loadingStridsfordon 90 körs med motorer från Scania. Arkivbild Foto: Fredrik Sandberg/TT
Stridsfordon 90 körs med motorer från Scania. Arkivbild Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Vd: Geopolitisk kris kan bli lyft för Scania

Joakim Goksör/TT

Scaniachefen Christian Levin oroas av den geopolitiska krisen i spåren av Trumpregeringens tillträde. Men signaler om att Europa – med Tyskland i täten – står inför jättesatsningar på försvar och infrastruktur kan ge klirr i kassan för både Scania och den tyska ägarkoncernen Traton.

– Det kommer vi få se från många håll i Europa. Vi ser det redan. Och vi kommer att kunna ta del i det, säger Christian Levin om alla försvarsbeställningar till buss- och lastbilstillverkaren på senare tid.

"Det är ett tecken i tiden"

Han pekar på det svenska försvarets beställning av 400 lastbilar, med option på lika många till, som blev klar förra veckan.

– Det är den största affären Scania har gjort med det svenska försvaret sedan 1980-talet, säger han.

Den kommer efter liknande stororder från Danmark och Nederländerna och löpande beställningar från Finland.

– Det är ett tecken i tiden. Det pågår diskussioner med försvarsmakterna, säger han.

Ukrainakriget har tydligt visat hur viktigt det är med logistik som fungerar i krig och kris, enligt Levin.

– Man måste ha tillgång till transporter av läkemedel, vatten, bränsle, mat och ammunition, säger han.

Hur stor andel av Scania som i dag producerar militära produkter vill Levin inte precisera:

– Jag väljer att säga att försvarsleveranser är en verksamhet som kommer att växa.

– Det är en betydande del, som är viktig för oss.

Scanias motorer sitter dessutom i Hägglunds Stridsfordon 90 och stridsfordon som görs av Patria i Finland

– Stridsbåt 90, som försvaret köper in, går också på Scanias motorer. Så det gynnar också vår motoraffär.

"Det känns positivt"

Den geopolitiska utvecklingen har dock blivit svårare, vilket sprider osäkerhet bland kunder, varnar han. Det gäller inte minst risken för fullskaligt handelskrig mellan de stora blocken i världsekonomin. Och Tratonbolaget International skulle drabbas hårt av tullar mellan USA och grannlandet Mexiko.

Levin konstaterar även att det numera finns frågetecken kring USA:s vilja att försvara Natoländer i Europa om de angrips.

Men regeringsskiftet i Tyskland – efter fjolårets politiska kris – ser lovande ut enligt Levin:

– Där har den tillträdande förbundskanslern (Friedrich Merz) visat stor handlingskraft. Det känns positivt. Han har redan ifrågasatt den tyska skuldbromsen och pratar om stora investeringar i både infrastruktur och försvar.

– Jag tror att det är bra – både för Tyskland, därför att det behövs – men jag tror också att det blir bra om Tyskland kan återgå till att bli motorn i europeisk ekonomi.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingStridsfordon 90 körs med motorer från Scania. Arkivbild Foto: Fredrik Sandberg/TT
Stridsfordon 90 körs med motorer från Scania. Arkivbild Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Vd: Geopolitisk kris kan bli lyft för Scania

Joakim Goksör/TT

Scaniachefen Christian Levin oroas av den geopolitiska krisen i spåren av Trumpregeringens tillträde. Men signaler om att Europa – med Tyskland i täten – står inför jättesatsningar på försvar och infrastruktur kan ge klirr i kassan för både Scania och den tyska ägarkoncernen Traton.

– Det kommer vi få se från många håll i Europa. Vi ser det redan. Och vi kommer att kunna ta del i det, säger Christian Levin om alla försvarsbeställningar till buss- och lastbilstillverkaren på senare tid.

"Det är ett tecken i tiden"

Han pekar på det svenska försvarets beställning av 400 lastbilar, med option på lika många till, som blev klar förra veckan.

– Det är den största affären Scania har gjort med det svenska försvaret sedan 1980-talet, säger han.

Den kommer efter liknande stororder från Danmark och Nederländerna och löpande beställningar från Finland.

– Det är ett tecken i tiden. Det pågår diskussioner med försvarsmakterna, säger han.

Ukrainakriget har tydligt visat hur viktigt det är med logistik som fungerar i krig och kris, enligt Levin.

– Man måste ha tillgång till transporter av läkemedel, vatten, bränsle, mat och ammunition, säger han.

Hur stor andel av Scania som i dag producerar militära produkter vill Levin inte precisera:

– Jag väljer att säga att försvarsleveranser är en verksamhet som kommer att växa.

– Det är en betydande del, som är viktig för oss.

Scanias motorer sitter dessutom i Hägglunds Stridsfordon 90 och stridsfordon som görs av Patria i Finland

– Stridsbåt 90, som försvaret köper in, går också på Scanias motorer. Så det gynnar också vår motoraffär.

"Det känns positivt"

Den geopolitiska utvecklingen har dock blivit svårare, vilket sprider osäkerhet bland kunder, varnar han. Det gäller inte minst risken för fullskaligt handelskrig mellan de stora blocken i världsekonomin. Och Tratonbolaget International skulle drabbas hårt av tullar mellan USA och grannlandet Mexiko.

Levin konstaterar även att det numera finns frågetecken kring USA:s vilja att försvara Natoländer i Europa om de angrips.

Men regeringsskiftet i Tyskland – efter fjolårets politiska kris – ser lovande ut enligt Levin:

– Där har den tillträdande förbundskanslern (Friedrich Merz) visat stor handlingskraft. Det känns positivt. Han har redan ifrågasatt den tyska skuldbromsen och pratar om stora investeringar i både infrastruktur och försvar.

– Jag tror att det är bra – både för Tyskland, därför att det behövs – men jag tror också att det blir bra om Tyskland kan återgå till att bli motorn i europeisk ekonomi.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025