loadingDe höga transportkostnaderna oroar åkeriägarna på Gotland. De är beroende av Gotlandsfärjan för sina transporter till och från fastlandet. Foto: Anders Wiklund/TT
De höga transportkostnaderna oroar åkeriägarna på Gotland. De är beroende av Gotlandsfärjan för sina transporter till och från fastlandet. Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi & Näringsliv

Ökade kostnader med färjan till fastlandet för transportföretag på Gotland

Göran Jacobson

De stigande biljettpriserna på Gotlandsfärjan oroar åkerierna som är beroende av färjeförbindelsen till fastlandet. Den senaste ökningen gjorde att transportkostnaden ökade med 3 000 kronor tur och retur.

– Smärtgränsen är nådd för länge sedan, säger Michael ”Micke” Malmberg, vd på Micke Malmbergs Åkeri AB, till Epoch Times.

Bara det senaste året har transportkostnaderna för ett gotländskt åkeri ökat med 30 procent. Enligt Micke Malmberg betyder detta en kostnadsökning med 3 000 kronor för en resa tur och retur till fastlandet med Destination Gotlands färjor. För gotlänningarna är färjeförbindelsen att likna vid deras landsväg eller bro till det svenska fastlandet. 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDe höga transportkostnaderna oroar åkeriägarna på Gotland. De är beroende av Gotlandsfärjan för sina transporter till och från fastlandet. Foto: Anders Wiklund/TT
De höga transportkostnaderna oroar åkeriägarna på Gotland. De är beroende av Gotlandsfärjan för sina transporter till och från fastlandet. Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi & Näringsliv

Ökade kostnader med färjan till fastlandet för transportföretag på Gotland

Göran Jacobson

De stigande biljettpriserna på Gotlandsfärjan oroar åkerierna som är beroende av färjeförbindelsen till fastlandet. Den senaste ökningen gjorde att transportkostnaden ökade med 3 000 kronor tur och retur.

– Smärtgränsen är nådd för länge sedan, säger Michael ”Micke” Malmberg, vd på Micke Malmbergs Åkeri AB, till Epoch Times.

Bara det senaste året har transportkostnaderna för ett gotländskt åkeri ökat med 30 procent. Enligt Micke Malmberg betyder detta en kostnadsökning med 3 000 kronor för en resa tur och retur till fastlandet med Destination Gotlands färjor. För gotlänningarna är färjeförbindelsen att likna vid deras landsväg eller bro till det svenska fastlandet. 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024