5 livsmedel som statistiskt kan förlänga ditt liv
Människor i Okinawa har den högsta medellivslängden i världen och en del av förklaringen är den lokala kosten. Foto: Pfc Triton Lai/U.S. Marine Corps


Blå zoner kallas ett antal områden runt om i världen där invånarna lever ovanligt länge och har en minimal risk för sjukdom. De är friskare än de flesta och man tror att detta till stor del har att göra med den mat de äter.

Det är viktigt att komma ihåg att människorna i Blå zoner inte alla äter samma livsmedel. Människor i Okinawa, en japansk region bestående av en grupp öar i Östkinesiska havet, har den högsta genomsnittliga livslängden i världen. Man tror att det på dessa öar finns det högsta antalet människor över 100 år. Här är den genomsnittliga livslängden för män respektive kvinnor 84 och 90 år.

Här är en del av den mat som tillhör basfödan i området.

Tofu

Tofu är en god växtbaserad protenikälla som hjälper till att bygga upp och bibehålla friska celler. Den har också förmåga att minska kolesterol.

Tofu, som är gjort på sojabönor, kan ätas på många sätt; här friterad, med sesamfrön. Foto: Yuelanliu

Sötpotatis

Sötpotatis är rik på A-vitamin och andra antioxidanter som kan hjälpa till att minska inflammation. Att äta den med skalet på ger även mycket fibrer som kan underlätta matsmältningen och vara bra för hjärtat, samtidigt som det hjälper till att reglera blodsockret.

Gurkmeja

Gurkmeja är en kraftfull krydda som är kopplad till ett antal goda hälsoeffekter. Den har potential att skjuta upp demens och minska inflammation. I Okinawa dricks den i te och används som en vanlig krydda. Här konsumerar man gurkmeja så gott som dagligen.

Gurkmeja. Foto: Steve Buissinne

Shiitake

Svampen shiitake används bland annat i soppa och hjälper till att stärka immunförsvaret.

Alger

Alger är ännu ett tillbehör i kosten och som är en mycket god källa till vitaminer och mineraler. De innehåller rikligt med magnesium som är bra för ett friskt hjärta och god sömn. Jod behövs för en välfungerande sköldkörtel, kalcium för skelettet. Här finns också antioxidanter i form av karotenoider.

Även om kosten inte är den enda faktorn för att hålla invånarna i de Blå zonerna friska och ge dem ett långt liv så spelar det definitivt roll. Att dagligen ta kloka beslut för hälsan skulle kunna förbättra även din livskvalité och förlänga ditt liv.

Devon Andre har examen i forensik från University of Windsor i Kanada och en doktorsgrad i juridik från University of Pittsburgh. Artikeln publicerades först på Bel Marra Health.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.