loadingMänniskor iförda munskydd på Kungsholmen i Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Människor iförda munskydd på Kungsholmen i Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

700 000 sålda munskydd på en vecka

TT

De skärpta restriktionerna har fått tydlig effekt på försäljningen av munskydd. Flera aktörer ser en kraftig ökning och på många apotek är de nu helt slutsålda – trots att effekten av dem fortsätter att debatteras.

Sveriges största nätapotek, Apotea, har noterat en extrem ökning den sista tiden enligt vd:n Pär Svärdson:

– Förra veckan landade försäljningen på omkring 700 000 munskydd. Det är inte riktigt en tiodubbling, men inte långtifrån, säger han till TT.

Detta utifrån hur det såg ut för ett par veckor sedan, då man låg i snitt på omkring 80 000–90 000 sålda munskydd.

Hamstrar

Enligt Pär Svärdson väljer konsumenterna framför allt ett mellanskikt i prissegmentet, troligtvis också utifrån en viss tanke att hamstra produkter.

– De tar absolut inte de enklaste, men heller inte de absolut dyraste som är av sjukvårdsstandard. Det är kanske så att man vill både köpa till sig själv och sina föräldrar, men också kunna hamstra utifall det eventuellt kan bli obligatoriskt att använda i exempelvis kollektivtrafiken.

TT: Finns det fortsatt tillgång hos tillverkarna?

– Det är min uppfattning. Vi ser inte den effekten som i våras då det var helt slut. Det är en väldigt hög konsumtion men också ett tryggt inflöde. Jag är däremot inte säker på att det skulle räcka inledningsvis om det går ut ett krav om munskydd i tunnelbana eller kollektivtrafik, för då skulle man göra av med bisarra mängder.

Statliga Apoteket, som också är Sveriges största apotekskedja, uppger för TT att under perioden 1–23 november har försäljningen ökat med 139 procent jämfört med samma period i oktober.

– Det har varit en ökning de senaste veckorna i takt med att smittspridningen har ökat. Munskydd är egentligen en väldigt liten produkt för oss och vi säljer omkring 100 000 årligen. I år har vi sålt snart fem miljoner artiklar, säger Magnus Frisk vid Apotekets presstjänst.

Har sålt slut

Framför allt handlar det då om enklare munskydd som säljs i exempelvis förpackningar om tio eller 50 stycken. En sökning på Apotekets hemsida visar att flera varianter är slutsålda på sajten och helt slut på samtliga apotek i Storstockholmsområdet.

– Vi har försökt att vara noga ute på våra apotek och berätta för kunderna vad man köper. Köper man de här enklare skydden så ger de minimalt skydd för den som använder skydden. Däremot är det ett sätt att visa omtanke, för det minskar risken för spridning från dig själv, säger Magnus Frisk.

Apotekskedjan Hjärtat, med ungefär 400 butiker, uppger att under samma tidsperiod sålde man tre gånger så många munskydd som i oktober.

"Efterfrågan är stor, det kan förekomma att enskilda apotek säljer ut det lager de har för stunden, men nya leveranser kommer alltså vartefter", skriver bolaget i en kommentar.

Samtidigt har munskyddets eventuella effekter fortsatt att debatteras, som tidigare under pandemin. Medan ett flertal länder valt att införa krav på munskydd har Folkhälsomyndigheten konsekvent haft en annan linje.

– Det finns mycket att säga om munskydd. Vi kan ju se att i många länder med väldigt strikta munskyddsregler sker trots allt en omfattande smittspridning, så att tro att munskydden ska vara räddningen är nog farligt, sade exempelvis statsepidemiologen Anders Tegnell i en intervju med DN för ett par veckor sedan.

(Tobias Österberg/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMänniskor iförda munskydd på Kungsholmen i Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Människor iförda munskydd på Kungsholmen i Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

700 000 sålda munskydd på en vecka

TT

De skärpta restriktionerna har fått tydlig effekt på försäljningen av munskydd. Flera aktörer ser en kraftig ökning och på många apotek är de nu helt slutsålda – trots att effekten av dem fortsätter att debatteras.

Sveriges största nätapotek, Apotea, har noterat en extrem ökning den sista tiden enligt vd:n Pär Svärdson:

– Förra veckan landade försäljningen på omkring 700 000 munskydd. Det är inte riktigt en tiodubbling, men inte långtifrån, säger han till TT.

Detta utifrån hur det såg ut för ett par veckor sedan, då man låg i snitt på omkring 80 000–90 000 sålda munskydd.

Hamstrar

Enligt Pär Svärdson väljer konsumenterna framför allt ett mellanskikt i prissegmentet, troligtvis också utifrån en viss tanke att hamstra produkter.

– De tar absolut inte de enklaste, men heller inte de absolut dyraste som är av sjukvårdsstandard. Det är kanske så att man vill både köpa till sig själv och sina föräldrar, men också kunna hamstra utifall det eventuellt kan bli obligatoriskt att använda i exempelvis kollektivtrafiken.

TT: Finns det fortsatt tillgång hos tillverkarna?

– Det är min uppfattning. Vi ser inte den effekten som i våras då det var helt slut. Det är en väldigt hög konsumtion men också ett tryggt inflöde. Jag är däremot inte säker på att det skulle räcka inledningsvis om det går ut ett krav om munskydd i tunnelbana eller kollektivtrafik, för då skulle man göra av med bisarra mängder.

Statliga Apoteket, som också är Sveriges största apotekskedja, uppger för TT att under perioden 1–23 november har försäljningen ökat med 139 procent jämfört med samma period i oktober.

– Det har varit en ökning de senaste veckorna i takt med att smittspridningen har ökat. Munskydd är egentligen en väldigt liten produkt för oss och vi säljer omkring 100 000 årligen. I år har vi sålt snart fem miljoner artiklar, säger Magnus Frisk vid Apotekets presstjänst.

Har sålt slut

Framför allt handlar det då om enklare munskydd som säljs i exempelvis förpackningar om tio eller 50 stycken. En sökning på Apotekets hemsida visar att flera varianter är slutsålda på sajten och helt slut på samtliga apotek i Storstockholmsområdet.

– Vi har försökt att vara noga ute på våra apotek och berätta för kunderna vad man köper. Köper man de här enklare skydden så ger de minimalt skydd för den som använder skydden. Däremot är det ett sätt att visa omtanke, för det minskar risken för spridning från dig själv, säger Magnus Frisk.

Apotekskedjan Hjärtat, med ungefär 400 butiker, uppger att under samma tidsperiod sålde man tre gånger så många munskydd som i oktober.

"Efterfrågan är stor, det kan förekomma att enskilda apotek säljer ut det lager de har för stunden, men nya leveranser kommer alltså vartefter", skriver bolaget i en kommentar.

Samtidigt har munskyddets eventuella effekter fortsatt att debatteras, som tidigare under pandemin. Medan ett flertal länder valt att införa krav på munskydd har Folkhälsomyndigheten konsekvent haft en annan linje.

– Det finns mycket att säga om munskydd. Vi kan ju se att i många länder med väldigt strikta munskyddsregler sker trots allt en omfattande smittspridning, så att tro att munskydden ska vara räddningen är nog farligt, sade exempelvis statsepidemiologen Anders Tegnell i en intervju med DN för ett par veckor sedan.

(Tobias Österberg/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024