loadingFler är oroliga att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på den personliga integriteten. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Fler är oroliga att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på den personliga integriteten. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Ökad oro att storföretag kränker integritet

Epoch Times

Nära hälften av svenskarna känner sig övervakade på internet – och det finns en växande oro att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på den personliga integriteten.

Cambridge Analytica-skandalen och andra dataläckor har sannolikt inverkat.

Årets undersökning från Internetstiftelsen om hur nätet används i Sverige visar att nära hälften känner oro för att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på deras personliga integritet på internet. För fem år sedan var bara 29 procent oroade. Samtidigt är det förhållandevis få som oroar sig för att myndigheter ska inkräkta.

– Det tolkar jag som att det inte är internetövervakning i stort man oroar sig för, utan specifikt storföretagen. Jag tror att det är ett ganska nyktert tillvaknande hos många som använder sociala medier, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Flera skandaler

Utvecklingen kopplas till de senaste årens uppseendeväckande händelser, som Cambridge Analytica-skandalen, då personuppgifter från 87 miljoner Facebookanvändare läcktes och användes i politiska syften.

– Det har även varit andra dataläckor, kända hack där lösenord eller kortuppgifter kommit på drift. Det kan vara svårt för gemene man att hålla isär vad som är vad och det gör att man får en allmän känsla av att data inte är särskilt säkert, säger Måns Jonasson.

Mest oroar sig barnfamiljer och höginkomsttagare för storföretags inkräktande, medan pensionärer och personer som enbart har grundskola som utbildning hör till de minst oroliga.

En konsekvens av oron tycks vara att vi delar allt mindre innehåll på sociala medier.

– När vi frågar vad man gör på Facebook, hur många som till exempel delar bilder eller postar eget innehåll, ser vi en väldigt markant minskning under de senaste tre åren. Det tolkar jag som en effekt av att man har mindre tillit till Facebook, säger Måns Jonasson.

Insta planar ut

TT: Är oron befogad?

– Jag tycker inte att man ska vara orolig. Men det är nyttigt att man funderar över vad man delar på internet överlag och vad det kan få för konsekvenser. Om jag delar bilder på mina barn, kan de hamna i orätta händer?

Rapporten konstaterar också att användandet av sociala medier ser ut att börja plana ut. Instagram och Snapchat, som tidigare har vuxit stort, ligger mer eller mindre kvar på samma nivå som föregående år. Även Facebooks tillväxt tycks ha stannat av.

Och bara en fjärdedel känner att tiden på sociala medier är meningsfull. Fyra av tio tycker inte att den är det.

– När folk tänker på sociala medier som begrepp så tänker man på det som det var för fem–tio år sedan – en massa bilder på vad folk äter till frukost och annat som man brukar raljera om. I dag är ju sociala medier så mycket mer, det är grupper där vi håller kontakt med fotbollslaget, klassföräldrarna eller släkt i andra länder. Men själva begreppet sociala medier har nästan blivit ett skällsord, och många funderar nog på vad man egentligen gör med sin tid framför skärm, säger Måns Jonasson.

Spel i botten

I topp över mest meningsfulla saker att använda internet till kommer nyhetsappar, poddar/radioprogram och tittande på film och video. I botten hamnar, förutom sociala medier, även dataspel och mobilspel.

– Visst kan det vara svårt att säga att det är meningsfullt med spel. Däremot kan det vara roligt och underhållande och att man tycker att det är värt det ändå.

– På samma sätt kan det vara med sociala medier – att man tycker att det är roligt, spännande och underhållande att se bilder och följa kändisar. Men just meningsfullt kanske det inte är, säger Måns Jonasson.

(Anja Haglund/TT)

Siffrorna i korthet

(TT)

45 procent känner sig övervakade på internet.

46 procent är oroade för storföretags inkräktande, jämfört med 29 procent för fem år sedan.

21 procent är oroade över myndigheters inkräktande, jämfört med 15 procent för fem år sedan.

65 procent använder sociala medier dagligen, vilket är ungefär samma nivå som föregående år.

24 procent tycker att tiden på sociala medier är meningsfull, medan 40 procent inte tycker det.

28 procent skriver egna inlägg på Facebook, jämfört med 49 procent för tre år sedan.

60 procent tycker att nyhetsappar är väl använd tid, medan bara 12 procent tycker att mobilspel är det.

Rapporten "Svenskarna och internet" bygger på 3 000 intervjuer, baserat på ett slumpvist urval av befolkningen från 11 år och uppåt.

Källa: "Svenskarna och internet", Internetstiftelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFler är oroliga att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på den personliga integriteten. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Fler är oroliga att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på den personliga integriteten. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Ökad oro att storföretag kränker integritet

Epoch Times

Nära hälften av svenskarna känner sig övervakade på internet – och det finns en växande oro att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på den personliga integriteten.

Cambridge Analytica-skandalen och andra dataläckor har sannolikt inverkat.

Årets undersökning från Internetstiftelsen om hur nätet används i Sverige visar att nära hälften känner oro för att storföretag som Google och Facebook ska inkräkta på deras personliga integritet på internet. För fem år sedan var bara 29 procent oroade. Samtidigt är det förhållandevis få som oroar sig för att myndigheter ska inkräkta.

– Det tolkar jag som att det inte är internetövervakning i stort man oroar sig för, utan specifikt storföretagen. Jag tror att det är ett ganska nyktert tillvaknande hos många som använder sociala medier, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Flera skandaler

Utvecklingen kopplas till de senaste årens uppseendeväckande händelser, som Cambridge Analytica-skandalen, då personuppgifter från 87 miljoner Facebookanvändare läcktes och användes i politiska syften.

– Det har även varit andra dataläckor, kända hack där lösenord eller kortuppgifter kommit på drift. Det kan vara svårt för gemene man att hålla isär vad som är vad och det gör att man får en allmän känsla av att data inte är särskilt säkert, säger Måns Jonasson.

Mest oroar sig barnfamiljer och höginkomsttagare för storföretags inkräktande, medan pensionärer och personer som enbart har grundskola som utbildning hör till de minst oroliga.

En konsekvens av oron tycks vara att vi delar allt mindre innehåll på sociala medier.

– När vi frågar vad man gör på Facebook, hur många som till exempel delar bilder eller postar eget innehåll, ser vi en väldigt markant minskning under de senaste tre åren. Det tolkar jag som en effekt av att man har mindre tillit till Facebook, säger Måns Jonasson.

Insta planar ut

TT: Är oron befogad?

– Jag tycker inte att man ska vara orolig. Men det är nyttigt att man funderar över vad man delar på internet överlag och vad det kan få för konsekvenser. Om jag delar bilder på mina barn, kan de hamna i orätta händer?

Rapporten konstaterar också att användandet av sociala medier ser ut att börja plana ut. Instagram och Snapchat, som tidigare har vuxit stort, ligger mer eller mindre kvar på samma nivå som föregående år. Även Facebooks tillväxt tycks ha stannat av.

Och bara en fjärdedel känner att tiden på sociala medier är meningsfull. Fyra av tio tycker inte att den är det.

– När folk tänker på sociala medier som begrepp så tänker man på det som det var för fem–tio år sedan – en massa bilder på vad folk äter till frukost och annat som man brukar raljera om. I dag är ju sociala medier så mycket mer, det är grupper där vi håller kontakt med fotbollslaget, klassföräldrarna eller släkt i andra länder. Men själva begreppet sociala medier har nästan blivit ett skällsord, och många funderar nog på vad man egentligen gör med sin tid framför skärm, säger Måns Jonasson.

Spel i botten

I topp över mest meningsfulla saker att använda internet till kommer nyhetsappar, poddar/radioprogram och tittande på film och video. I botten hamnar, förutom sociala medier, även dataspel och mobilspel.

– Visst kan det vara svårt att säga att det är meningsfullt med spel. Däremot kan det vara roligt och underhållande och att man tycker att det är värt det ändå.

– På samma sätt kan det vara med sociala medier – att man tycker att det är roligt, spännande och underhållande att se bilder och följa kändisar. Men just meningsfullt kanske det inte är, säger Måns Jonasson.

(Anja Haglund/TT)

Siffrorna i korthet

(TT)

45 procent känner sig övervakade på internet.

46 procent är oroade för storföretags inkräktande, jämfört med 29 procent för fem år sedan.

21 procent är oroade över myndigheters inkräktande, jämfört med 15 procent för fem år sedan.

65 procent använder sociala medier dagligen, vilket är ungefär samma nivå som föregående år.

24 procent tycker att tiden på sociala medier är meningsfull, medan 40 procent inte tycker det.

28 procent skriver egna inlägg på Facebook, jämfört med 49 procent för tre år sedan.

60 procent tycker att nyhetsappar är väl använd tid, medan bara 12 procent tycker att mobilspel är det.

Rapporten "Svenskarna och internet" bygger på 3 000 intervjuer, baserat på ett slumpvist urval av befolkningen från 11 år och uppåt.

Källa: "Svenskarna och internet", Internetstiftelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024