Amazons köp av filmjätten MGM får kritik från politiker
Teknikjätte tar upp kampen om streamingpubliken
På en reklamposter i Bangkok i Thailand den 28 september 2020 syns skådespelaren Daniel Craig som spelar huvudrollen i James Bond-filmen ”No Time to Die”. Foto: Mladen Antonov/AFP via Getty Images


Teknikjätten Amazon har skrivit under ett avtal för att köpa det legendariska filmbolaget Metro Goldwyn Mayer (MGM) för 8,45 miljarder dollar. Men affären har väckt frågor om maktkoncentrationen inom mediesfären bland amerikanska politiker. 

De två företagen meddelade affären i ett gemensamt uttalande den 26 maj. Med köpet, som är Amazons näst största någonsin, tar e-handelsjätten sitt mest djärva steg in i nöjesindustrin hittills.

Affären måste först granskas av de reglerande myndigheterna och gå igenom ytterligare några slutliga steg innan den blir definitiv. Amazon hoppas kunna dra nytta av MGM:s katalog, som innehåller omkring 4 000 filmer och 17 000 tv-program för att förstärka Amazon Studios innehåll på plattformen Prime, i streamingkriget med konkurrenter som Disney+, Hulu och Netflix.

– Det verkliga värdet bakom den här affären är den skattkista av innehåll i den djupa katalogen som vi planerar att omarbeta och utveckla tillsammans med MGM:s skickliga team. Det är väldigt spännande, och ger många tillfällen till högkvalitativt historieberättande, sade Mike Hopkins, senior vice vd för Prime Video och Amazon Studio, i ett uttalande.

MGM: En "historisk dag"

MGM:s enorma katalog med filmer och tv-serier har vunnit över 180 Oscars och 100 Emmys. Där finns bland annat James Bond, Robocop och Rocky.

Kevin Ulrich, ordförande för MGM, sade i ett uttalande att affären representerar en "historisk dag" och att "möjligheten att sammanföra MGM:s digra historia med Amazon är en inspirerande kombination".

Affären gör att Amazon nu står på fastare mark i kampen mot sina rivaler på streamingmarknaden, som har spenderat miljarder dollar på att utöka sina bibliotek.

Men meddelandet har inte tagits emot med glada miner av alla. Ken Buck, republikansk ledamot av representanthuset i den amerikanska kongressen, sade i ett uttalande att han är "djupt oroad" över Amazons köp av MGM.

– Amazons vinst under första kvartalet 2021 ökade med 44 procent till 108,5 miljarder dollar. Det här är den snabbaste tillväxten företaget sett på nästan tio år, sade Buck, som är den högst uppsatta republikanska medlemmen av det utskott i representanthuset som hanterar antitrustlagar.

Vill se en seriös granskning

– Det är mycket viktigt att sammanslagningar och uppköp som involverar företag med monopolställning, som erfar en exponentiell tillväxt, möts av en seriösare granskning.

Republikaner i kongressen har blivit allt mer högljudda när det gäller att begränsa de stora teknikföretagens makt, som till exempel Amazon och Google. Man beskyller dem för att missbruka sin dominanta marknadsställning och använda sin position för att tysta konservativa röster.

I april lade senator Josh Hawley fram ett antitrustlagförslag som skulle förbjuda Amazon och Google att samtidigt driva en e-handelsplattform och sälja sina egna produkter där.

– Stora företag som Google och Amazon har gullats med av politikerna i Washington i åratal. Den här behandlingen har gett dem kolossal makt, som de använder för att censurera politiska åsikter som de inte håller med om, och stänga ute konkurrenter som erbjuder konsumenterna ett alternativ till status quo, sade Hawley.

En av Amazons många verksamheter är Amazon Web Services (AWS) som skapade upprördhet i vissa läger tidigare i år för att man sparkade ut det alternativa sociala mediet Parler från sina servrar, men behöll konkurrenten Twitter.

Amazon: Falskt narrativ

– Det är hög tid att de stora teknikföretagen bryts upp, konkurrensen återställs, och de amerikanska konsumenterna får tillbaka sin makt, sade Hawley.

I en bloggpost från förra hösten kritiserade Amazon vad man kallade "ytterkantsidéer om antitrustlagstiftning" som man sade skulle samtidigt "förstöra småföretag och drabba konsumenterna".

Vissa "bristfälliga idéer kring reglering vilar på det falska narrativet att Amazons intressen inte sammanfaller med tusentals små och medelstora företags, vilka blomstrar som försäljare i våra affärer", stod det i bloggposten, som var undertecknad av "Amazons personal".

"Sanningen är den motsatta: Amazon och försäljare kompletterar varandra, och tillsammans skapar vi en bättre kundupplevelse än vad vi skulle kunna göra var och en för sig", skrev företaget.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.