Sydkoreaner har blivit mer medvetna om risken för plötslig brist på urea, som används som en tillsats till diesel. Urea är nödvändigt för landets transport, logistik och tillverkningssektorer. Sydkorea är beroende av Kina för sammanlagt 1 850 olika varor, varav urea är en.
Exporten av urea till Sydkorea från Kina stoppades den 15 oktober på grund av ett kinesiskt underskott av kol. Sydkorea importerar 97 procent av sin urea från Kina, och upplever nu en allvarlig brist på urea till fordonsflottan. Urea till fordonsindustrin är den största komponenten i Adblue, en tillsats i dieselfordon som används för att minska utsläpp. Utan tillsatsen kan dieselfordon inte starta.
Kina har använt ammoniak som extraherats från kol för att producera urea. Dock har det kinesiska kommunistpartiet (KKP) infört sanktioner mot Australien, och förbjudit import av australiensiskt kol, efter att Australiens premiärminister Scott Morrison upprepade gånger efterfrågat en oberoende granskning av coronavirusets ursprung. Detta har lett till kolbrist i Kina och exportkontroller på urea. Sydkorea har runt 10 miljoner dieselfordon, varav ungefär 4 miljoner kräver urea. Ungefär hälften av de 4 miljoner fordonen är lastbilar, vilket gör att bristen på urea kan skapa ett omfattande logistiskt kaos. Känslan av kris har också spridit sig till offentliga aktörer som brandkårer, ambulansverksamheter och krishanteringsfunktioner för naturkatastrofer.