Inrikes

Tågkaoset fortsätter: Rekord­notering av förseningar

Staffan Erfors
loadingTågförseningarna når rekordnoteringar – en omfattande underhållsskuld är en av orsakerna. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Tågförseningarna når rekordnoteringar – en omfattande underhållsskuld är en av orsakerna. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Under 2024 var punktligheten i tågtrafiken den sämsta på 14 år. Epoch Times försöker reda ut vad det beror på och vad man kan göra för att det ska bli bättre – det kommer att ta tid och kosta pengar, stora pengar.

Nya siffror från Trafikverket visar att 2024 blir det sämsta året sedan 2010 för punktligheten i tågtrafiken.

Det är flera faktorer som ligger bakom – ökade trafikvolymer, en stor ”underhållsskuld” på rälsen och ett tufft vinterväder är några av förklaringarna. Det finns fler.

Så bedrivs tågtrafiken i Sverige

Tågtrafiken i Sverige bedrivs genom ett samarbete mellan statliga och privata aktörer. Trafikverket ansvarar för infrastrukturen, inklusive järnvägsspår, signaler och driftledning. De fördelar tåglägen, vilket innebär att tågbolagen ansöker om tidtabeller och spårkapacitet.

Persontrafiken bedrivs av flera operatörer. SJ är den största och kör fjärr- och regionaltåg, medan bolag som MTRX, Snälltåget och Vy konkurrerar på vissa sträckor. Regionerna ansvarar för kollektivtrafiken och upphandlar pendeltåg och regionaltåg, exempelvis Skånetrafiken och Västtrafik.

Godstrafiken domineras av Green Cargo, men även privata aktörer som TX Logistik och Hector Rail transporterar varor.

Sverige har ett omfattande järnvägsnät med höghastighetssträckor som Västra och Södra stambanan. Pågående satsningar, som nya stambanor för höghastighetståg, syftar till att öka kapaciteten och minska klimatpåverkan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Tågkaoset fortsätter: Rekord­notering av förseningar

Staffan Erfors
loadingTågförseningarna når rekordnoteringar – en omfattande underhållsskuld är en av orsakerna. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Tågförseningarna når rekordnoteringar – en omfattande underhållsskuld är en av orsakerna. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Under 2024 var punktligheten i tågtrafiken den sämsta på 14 år. Epoch Times försöker reda ut vad det beror på och vad man kan göra för att det ska bli bättre – det kommer att ta tid och kosta pengar, stora pengar.

Nya siffror från Trafikverket visar att 2024 blir det sämsta året sedan 2010 för punktligheten i tågtrafiken.

Det är flera faktorer som ligger bakom – ökade trafikvolymer, en stor ”underhållsskuld” på rälsen och ett tufft vinterväder är några av förklaringarna. Det finns fler.

Så bedrivs tågtrafiken i Sverige

Tågtrafiken i Sverige bedrivs genom ett samarbete mellan statliga och privata aktörer. Trafikverket ansvarar för infrastrukturen, inklusive järnvägsspår, signaler och driftledning. De fördelar tåglägen, vilket innebär att tågbolagen ansöker om tidtabeller och spårkapacitet.

Persontrafiken bedrivs av flera operatörer. SJ är den största och kör fjärr- och regionaltåg, medan bolag som MTRX, Snälltåget och Vy konkurrerar på vissa sträckor. Regionerna ansvarar för kollektivtrafiken och upphandlar pendeltåg och regionaltåg, exempelvis Skånetrafiken och Västtrafik.

Godstrafiken domineras av Green Cargo, men även privata aktörer som TX Logistik och Hector Rail transporterar varor.

Sverige har ett omfattande järnvägsnät med höghastighetssträckor som Västra och Södra stambanan. Pågående satsningar, som nya stambanor för höghastighetståg, syftar till att öka kapaciteten och minska klimatpåverkan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025