loadingKontrollanten Sikandar (t v) kontrollerar Michael Randropp, pendlartalesperson, och Niels Paarup-Petersen från intressegruppen Öresundsrevolutionen som blir de sista att visa sina id-kort perrongen på stationen i Kastrup vid midnatt. Foto: TT
Kontrollanten Sikandar (t v) kontrollerar Michael Randropp, pendlartalesperson, och Niels Paarup-Petersen från intressegruppen Öresundsrevolutionen som blir de sista att visa sina id-kort perrongen på stationen i Kastrup vid midnatt. Foto: TT
Utrikes

Öresundsresan mer bekväm, men ännu förlängd

Epoch Times

Klockan slog tolv och slussarna där id-kontroller utförts i 16 månader på Köpenhamns flygplats forslades bort.

– Visst känns det skönt, men det är inte så stor skillnad eftersom jag fortfarande måste vänta in nästa tåg, säger pendlaren Nina Palmqvist.

Så länge tidtabellen bygger på det gamla upplägget med id- och gränskontroller blir hennes restid förlängd jämfört med hur det var innan kontrollerna infördes.

– För mig tar det nästan dubbelt så lång tid att resa till jobbet i Malmö som hem från jobbet, säger Nina Palmqvist.

I veckan kom regeringen med beskedet att id-kontrollerna upphör natten mot torsdag. Men gränskontrollerna fortsätter.

Michael Randropp från Kystbanens pendlarorganisation korkade upp champagnen när han fick höra om beslutet.

– Jag vill rikta ett stort tack till politikerna och pendlarna som varit otroligt tålmodiga, säger han, på plats på perrongen för att visa sitt id en sista gång i en symbolhandling.

Över ett år

Den första dagen utan id-kontroller kommer det danska tågbolaget DSB att servera kaffe till dem som reser från Kastrup till Sverige, enligt informationschef Tony Bispeskov.

– Det här blir ett litet sätt att uppmärksamma att vi inte längre har id-kontroller. Vi vet att id-kontrollerna är oönskade för många passagerare, säger han.

Id-kontrollanter har funnits på flygplatsen Kastrup dygnet runt sedan transportörsansvaret infördes den 4 januari 2016. Snabbt visade det sig att id-kontroller, tillsammans med gränskontroller på svensk mark, hade den effekt som regeringen ville uppnå. Antalet asylsökande sjönk kraftigt.

– Min bild är att det i princip blev tvärstopp, just id-kontrollerna hade en omedelbar effekt på strömmen, sade poliskommunikatören Ewa-Gun Westford i samband med id-kontrollernas ettårsdag i januari.

Nu ska slussarna, där kontrollerna utförts, plockas bort. Men DSB kommer att spara staket, skyltar och annat som behövts för att bygga upp kontrollstationerna på perrongen.

-Den svenska regeringen berättade på pressträffen att id-kontrollerna återinförs vid behov. Därför vill vi behålla allt som behövs för att utföra kontrollerna, säger Tony Bispeskov.

Mer bekvämt

Drygt 15 000 personer pendlar över Öresund varje dag varav 8 000-9 000 med tåg. Nu slipper de stiga av tåget på Kastrup, passera en id-kontroll och därefter gå ombord samma tåg igen. Men resenärerna drabbas fortfarande av en förlängd restid.

– Det blir bekvämare för resenärerna, däremot kommer de fortfarande att behöva vänta sju minuter där, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Sedan blir det ett nytt stopp på sju minuter i Hyllie på andra sidan Öresundsbron för polisens gränskontroll. Och resenärer som ska fortsätta mot till exempel Lund, Växjö eller Karlskrona får även fortsättningsvis vänta en kvart på Malmö C innan tåget går vidare.

Innan tidtabellerna kan ritas om behöver tågoperatörerna veta mer om hur polisens skärpta gränskontroll ska fungera i praktiken. Behöver polisen mer än sju minuter på Hyllie? Det är en av frågorna som Eriksson ställer sig.

– Vi har ett tidtabellsupplägg som bygger på att det är kontroller och det är inte bara att skriva om tidtabeller eftersom personal- och fordonsomlopp påverkas, säger Linus Eriksson.

Vid midnatt upphörde även id-kontrollerna för alla som reser med buss eller färja över Öresund.

(TT)

Resor över Sundet

2015 reste 95 900 personer över Öresund en genomsnittlig dag, varav knappt 75 000 personer tog sig över Öresundsbron.

Drygt 15 000 personer pendlar dagligen över sundet. Bland dessa reste ungefär 8 000-9 000 personer med tåg i fjol.

En stor majoritet pendlar från Skåne till studier eller arbete i Själland.

Drygt 19 000 fordon åkte över Öresundsbron en genomsnittlig dag i fjol.

Källa: Öresundsinstitutet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKontrollanten Sikandar (t v) kontrollerar Michael Randropp, pendlartalesperson, och Niels Paarup-Petersen från intressegruppen Öresundsrevolutionen som blir de sista att visa sina id-kort perrongen på stationen i Kastrup vid midnatt. Foto: TT
Kontrollanten Sikandar (t v) kontrollerar Michael Randropp, pendlartalesperson, och Niels Paarup-Petersen från intressegruppen Öresundsrevolutionen som blir de sista att visa sina id-kort perrongen på stationen i Kastrup vid midnatt. Foto: TT
Utrikes

Öresundsresan mer bekväm, men ännu förlängd

Epoch Times

Klockan slog tolv och slussarna där id-kontroller utförts i 16 månader på Köpenhamns flygplats forslades bort.

– Visst känns det skönt, men det är inte så stor skillnad eftersom jag fortfarande måste vänta in nästa tåg, säger pendlaren Nina Palmqvist.

Så länge tidtabellen bygger på det gamla upplägget med id- och gränskontroller blir hennes restid förlängd jämfört med hur det var innan kontrollerna infördes.

– För mig tar det nästan dubbelt så lång tid att resa till jobbet i Malmö som hem från jobbet, säger Nina Palmqvist.

I veckan kom regeringen med beskedet att id-kontrollerna upphör natten mot torsdag. Men gränskontrollerna fortsätter.

Michael Randropp från Kystbanens pendlarorganisation korkade upp champagnen när han fick höra om beslutet.

– Jag vill rikta ett stort tack till politikerna och pendlarna som varit otroligt tålmodiga, säger han, på plats på perrongen för att visa sitt id en sista gång i en symbolhandling.

Över ett år

Den första dagen utan id-kontroller kommer det danska tågbolaget DSB att servera kaffe till dem som reser från Kastrup till Sverige, enligt informationschef Tony Bispeskov.

– Det här blir ett litet sätt att uppmärksamma att vi inte längre har id-kontroller. Vi vet att id-kontrollerna är oönskade för många passagerare, säger han.

Id-kontrollanter har funnits på flygplatsen Kastrup dygnet runt sedan transportörsansvaret infördes den 4 januari 2016. Snabbt visade det sig att id-kontroller, tillsammans med gränskontroller på svensk mark, hade den effekt som regeringen ville uppnå. Antalet asylsökande sjönk kraftigt.

– Min bild är att det i princip blev tvärstopp, just id-kontrollerna hade en omedelbar effekt på strömmen, sade poliskommunikatören Ewa-Gun Westford i samband med id-kontrollernas ettårsdag i januari.

Nu ska slussarna, där kontrollerna utförts, plockas bort. Men DSB kommer att spara staket, skyltar och annat som behövts för att bygga upp kontrollstationerna på perrongen.

-Den svenska regeringen berättade på pressträffen att id-kontrollerna återinförs vid behov. Därför vill vi behålla allt som behövs för att utföra kontrollerna, säger Tony Bispeskov.

Mer bekvämt

Drygt 15 000 personer pendlar över Öresund varje dag varav 8 000-9 000 med tåg. Nu slipper de stiga av tåget på Kastrup, passera en id-kontroll och därefter gå ombord samma tåg igen. Men resenärerna drabbas fortfarande av en förlängd restid.

– Det blir bekvämare för resenärerna, däremot kommer de fortfarande att behöva vänta sju minuter där, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Sedan blir det ett nytt stopp på sju minuter i Hyllie på andra sidan Öresundsbron för polisens gränskontroll. Och resenärer som ska fortsätta mot till exempel Lund, Växjö eller Karlskrona får även fortsättningsvis vänta en kvart på Malmö C innan tåget går vidare.

Innan tidtabellerna kan ritas om behöver tågoperatörerna veta mer om hur polisens skärpta gränskontroll ska fungera i praktiken. Behöver polisen mer än sju minuter på Hyllie? Det är en av frågorna som Eriksson ställer sig.

– Vi har ett tidtabellsupplägg som bygger på att det är kontroller och det är inte bara att skriva om tidtabeller eftersom personal- och fordonsomlopp påverkas, säger Linus Eriksson.

Vid midnatt upphörde även id-kontrollerna för alla som reser med buss eller färja över Öresund.

(TT)

Resor över Sundet

2015 reste 95 900 personer över Öresund en genomsnittlig dag, varav knappt 75 000 personer tog sig över Öresundsbron.

Drygt 15 000 personer pendlar dagligen över sundet. Bland dessa reste ungefär 8 000-9 000 personer med tåg i fjol.

En stor majoritet pendlar från Skåne till studier eller arbete i Själland.

Drygt 19 000 fordon åkte över Öresundsbron en genomsnittlig dag i fjol.

Källa: Öresundsinstitutet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024