Regeringen föreslår en permanent förstärkning av mediestödet på 200 miljoner kronor per år.
– Vi ser att tappet på annonsmarknaden är uppemot 50 procent, i en bransch som redan tidigare var hårt pressad, säger kulturminister Amanda Lind (MP).
De 200 miljoner kronorna i förstärkt mediestöd finns med i vårändringsbudgeten för 2020. Förstärkningen är permanent, men får i år en tillfällig särskild utformning för att lösa många tidningars akuta situation på grund av coronakrisen.
– Efterfrågan på nyheter är större än någonsin i hela landet. Samtidigt har krisen försvårat mediernas finansiering, säger Lind.
För att hantera den mest akuta krisen avsätts i år 150 av de 200 miljonerna för ett tillfälligt nytt distributionsstöd under tre månader. Det stödet omfattar alla tryckta tidningar.
– Det stödet omfattar fler tidningar än vad driftsstödet gör. Till exempel omfattas även gratistidningar, säger Lind.
"Mångfald centralt"
Resterande 50 miljoner kronor föreslås gå till en fördubbling av stödet för bevakning av geografiska områden med svag eller obefintlig journalistisk bevakning.
– Mångfald av medier i hela landet är centralt i vår demokrati, säger Lind.
Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna föreslår också tillfälliga regelförändringar i presstödet. Utbetalning av redan beslutat presstöd ska kunna ske i förhand för innevarande år. Samtidigt slopas tillfälligt kravet på 55 procent eget redaktionellt material för att få stöd.
Nya tv-reklam-regler
Regeringen aviserar även ett kommande förslag om ändrade regler för tv-reklam. Det betyder att tv-bolagen friare kan fördela reklaminslagen över dygnets timmar.
Lind bedömer att de nya förslagen, tillsammans med det som regeringen gjort tidigare för att stötta mediebranschen, innebär ett viktigt stöd för krisdrabbade mediebolag.
Hur många jobb de 200 miljarderna kan rädda, kan hon inte säga,
– Jag är medveten om att behoven är oerhört stora. Vi kommer att följa utvecklingen noga, säger Lind.
(TT)