Trots att de yngsta eleverna sedan några år garanteras tidigt stöd i svenska och matematik har andelen elever som får stöd inte ökat. Dessutom har resultaten i de nationella proven sjunkit, enligt Skolinspektionen.
Läsa, skriva, räkna-garantin gäller sedan höstterminen 2019 och innebär att behövande elever i förskoleklass och lågstadiet ska få rätt stöd i rätt tid. Tanken är att barnen ska ha de nödvändiga, grundläggande kunskaperna innan de går vidare till mellanstadiet.
Men Skolinspektionens uppföljningar visar att garantin inte fungerar som det är tänkt. Intentionen var att fler elever skulle få stöd, och det skedde inledningsvis. Men förra läsåret var andelen lägre än före garantins införande.
Elevernas prestationer, mätt i resultat i de nationella proven i årskurs 3, har dessutom försämrats.
Enligt Skolinspektionen tycks läsa, skriva, räkna-garantin ha ett för krångligt regelverk. Var tredje lärare uppger att de inte är insatta i hur garantin ska genomföras och på många skolor saknas rutiner för att säkra att garantin träffar rätt. Detta får till följd att de elever som befinner sig på gränsen för att behöva stöd inte alltid fångas upp, enligt Skolinspektionens rapport till regeringen.
Skolminister Lotta Edholm (L) kommenterar rapporten som "nedslående läsning" och fortsätter: "Därför utreds nu hur stödsystemet kan förbättras och stärkas."
Planen är att de kartläggningsmaterial och bedömningsstöd som skolorna använder ska revideras och kunna testas under hösten 2025.