loading

Protesterna mot dåliga villkor för transportarbetare pågick bland annat på Ikea i Uddevalla.  Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT-arkivbild
Protesterna mot dåliga villkor för transportarbetare pågick bland annat på Ikea i Uddevalla.  Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Anklagas för att utnyttja chaufförer

Epoch Times

Runt om i Sverige protesterar transportarbetare utanför Ikeas varuhus. Anledningen: Dåliga villkor för transportarbetare.

-Ikea verkar inte kunna gå från ord till handling, säger Gabriel Dahlander från Transportarbetarförbundet.

På åtta varuhus i Sverige har protester pågått under torsdagen, rapporterar flera medier.

- Vissa underleverantörer till Ikea anställer chaufförer som har villkor långt under normalt. De kan i vissa fall få bo i sina bilar i mer än en månad, säger Gabriel Dahlander, presskommunikatör på Transportarbetarförbundet.

"Kontrollen når inte ner"

Transportarbetarförbundet har haft diskussioner med företaget men inte sett några konkreta åtgärder. Nu har en dom kommit mot Brinkmann-Trans-Holland AB, en underleverantör från Helsingborg som dömts av en holländsk domstol. Chaufförerna på företaget arbetar enligt domstolen under usla förhållanden för bara 200 euro i månaden.

Med protesterna vill Transportarbetarförbundet uppmärksamma kunderna på de dåliga villkoren.

- Ikea har en hög svansföring i sin policy, men kontrollen når inte ner till underleverantörerna, säger Gabriel Dahlander.

Nu vill förbundet få Ikea tillbaka till förhandlingsbordet, där de kan granska underleverantörerna tillsammans med facket.

- De har sagt tidigare att de ska se över rutiner och att de ser allvarligt på frågan, men vi har inte sett några konkreta handlingar, därför genomför vi protesten, säger Gabriel Dahlander.

Alla ska kunna granskas

Malin Sennevall är pressinformatör på Ikea och säger att alla leverantörer, oavsett hur långt ner de är, ska kunna granskas.

- Såklart det blir svårare ju längre ner man kommer, men alla ska ha bra villkor, säger hon.

Arbetet med att granska säger hon är viktigt, men Ikea kan inte göra det ensamt.

- Det behövs samarbete, både med facket och andra aktörer.

I en skriftlig kommentar till TT säger Ikea att rättvisa arbetsvillkor är viktigt för bolaget och att man genom en uppförandekod, IWAY, ställer "tydliga och höga krav på våra transportleverantörer". "Vi är intresserade och öppna till att ha en fortsatt dialog med transportförbunden och har bjudit in dem till att tillsammans med oss göra stickprovskontroller i form av oannonserade intervjuer med förarna.", skriver Ellen Ferm, pressansvarig på Ikea Range and Supply.

Protester pågår förutom i Sverige även i Belgien, Frankrike, Tyskland och Nederländerna.

(TT)


Här protesterar Transportarbetarförbundet

Här protesterar facket i Sverige:
Malmö
Helsingborg
Uddevalla
Göteborg
Borlänge
Umeå
Uppsala
Haparanda
Källa: Transportarbetarförbundet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Protesterna mot dåliga villkor för transportarbetare pågick bland annat på Ikea i Uddevalla.  Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT-arkivbild
Protesterna mot dåliga villkor för transportarbetare pågick bland annat på Ikea i Uddevalla.  Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Anklagas för att utnyttja chaufförer

Epoch Times

Runt om i Sverige protesterar transportarbetare utanför Ikeas varuhus. Anledningen: Dåliga villkor för transportarbetare.

-Ikea verkar inte kunna gå från ord till handling, säger Gabriel Dahlander från Transportarbetarförbundet.

På åtta varuhus i Sverige har protester pågått under torsdagen, rapporterar flera medier.

- Vissa underleverantörer till Ikea anställer chaufförer som har villkor långt under normalt. De kan i vissa fall få bo i sina bilar i mer än en månad, säger Gabriel Dahlander, presskommunikatör på Transportarbetarförbundet.

"Kontrollen når inte ner"

Transportarbetarförbundet har haft diskussioner med företaget men inte sett några konkreta åtgärder. Nu har en dom kommit mot Brinkmann-Trans-Holland AB, en underleverantör från Helsingborg som dömts av en holländsk domstol. Chaufförerna på företaget arbetar enligt domstolen under usla förhållanden för bara 200 euro i månaden.

Med protesterna vill Transportarbetarförbundet uppmärksamma kunderna på de dåliga villkoren.

- Ikea har en hög svansföring i sin policy, men kontrollen når inte ner till underleverantörerna, säger Gabriel Dahlander.

Nu vill förbundet få Ikea tillbaka till förhandlingsbordet, där de kan granska underleverantörerna tillsammans med facket.

- De har sagt tidigare att de ska se över rutiner och att de ser allvarligt på frågan, men vi har inte sett några konkreta handlingar, därför genomför vi protesten, säger Gabriel Dahlander.

Alla ska kunna granskas

Malin Sennevall är pressinformatör på Ikea och säger att alla leverantörer, oavsett hur långt ner de är, ska kunna granskas.

- Såklart det blir svårare ju längre ner man kommer, men alla ska ha bra villkor, säger hon.

Arbetet med att granska säger hon är viktigt, men Ikea kan inte göra det ensamt.

- Det behövs samarbete, både med facket och andra aktörer.

I en skriftlig kommentar till TT säger Ikea att rättvisa arbetsvillkor är viktigt för bolaget och att man genom en uppförandekod, IWAY, ställer "tydliga och höga krav på våra transportleverantörer". "Vi är intresserade och öppna till att ha en fortsatt dialog med transportförbunden och har bjudit in dem till att tillsammans med oss göra stickprovskontroller i form av oannonserade intervjuer med förarna.", skriver Ellen Ferm, pressansvarig på Ikea Range and Supply.

Protester pågår förutom i Sverige även i Belgien, Frankrike, Tyskland och Nederländerna.

(TT)


Här protesterar Transportarbetarförbundet

Här protesterar facket i Sverige:
Malmö
Helsingborg
Uddevalla
Göteborg
Borlänge
Umeå
Uppsala
Haparanda
Källa: Transportarbetarförbundet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024