loadingSvenskarna köpte färre varor och tjänster under 2023 jämfört med året innan, enligt en ny rapport. Foto: Tom Little/AFP via Getty Images
Svenskarna köpte färre varor och tjänster under 2023 jämfört med året innan, enligt en ny rapport. Foto: Tom Little/AFP via Getty Images
Inrikes

Svenskarna konsumerade mindre förra året

Tony Lingefors

Under det gångna året köpte svenska hushåll färre varor och tjänster än 2022. Däremot fick man betala mer för sina inköp. Det visar Konsumtionsrapporten som har sammanställts av Göteborgs universitet.

Enligt rapporten minskade konsumtionen med 2,6 procent jämfört med 2022. I ökade priser, med inflationen medräknad, ökade emellertid hushållens konsumtion med 3,5 procent.

– I stort sett alla konsumtionsområden minskade under 2023 jämfört med 2022. En sådan bred nedgång har vi inte sett sedan 1990-talet. Inte ens under pandemiåret 2020, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och en av redaktörerna för Konsumtionsrapporten, i ett uttalande.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSvenskarna köpte färre varor och tjänster under 2023 jämfört med året innan, enligt en ny rapport. Foto: Tom Little/AFP via Getty Images
Svenskarna köpte färre varor och tjänster under 2023 jämfört med året innan, enligt en ny rapport. Foto: Tom Little/AFP via Getty Images
Inrikes

Svenskarna konsumerade mindre förra året

Tony Lingefors

Under det gångna året köpte svenska hushåll färre varor och tjänster än 2022. Däremot fick man betala mer för sina inköp. Det visar Konsumtionsrapporten som har sammanställts av Göteborgs universitet.

Enligt rapporten minskade konsumtionen med 2,6 procent jämfört med 2022. I ökade priser, med inflationen medräknad, ökade emellertid hushållens konsumtion med 3,5 procent.

– I stort sett alla konsumtionsområden minskade under 2023 jämfört med 2022. En sådan bred nedgång har vi inte sett sedan 1990-talet. Inte ens under pandemiåret 2020, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och en av redaktörerna för Konsumtionsrapporten, i ett uttalande.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024