loadingTågluffande var populärt på 80-talet. Nu vill många politiker stimulera till ökat resande med tåg i stället för flyg genom interrail-resor. Foto: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
Tågluffande var populärt på 80-talet. Nu vill många politiker stimulera till ökat resande med tåg i stället för flyg genom interrail-resor. Foto: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
Inrikes

Stimulanser för tågresande riskerar bli symbolpolitik

Glenn Mattsing

Miljöpartiet vill förbjuda korta flygresor inom EU och många politiker tycker att tågbolag ska styras hårdare för att främja tågresandet. Svenska Resebranschföreningen ser hur pengar slarvas bort när politiker önskar styra framtidens resor. 

Stora satsningar krävs för att stimulera tågresande, inte bara i Sverige utan också ut i Europa. Det anser många politiker som vill att fler väljer tåg före flyg även på längre resor. Satsningarna motiveras med minskade utsläpp och som ett kraftfullt sätt att bekämpa klimatförändringar.

Men att ökat tågresande är vägen till det populära målet om netto noll-utsläpp anser Didrik von Seth, vd för Svenska Resebranschföreningen (SRF), är symbolpolitik och ett sätt att slarva bort skattebetalarnas pengar. 

Interrail-kort

Interrail-pass är en biljett som ger tillträde till tågresa inom Europa med endast en biljett. Passet ger tillgång till 40 000 olika destinationer.

Det finns olika typer av Interrail-pass, varav de mest populära är Interrail Global Pass och Interrail One Country Pass.

Interrail Global Pass används av resenärer som vill besöka två eller flera länder under sin resa. Passet ger tillträde till järnvägsnätet i 33 europeiska länder. 

Interrail One Country Pass är giltigt för obegränsade tågresor i endast ett utvalt europeiskt land.

Interrail ger en rabatt för ungdomar upp till 27 år och för seniorer över 60 år. För barn under tolv år är passet gratis i sällskap med en vuxen som innehar ett pass.

Det finns ingen direkt information om hur många personer som köper Interrail-pass, men populära destinationer är Paris, London, Berlin, Rom, Barcelona och Prag.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTågluffande var populärt på 80-talet. Nu vill många politiker stimulera till ökat resande med tåg i stället för flyg genom interrail-resor. Foto: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
Tågluffande var populärt på 80-talet. Nu vill många politiker stimulera till ökat resande med tåg i stället för flyg genom interrail-resor. Foto: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
Inrikes

Stimulanser för tågresande riskerar bli symbolpolitik

Glenn Mattsing

Miljöpartiet vill förbjuda korta flygresor inom EU och många politiker tycker att tågbolag ska styras hårdare för att främja tågresandet. Svenska Resebranschföreningen ser hur pengar slarvas bort när politiker önskar styra framtidens resor. 

Stora satsningar krävs för att stimulera tågresande, inte bara i Sverige utan också ut i Europa. Det anser många politiker som vill att fler väljer tåg före flyg även på längre resor. Satsningarna motiveras med minskade utsläpp och som ett kraftfullt sätt att bekämpa klimatförändringar.

Men att ökat tågresande är vägen till det populära målet om netto noll-utsläpp anser Didrik von Seth, vd för Svenska Resebranschföreningen (SRF), är symbolpolitik och ett sätt att slarva bort skattebetalarnas pengar. 

Interrail-kort

Interrail-pass är en biljett som ger tillträde till tågresa inom Europa med endast en biljett. Passet ger tillgång till 40 000 olika destinationer.

Det finns olika typer av Interrail-pass, varav de mest populära är Interrail Global Pass och Interrail One Country Pass.

Interrail Global Pass används av resenärer som vill besöka två eller flera länder under sin resa. Passet ger tillträde till järnvägsnätet i 33 europeiska länder. 

Interrail One Country Pass är giltigt för obegränsade tågresor i endast ett utvalt europeiskt land.

Interrail ger en rabatt för ungdomar upp till 27 år och för seniorer över 60 år. För barn under tolv år är passet gratis i sällskap med en vuxen som innehar ett pass.

Det finns ingen direkt information om hur många personer som köper Interrail-pass, men populära destinationer är Paris, London, Berlin, Rom, Barcelona och Prag.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024