Klockan slog tolv och slussarna där id-kontroller utförts i 16 månader på Köpenhamns flygplats forslades bort.
– Visst känns det skönt, men det är inte så stor skillnad eftersom jag fortfarande måste vänta in nästa tåg, säger pendlaren Nina Palmqvist.
Så länge tidtabellen bygger på det gamla upplägget med id- och gränskontroller blir hennes restid förlängd jämfört med hur det var innan kontrollerna infördes.
– För mig tar det nästan dubbelt så lång tid att resa till jobbet i Malmö som hem från jobbet, säger Nina Palmqvist.
I veckan kom regeringen med beskedet att id-kontrollerna upphör natten mot torsdag. Men gränskontrollerna fortsätter.
Michael Randropp från Kystbanens pendlarorganisation korkade upp champagnen när han fick höra om beslutet.
– Jag vill rikta ett stort tack till politikerna och pendlarna som varit otroligt tålmodiga, säger han, på plats på perrongen för att visa sitt id en sista gång i en symbolhandling.
Över ett år
Den första dagen utan id-kontroller kommer det danska tågbolaget DSB att servera kaffe till dem som reser från Kastrup till Sverige, enligt informationschef Tony Bispeskov.
– Det här blir ett litet sätt att uppmärksamma att vi inte längre har id-kontroller. Vi vet att id-kontrollerna är oönskade för många passagerare, säger han.
Id-kontrollanter har funnits på flygplatsen Kastrup dygnet runt sedan transportörsansvaret infördes den 4 januari 2016. Snabbt visade det sig att id-kontroller, tillsammans med gränskontroller på svensk mark, hade den effekt som regeringen ville uppnå. Antalet asylsökande sjönk kraftigt.
– Min bild är att det i princip blev tvärstopp, just id-kontrollerna hade en omedelbar effekt på strömmen, sade poliskommunikatören Ewa-Gun Westford i samband med id-kontrollernas ettårsdag i januari.
Nu ska slussarna, där kontrollerna utförts, plockas bort. Men DSB kommer att spara staket, skyltar och annat som behövts för att bygga upp kontrollstationerna på perrongen.
-Den svenska regeringen berättade på pressträffen att id-kontrollerna återinförs vid behov. Därför vill vi behålla allt som behövs för att utföra kontrollerna, säger Tony Bispeskov.
Mer bekvämt
Drygt 15 000 personer pendlar över Öresund varje dag varav 8 000-9 000 med tåg. Nu slipper de stiga av tåget på Kastrup, passera en id-kontroll och därefter gå ombord samma tåg igen. Men resenärerna drabbas fortfarande av en förlängd restid.
– Det blir bekvämare för resenärerna, däremot kommer de fortfarande att behöva vänta sju minuter där, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Sedan blir det ett nytt stopp på sju minuter i Hyllie på andra sidan Öresundsbron för polisens gränskontroll. Och resenärer som ska fortsätta mot till exempel Lund, Växjö eller Karlskrona får även fortsättningsvis vänta en kvart på Malmö C innan tåget går vidare.
Innan tidtabellerna kan ritas om behöver tågoperatörerna veta mer om hur polisens skärpta gränskontroll ska fungera i praktiken. Behöver polisen mer än sju minuter på Hyllie? Det är en av frågorna som Eriksson ställer sig.
– Vi har ett tidtabellsupplägg som bygger på att det är kontroller och det är inte bara att skriva om tidtabeller eftersom personal- och fordonsomlopp påverkas, säger Linus Eriksson.
Vid midnatt upphörde även id-kontrollerna för alla som reser med buss eller färja över Öresund.
(TT)