Ekonomi & Näringsliv

Svensk Handel vill se hårdare tag mot lågprisjättarna

Marcus Strand

EU föreslår att slopa tullfriheten på paket under 150 euro för att minska inflödet av billiga varor från plattformar som Temu och Shein. Förslaget möter dock kritik från Martin Kitz, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, som menar att det inte adresserar grundproblemet. 

Han vill sätta fokus på att plattformarna lägger över importansvaret på konsumenterna, vilket gör att de kan sälja varor utan att följa de regler som gäller för europeiska företag.

– Ja, det betyder att alla aktörer som uppträder som handelsföretag i Europa, det kan vara IKEA, H&M, Clas Ohlson, Zara eller andra. Oavsett vilken delbransch man är i, även dagligvaruhandeln, måste man förhålla sig till ett regelverk som innebär att när de som importörer sätter en produkt på den inre marknaden, då måste de i förväg säkerställa att den produkt som de vill sälja är kompatibel med all EU-lagstiftning och nationell lagstiftning. Och det handlar om hundratals regler att förhålla sig till.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Ekonomi & Näringsliv

Svensk Handel vill se hårdare tag mot lågprisjättarna

Marcus Strand

EU föreslår att slopa tullfriheten på paket under 150 euro för att minska inflödet av billiga varor från plattformar som Temu och Shein. Förslaget möter dock kritik från Martin Kitz, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, som menar att det inte adresserar grundproblemet. 

Han vill sätta fokus på att plattformarna lägger över importansvaret på konsumenterna, vilket gör att de kan sälja varor utan att följa de regler som gäller för europeiska företag.

– Ja, det betyder att alla aktörer som uppträder som handelsföretag i Europa, det kan vara IKEA, H&M, Clas Ohlson, Zara eller andra. Oavsett vilken delbransch man är i, även dagligvaruhandeln, måste man förhålla sig till ett regelverk som innebär att när de som importörer sätter en produkt på den inre marknaden, då måste de i förväg säkerställa att den produkt som de vill sälja är kompatibel med all EU-lagstiftning och nationell lagstiftning. Och det handlar om hundratals regler att förhålla sig till.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025