loadingTrenden med avancerad hudvård kryper allt längre ner i åldrarna. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Trenden med avancerad hudvård kryper allt längre ner i åldrarna. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Vill förbjuda sminkreklam till barn

Anja Haglund/TT

Sminkreklam ska inte få riktas till barn under 15 år. Och alla reklambilder där kroppar manipulerats ska märkas. Det anser socialminister Jakob Forssmed (KD) som vill driva på för att förslagen ska bli verklighet.

Jakob Forssmed är kritisk till hur barn i dag "översköljs" av skeva skönhetsideal och reklam för smink och avancerade hudvårdsprodukter i sociala medier.

Det här får konsekvenser som till exempel sämre självkänsla och risk för ätstörningar, menar han.

– Jag tror att det är oerhört angeläget att bryta den destruktiva symbiosen som finns mellan sociala medie-jättarna, influencers och skönhetsbranschen, säger Forssmed.

Vill se en lista

Som ansvarig för en av KD:s politikutvecklingsgrupper föreslår han nu att Sverige inför en särskild "barnskyddslista".

– Man skapar en lista på vilken man för upp produktkategorier som är väldigt olämpliga att marknadsföra gentemot barn under 15 år, och då ser vi att skönhetsprodukter är en sådan kategori. Man ska inte heller få använda sig av barninfluencers, säger Forssmed.

Hur ska man kunna slå fast att en reklam riktar sig specifikt till barn under 15 år?

– Man får helt enkelt göra en bedömning om reklamen riktar sig till åldersgruppen eller inte. Sådana regler finns redan när det gäller alkohol och tobak.

Jakob Forssmed vill också att Sverige ska införa en lag som säger att all reklam där kroppsformen har ändrats genom manipulering ska märkas upp.

– Vi behöver förtydliga när det inte är verkligheten som barnen möter, när det är förstorade eller förminskade kroppar som fyller deras flöden.

Träffar inte allt

KD:s partistyrelse väntas "inom kort" fatta beslut om Forssmeds förslag. Därefter avser han att driva på i regeringen för att de ska bli verklighet.

Mycket av innehållet i sociala medier kommer dock inte att omfattas av de regleringar som föreslås, eftersom det skapas i andra länder.

– Allt material kommer inte att träffas. Därför är det otroligt viktigt att också arbeta direkt mot techbolagen från den europeiska nivån, för att också ändra på hur algoritmerna fungerar och få bort den här typen av skeva skönhetsideal från plattformarna, säger Forssmed.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTrenden med avancerad hudvård kryper allt längre ner i åldrarna. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Trenden med avancerad hudvård kryper allt längre ner i åldrarna. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Vill förbjuda sminkreklam till barn

Anja Haglund/TT

Sminkreklam ska inte få riktas till barn under 15 år. Och alla reklambilder där kroppar manipulerats ska märkas. Det anser socialminister Jakob Forssmed (KD) som vill driva på för att förslagen ska bli verklighet.

Jakob Forssmed är kritisk till hur barn i dag "översköljs" av skeva skönhetsideal och reklam för smink och avancerade hudvårdsprodukter i sociala medier.

Det här får konsekvenser som till exempel sämre självkänsla och risk för ätstörningar, menar han.

– Jag tror att det är oerhört angeläget att bryta den destruktiva symbiosen som finns mellan sociala medie-jättarna, influencers och skönhetsbranschen, säger Forssmed.

Vill se en lista

Som ansvarig för en av KD:s politikutvecklingsgrupper föreslår han nu att Sverige inför en särskild "barnskyddslista".

– Man skapar en lista på vilken man för upp produktkategorier som är väldigt olämpliga att marknadsföra gentemot barn under 15 år, och då ser vi att skönhetsprodukter är en sådan kategori. Man ska inte heller få använda sig av barninfluencers, säger Forssmed.

Hur ska man kunna slå fast att en reklam riktar sig specifikt till barn under 15 år?

– Man får helt enkelt göra en bedömning om reklamen riktar sig till åldersgruppen eller inte. Sådana regler finns redan när det gäller alkohol och tobak.

Jakob Forssmed vill också att Sverige ska införa en lag som säger att all reklam där kroppsformen har ändrats genom manipulering ska märkas upp.

– Vi behöver förtydliga när det inte är verkligheten som barnen möter, när det är förstorade eller förminskade kroppar som fyller deras flöden.

Träffar inte allt

KD:s partistyrelse väntas "inom kort" fatta beslut om Forssmeds förslag. Därefter avser han att driva på i regeringen för att de ska bli verklighet.

Mycket av innehållet i sociala medier kommer dock inte att omfattas av de regleringar som föreslås, eftersom det skapas i andra länder.

– Allt material kommer inte att träffas. Därför är det otroligt viktigt att också arbeta direkt mot techbolagen från den europeiska nivån, för att också ändra på hur algoritmerna fungerar och få bort den här typen av skeva skönhetsideal från plattformarna, säger Forssmed.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025