättre villkor.

– Det kommer att bli dyrt för SAS, säger han.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024