loadingBildhanteringBildbankBild 1.7Av Sveriges skolelever beräknas mellan fem och sju procent ha npf-diagnoser, vilket kan göra det svårt att följa med i undervisningen utan stöd. Foto: Tima Miroshnichenko/Pexels
BildhanteringBildbankBild 1.7Av Sveriges skolelever beräknas mellan fem och sju procent ha npf-diagnoser, vilket kan göra det svårt att följa med i undervisningen utan stöd. Foto: Tima Miroshnichenko/Pexels
Inrikes

Kompetensutveckling i skolor märks inte för elever

Camilla Johansson

En doktorsavhandling vid Malmö universitet visar att efter att lärare genomgått kompetensutveckling för att vara bättre rustade för att ge jämlik undervisning till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) är det inte alltid eleverna märker någon skillnad.

Linda Petersson-Bloom ägnade sin doktorsavhandling åt att titta på vilket genomslag ökad kunskap om npf gav i klassrummen. Hon fann att resultatet kunde bli bättre om fler i skolans organisation deltog.

Inför valet i fjol var diskussionen om skolan då och då förekommande i de olika partiernas uttalanden. Samtliga partier fick då frågan av webbtidningen Special Nest vad de i händelse av en valseger ville göra för att underlätta skolgången för elever med npf-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). 

Skolvärlden och åtgärder för elever med NPF

Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är något som cirka 100 000 svenskar lever med.

NPF inkluderar autismspektrumstörning, ADHD, ADD, språkstörning och Tourettes syndrom.

Diagnoserna innebär att hjärnan fungerar annorlunda, att man till exempel processar information på ett annat sätt.

Bland eleverna i den svenska skolan beräknar man att mellan fem och sju procent har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Enligt Skollagen har alla elever som behöver det rätt till extra stöd.

Skollagen kräver inte att det finns en formell diagnos för att eleven ska få detta stöd.

Skolan, oavsett om den är statlig, kommunal eller fristående, är skyldig att ge eleven utveckling och särskilt stöd samt ledning och stimulans i undervisningen.

Extra anpassningar ska sättas in när eleven inte klarar kunskapsmålen.

Källa: Attention.se

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBildhanteringBildbankBild 1.7Av Sveriges skolelever beräknas mellan fem och sju procent ha npf-diagnoser, vilket kan göra det svårt att följa med i undervisningen utan stöd. Foto: Tima Miroshnichenko/Pexels
BildhanteringBildbankBild 1.7Av Sveriges skolelever beräknas mellan fem och sju procent ha npf-diagnoser, vilket kan göra det svårt att följa med i undervisningen utan stöd. Foto: Tima Miroshnichenko/Pexels
Inrikes

Kompetensutveckling i skolor märks inte för elever

Camilla Johansson

En doktorsavhandling vid Malmö universitet visar att efter att lärare genomgått kompetensutveckling för att vara bättre rustade för att ge jämlik undervisning till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) är det inte alltid eleverna märker någon skillnad.

Linda Petersson-Bloom ägnade sin doktorsavhandling åt att titta på vilket genomslag ökad kunskap om npf gav i klassrummen. Hon fann att resultatet kunde bli bättre om fler i skolans organisation deltog.

Inför valet i fjol var diskussionen om skolan då och då förekommande i de olika partiernas uttalanden. Samtliga partier fick då frågan av webbtidningen Special Nest vad de i händelse av en valseger ville göra för att underlätta skolgången för elever med npf-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). 

Skolvärlden och åtgärder för elever med NPF

Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är något som cirka 100 000 svenskar lever med.

NPF inkluderar autismspektrumstörning, ADHD, ADD, språkstörning och Tourettes syndrom.

Diagnoserna innebär att hjärnan fungerar annorlunda, att man till exempel processar information på ett annat sätt.

Bland eleverna i den svenska skolan beräknar man att mellan fem och sju procent har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Enligt Skollagen har alla elever som behöver det rätt till extra stöd.

Skollagen kräver inte att det finns en formell diagnos för att eleven ska få detta stöd.

Skolan, oavsett om den är statlig, kommunal eller fristående, är skyldig att ge eleven utveckling och särskilt stöd samt ledning och stimulans i undervisningen.

Extra anpassningar ska sättas in när eleven inte klarar kunskapsmålen.

Källa: Attention.se

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024