loadingTrafikverket ändrar sig om nytt tågtrafiksystem. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Trafikverket ändrar sig om nytt tågtrafiksystem. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Skrotar tågsystem – kostat en halv miljard

TT

Trafikverket skrotar planerna på ett nytt system för trafikledning. Myndigheten hade redan plöjt ner en dryg halv miljard kronor på projektet, skriver Dagens Nyheter.

Det nya systemet var tänkt att ge punktligare tåg, bättre koll på avvikelser och signalfel. Men nu blir det inget med det nya systemet som var upphandlat av transportföretaget Alstom.

– Det har vi gjort för att vi har valt en ny strategisk inriktning för vår trafikledning på järnvägen. Vi vill ha större rådighet över våra system, säger Mats Petersson, avdelningschef på Trafikverket, till tidningen.

Utifrån ett säkerhetsperspektiv har Trafikverket valt att vända i frågan om att ha ett tågtrafikledningssystem på nationell nivå.

– Det kvarvarande utvecklingsarbetet kommer gå snabbare och till en lägre kostnad än om vi hade fortsatt på inslagen väg, säger Mats Petersson.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTrafikverket ändrar sig om nytt tågtrafiksystem. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Trafikverket ändrar sig om nytt tågtrafiksystem. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Skrotar tågsystem – kostat en halv miljard

TT

Trafikverket skrotar planerna på ett nytt system för trafikledning. Myndigheten hade redan plöjt ner en dryg halv miljard kronor på projektet, skriver Dagens Nyheter.

Det nya systemet var tänkt att ge punktligare tåg, bättre koll på avvikelser och signalfel. Men nu blir det inget med det nya systemet som var upphandlat av transportföretaget Alstom.

– Det har vi gjort för att vi har valt en ny strategisk inriktning för vår trafikledning på järnvägen. Vi vill ha större rådighet över våra system, säger Mats Petersson, avdelningschef på Trafikverket, till tidningen.

Utifrån ett säkerhetsperspektiv har Trafikverket valt att vända i frågan om att ha ett tågtrafikledningssystem på nationell nivå.

– Det kvarvarande utvecklingsarbetet kommer gå snabbare och till en lägre kostnad än om vi hade fortsatt på inslagen väg, säger Mats Petersson.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025