loadingIngen rusning till butikerna ännu. Arkivbild. Foto: Mickan Mörk/TT
Ingen rusning till butikerna ännu. Arkivbild. Foto: Mickan Mörk/TT
Inrikes

Svenska hushåll håller hårdast i plånboken

TT

Svenska hushåll ser mest optimistiskt på den ekonomiska framtiden av alla invånare i EU. Men paradoxalt nog är de minst köpsugna av alla, visar GFK Euro Climate Reports månatliga mätningar om stämningsläget bland europeiska hushåll.

Med lägre inflation och fler räntesänkningar på ingång har svenska hushåll seglat upp som de mest optimistiska bland EU-länderna.

"På samma sätt som vi var mest negativa för två år sen hör vi till de mest positiva när det gäller ekonomiska förväntningar i dag", uppger Charlotte Alring, affärsansvarig i Sverige för konsumentpaneler inom GFK (Gesellschaft für Konsumforschung), i en skriftlig kommentar.

Trots det, svenskarna är inte beredda ta på sig spenderbyxorna.

"I jämförelse med EU-genomsnittet är vi nästan tre gånger så negativa till att handla och parkerar därmed på EU:s bottenplats i viljan att konsumera", skriver GFK.

Sammantaget i hela EU ligger snittet för konsumenternas syn på ekonomin för första gången sedan början av 2022 på plus.

Studien bygger på en undersökning med cirka 2 000 konsumenter i varje land.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIngen rusning till butikerna ännu. Arkivbild. Foto: Mickan Mörk/TT
Ingen rusning till butikerna ännu. Arkivbild. Foto: Mickan Mörk/TT
Inrikes

Svenska hushåll håller hårdast i plånboken

TT

Svenska hushåll ser mest optimistiskt på den ekonomiska framtiden av alla invånare i EU. Men paradoxalt nog är de minst köpsugna av alla, visar GFK Euro Climate Reports månatliga mätningar om stämningsläget bland europeiska hushåll.

Med lägre inflation och fler räntesänkningar på ingång har svenska hushåll seglat upp som de mest optimistiska bland EU-länderna.

"På samma sätt som vi var mest negativa för två år sen hör vi till de mest positiva när det gäller ekonomiska förväntningar i dag", uppger Charlotte Alring, affärsansvarig i Sverige för konsumentpaneler inom GFK (Gesellschaft für Konsumforschung), i en skriftlig kommentar.

Trots det, svenskarna är inte beredda ta på sig spenderbyxorna.

"I jämförelse med EU-genomsnittet är vi nästan tre gånger så negativa till att handla och parkerar därmed på EU:s bottenplats i viljan att konsumera", skriver GFK.

Sammantaget i hela EU ligger snittet för konsumenternas syn på ekonomin för första gången sedan början av 2022 på plus.

Studien bygger på en undersökning med cirka 2 000 konsumenter i varje land.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024