loadingDen strängaste miljözonen, klass 3, träder i kraft den 31 december i Stockholm. Här en bild från Regeringsgatan, som delvis ligger inom zonen. Foto: Sofia Drevemo
Den strängaste miljözonen, klass 3, träder i kraft den 31 december i Stockholm. Här en bild från Regeringsgatan, som delvis ligger inom zonen. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Stockholm först i världen att förbjuda diesel- och bensinbilar

Glenn Mattsing

Stockholm vill vara ett föredöme i trafikomställningen, men nu får beslutet om miljözon klass 3 kritik för att inte vara verklighetsförankrat – restauranger riskerar att bli utan leveranser på grund av brist på miljöklassade fordon.

Sveriges strängaste miljözon, klass 3, ska införas i Stockholm, det beslutade kommunstyrelsen den 6 maj. Syftet är att minska buller och luftföroreningar.

”Ideologisk symbolpolitik”, tyckte oppositionsborgarråd Dennis Wedin (M) när han uttalade sig om förslaget i slutet av förra året. 

Miljözon klass 3

Den 31 december 2024 införs miljözon klass 3 i Stockholm. Zonen omfattar 20 kvarter innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Det är det första område som klassas med den nya, strängare klassningen. Syftet är att minska buller och luftföroreningar då det blir förbjudet att köra fossildrivna fordon i området.

För personbilar gäller följande:

• Rena elfordon tillåts.

• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

• Bränslecellsfordon tillåts.

• Laddhybrider tillåts inte.

För lätta lastbilar och lätta bussar gäller följande:

• Rena elfordon tillåts.

• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

• Bränslecellsfordon tillåts.

• Laddhybrider tillåts inte.

För tunga lastbilar och tunga bussar gäller följande:

• Rena elfordon tillåts.

• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

• Bränslecellsfordon tillåts.

• Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

Källa: Stockholm stad

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen strängaste miljözonen, klass 3, träder i kraft den 31 december i Stockholm. Här en bild från Regeringsgatan, som delvis ligger inom zonen. Foto: Sofia Drevemo
Den strängaste miljözonen, klass 3, träder i kraft den 31 december i Stockholm. Här en bild från Regeringsgatan, som delvis ligger inom zonen. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Stockholm först i världen att förbjuda diesel- och bensinbilar

Glenn Mattsing

Stockholm vill vara ett föredöme i trafikomställningen, men nu får beslutet om miljözon klass 3 kritik för att inte vara verklighetsförankrat – restauranger riskerar att bli utan leveranser på grund av brist på miljöklassade fordon.

Sveriges strängaste miljözon, klass 3, ska införas i Stockholm, det beslutade kommunstyrelsen den 6 maj. Syftet är att minska buller och luftföroreningar.

”Ideologisk symbolpolitik”, tyckte oppositionsborgarråd Dennis Wedin (M) när han uttalade sig om förslaget i slutet av förra året. 

Miljözon klass 3

Den 31 december 2024 införs miljözon klass 3 i Stockholm. Zonen omfattar 20 kvarter innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Det är det första område som klassas med den nya, strängare klassningen. Syftet är att minska buller och luftföroreningar då det blir förbjudet att köra fossildrivna fordon i området.

För personbilar gäller följande:

• Rena elfordon tillåts.

• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

• Bränslecellsfordon tillåts.

• Laddhybrider tillåts inte.

För lätta lastbilar och lätta bussar gäller följande:

• Rena elfordon tillåts.

• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

• Bränslecellsfordon tillåts.

• Laddhybrider tillåts inte.

För tunga lastbilar och tunga bussar gäller följande:

• Rena elfordon tillåts.

• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

• Bränslecellsfordon tillåts.

• Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

Källa: Stockholm stad

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024