Hög frånvaro och missade betyg i många skolor är problem som politiker vill komma till rätta med. Kan elevcoacher vara en lösning? Före detta coachen Pelle Forsströms erfarenheter visar att så kan vara fallet.
I Tidöavtalet finns en rad skrivelser som handlar om hur situationen i skolan ska klaras av. Ett av medlen ska vara fler speciallärare för elever som behöver extra stöd i undervisningen, ett annat ska vara mindre studiegrupper, och därutöver ska utökad studietid göra att man kommer till rätta med de låga studieresultaten i den svenska skolan. Stökiga situationer ska hanteras genom tydligare befogenheter för både rektorer och lärare.
En annan arbetsmetod ska enligt avtalet vara att införa ett förväntansdokument med skolans ordningsregler som elever och föräldrar förväntas skriva på. Ordningsreglerna ska innehålla en konsekvenstrappa som förklarar vad som händer vid regelövertramp och ordningsstörningar. Nolltolerans ska råda mot alla former av mobbning och kränkningar, men även mot exempelvis klotter och skadegörelse. Skolors arbetsmetoder mot mobbning ska vara evidensbaserade.