loading

En lastbil med en container vid containerterminalen i hamnen i Busan den 5 november 2021. Bristen på urea i Sydkorea gör att många av landets lastbilar och tunga maskiner står stilla, med omfattande konsekvenser för ekonomin. Foto: Chung Sung-jun/Getty Images
En lastbil med en container vid containerterminalen i hamnen i Busan den 5 november 2021. Bristen på urea i Sydkorea gör att många av landets lastbilar och tunga maskiner står stilla, med omfattande konsekvenser för ekonomin. Foto: Chung Sung-jun/Getty Images
Utrikes

Sydkoreas ekonomi beroende av Kina

Lisa Bian

Sydkoreaner har blivit mer medvetna om risken för plötslig brist på urea, som används som en tillsats till diesel. Urea är nödvändigt för landets transport, logistik och tillverkningssektorer. Sydkorea är beroende av Kina för sammanlagt 1 850 olika varor, varav urea är en.

Exporten av urea till Sydkorea från Kina stoppades den 15 oktober på grund av ett kinesiskt underskott av kol. Sydkorea importerar 97 procent av sin urea från Kina, och upplever nu en allvarlig brist på urea till fordonsflottan. Urea till fordonsindustrin är den största komponenten i Adblue, en tillsats i dieselfordon som används för att minska utsläpp. Utan tillsatsen kan dieselfordon inte starta.

Kina har använt ammoniak som extraherats från kol för att producera urea. Dock har det kinesiska kommunistpartiet (KKP) infört sanktioner mot Australien, och förbjudit import av australiensiskt kol, efter att Australiens premiärminister Scott Morrison upprepade gånger efterfrågat en oberoende granskning av coronavirusets ursprung. Detta har lett till kolbrist i Kina och exportkontroller på urea. Sydkorea har runt 10 miljoner dieselfordon, varav ungefär 4 miljoner kräver urea. Ungefär hälften av de 4 miljoner fordonen är lastbilar, vilket gör att bristen på urea kan skapa ett omfattande logistiskt kaos. Känslan av kris har också spridit sig till offentliga aktörer som brandkårer, ambulansverksamheter och krishanteringsfunktioner för naturkatastrofer.

Urea och Adblue

Adblue är produktnamnet på en vätska innehållande avjoniserat vatten och urea. Adblue används för att bryta ner kväveoxider (NOx), till kvävgas och vatten, och minskar på så sätt utsläppen. Alla dieselfordon tillverkade efter 2015 måste ha en katalysator som renar med Adblue.

• Adblue består av 32,5 procent urea, CO(NH2)2.

Sydkorea har tidigare haft en egen produktion av urea. Den sista fabriken lades ner 2011, på grund av de lägre produktionskostnaderna i Kina.

Kinas exportförbud av urea har hittills påverkat Sydkoreas byggsektor, stålindustri, detaljhandel och eletronikindustri med företag som Samsung, Hyundai och LG.

Sydkorea kommer att importera 27 000 liter Adblue från Australien med militärflygplan.

Källa: Korea Economic Daily m.fl.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

En lastbil med en container vid containerterminalen i hamnen i Busan den 5 november 2021. Bristen på urea i Sydkorea gör att många av landets lastbilar och tunga maskiner står stilla, med omfattande konsekvenser för ekonomin. Foto: Chung Sung-jun/Getty Images
En lastbil med en container vid containerterminalen i hamnen i Busan den 5 november 2021. Bristen på urea i Sydkorea gör att många av landets lastbilar och tunga maskiner står stilla, med omfattande konsekvenser för ekonomin. Foto: Chung Sung-jun/Getty Images
Utrikes

Sydkoreas ekonomi beroende av Kina

Lisa Bian

Sydkoreaner har blivit mer medvetna om risken för plötslig brist på urea, som används som en tillsats till diesel. Urea är nödvändigt för landets transport, logistik och tillverkningssektorer. Sydkorea är beroende av Kina för sammanlagt 1 850 olika varor, varav urea är en.

Exporten av urea till Sydkorea från Kina stoppades den 15 oktober på grund av ett kinesiskt underskott av kol. Sydkorea importerar 97 procent av sin urea från Kina, och upplever nu en allvarlig brist på urea till fordonsflottan. Urea till fordonsindustrin är den största komponenten i Adblue, en tillsats i dieselfordon som används för att minska utsläpp. Utan tillsatsen kan dieselfordon inte starta.

Kina har använt ammoniak som extraherats från kol för att producera urea. Dock har det kinesiska kommunistpartiet (KKP) infört sanktioner mot Australien, och förbjudit import av australiensiskt kol, efter att Australiens premiärminister Scott Morrison upprepade gånger efterfrågat en oberoende granskning av coronavirusets ursprung. Detta har lett till kolbrist i Kina och exportkontroller på urea. Sydkorea har runt 10 miljoner dieselfordon, varav ungefär 4 miljoner kräver urea. Ungefär hälften av de 4 miljoner fordonen är lastbilar, vilket gör att bristen på urea kan skapa ett omfattande logistiskt kaos. Känslan av kris har också spridit sig till offentliga aktörer som brandkårer, ambulansverksamheter och krishanteringsfunktioner för naturkatastrofer.

Urea och Adblue

Adblue är produktnamnet på en vätska innehållande avjoniserat vatten och urea. Adblue används för att bryta ner kväveoxider (NOx), till kvävgas och vatten, och minskar på så sätt utsläppen. Alla dieselfordon tillverkade efter 2015 måste ha en katalysator som renar med Adblue.

• Adblue består av 32,5 procent urea, CO(NH2)2.

Sydkorea har tidigare haft en egen produktion av urea. Den sista fabriken lades ner 2011, på grund av de lägre produktionskostnaderna i Kina.

Kinas exportförbud av urea har hittills påverkat Sydkoreas byggsektor, stålindustri, detaljhandel och eletronikindustri med företag som Samsung, Hyundai och LG.

Sydkorea kommer att importera 27 000 liter Adblue från Australien med militärflygplan.

Källa: Korea Economic Daily m.fl.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024