loadingContainer- och biltransporter till och från hamnar längs USA:s östkust och sydkust kommer att påverkas av en stor hamnstrejk. Arkivbild. Foto: Damian Dovarganes AP/TT
Container- och biltransporter till och från hamnar längs USA:s östkust och sydkust kommer att påverkas av en stor hamnstrejk. Arkivbild. Foto: Damian Dovarganes AP/TT
Utrikes

Storstrejk i USA-hamnar – containerkaos hotar

TT

Containerkaos och förseningar hotar i USA sedan hamnarbetare bara fem veckor inför presidentvalet i USA gått ut i storstrejk. Strejken kan också skapa nya inflationsimpulser i världens största ekonomi.

Nästan 40 hamnar längs hela östkusten och Gulfkusten – inklusive storhamnarna i New York, New Jersey, Savannah och Houston – påverkas.

Strejken bryter ut sedan arbetsgivare och fack som företräder 45 000 hamnarbetare i USA inte kunnat göra upp om löneökningar och nya skrivningar om automatiseringsfrågor i det avtal som löpte ut i månadsskiftet september-oktober.

Containrar och bildelar

Hamnarbetarnas fack – International Longshoremen's Association (ILA) – har specifikt riktat stridsåtgärderna mot containertrafik och leveranser av bildelar och bilar till och från USA. Frakt inom energi, bulkvaror, sophantering och vägsalt är undantagna. Det kommer även göras undantag för att inte påverka militär fartygstrafik och kryssningsfartyg.

Strejken är den största i USA:s hamnar sedan 1977.

ILA har i sitt bud till arbetsgivarna krävt ett lönelyft på 77 procent över sex år – bland annat för att täcka upp för inflationen som på senare år har ätit upp medlemmarnas köpkraft. Facket vill även ha ett stopp för all form av automatisering.

Arbetsgivarna har erbjudit ett lönelyft på 50 procent och vill ha kvar en tidigare skrivning om en viss automatiseringsprocess.

"Vi är beredda att slåss för detta så länge det behövs", säger ILA-basen Harold Daggett i ett pressmeddelande.

Bedömare har varnat för att en utdragen strejk kan skapa stora störningar i leveranskedjor, som i sin tur trycker upp priser i både producent- och konsumentled i USA.

Förluster på 46 miljarder

USA:s avgående president Joe Biden sade så sent som i söndags "nej" när han fick frågan om han skulle stoppa strejken med hänvisning till Taft-Hartley-lagen, som ger presidenten möjlighet att förbjuda stridsåtgärder i arbetsmarknadskonflikter under 80 dagar.

Ekonomer på JP Morgan Chase & Co har beräknat förlusterna som orsakas av strejken till upp till 4,5 miljarder dollar (motsvarande 46 miljarder kronor) per dygn.

Förseningar och logistiska problem som uppstår till följd av en veckas strejk beräknas ta en månad att reda ut, enligt Oxford Economics.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingContainer- och biltransporter till och från hamnar längs USA:s östkust och sydkust kommer att påverkas av en stor hamnstrejk. Arkivbild. Foto: Damian Dovarganes AP/TT
Container- och biltransporter till och från hamnar längs USA:s östkust och sydkust kommer att påverkas av en stor hamnstrejk. Arkivbild. Foto: Damian Dovarganes AP/TT
Utrikes

Storstrejk i USA-hamnar – containerkaos hotar

TT

Containerkaos och förseningar hotar i USA sedan hamnarbetare bara fem veckor inför presidentvalet i USA gått ut i storstrejk. Strejken kan också skapa nya inflationsimpulser i världens största ekonomi.

Nästan 40 hamnar längs hela östkusten och Gulfkusten – inklusive storhamnarna i New York, New Jersey, Savannah och Houston – påverkas.

Strejken bryter ut sedan arbetsgivare och fack som företräder 45 000 hamnarbetare i USA inte kunnat göra upp om löneökningar och nya skrivningar om automatiseringsfrågor i det avtal som löpte ut i månadsskiftet september-oktober.

Containrar och bildelar

Hamnarbetarnas fack – International Longshoremen's Association (ILA) – har specifikt riktat stridsåtgärderna mot containertrafik och leveranser av bildelar och bilar till och från USA. Frakt inom energi, bulkvaror, sophantering och vägsalt är undantagna. Det kommer även göras undantag för att inte påverka militär fartygstrafik och kryssningsfartyg.

Strejken är den största i USA:s hamnar sedan 1977.

ILA har i sitt bud till arbetsgivarna krävt ett lönelyft på 77 procent över sex år – bland annat för att täcka upp för inflationen som på senare år har ätit upp medlemmarnas köpkraft. Facket vill även ha ett stopp för all form av automatisering.

Arbetsgivarna har erbjudit ett lönelyft på 50 procent och vill ha kvar en tidigare skrivning om en viss automatiseringsprocess.

"Vi är beredda att slåss för detta så länge det behövs", säger ILA-basen Harold Daggett i ett pressmeddelande.

Bedömare har varnat för att en utdragen strejk kan skapa stora störningar i leveranskedjor, som i sin tur trycker upp priser i både producent- och konsumentled i USA.

Förluster på 46 miljarder

USA:s avgående president Joe Biden sade så sent som i söndags "nej" när han fick frågan om han skulle stoppa strejken med hänvisning till Taft-Hartley-lagen, som ger presidenten möjlighet att förbjuda stridsåtgärder i arbetsmarknadskonflikter under 80 dagar.

Ekonomer på JP Morgan Chase & Co har beräknat förlusterna som orsakas av strejken till upp till 4,5 miljarder dollar (motsvarande 46 miljarder kronor) per dygn.

Förseningar och logistiska problem som uppstår till följd av en veckas strejk beräknas ta en månad att reda ut, enligt Oxford Economics.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024