loadingFartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT
Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT
Inrikes

Skadade fartyget får hjälp genom Danmark

Hanna Rasmusson/TT

Det skadade fartyget MV Ruby, lastat med 20 000 ton ammoniumnitrat, ska med hjälp av lots segla genom Kattegatt och Stora Bält under helgen, rapporterar danska TV2.

– Vi kan bekräfta att lots har beställts för fartyget och att detta har skett i enlighet med reglerna om passage genom internationellt vatten, säger Anne Heinze, presschef på lotsföretaget DanPilot till TV2.

Den lots som ska assistera kommer att gå ombord under lördagen och gå av när fartyget passerat Gedser, på Falsters sydspets.

Fartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. Strax efteråt sökte MV Ruby nödhamn i Tromsö på grund av skadorna som påverkar både framdrivning och styrförmåga.

Nu bogseras fartyget utanför Norges kust. Fartyget har uppgett Klaipeda i Litauen som slutdestination – där det inte ska vara välkommet. Enligt Kustbevakningen är det fortfarande oklart var fartyget kommer kunna lägga till.

Enligt Kustbevakningen klassas ammoniumnitrat som farligt gods. Transporter av ämnet är vanligt förekommande och sker till och från svenska hamnar dagligen.

Det finns regelverk för hur ammoniumnitrat ska transporteras och hanteras, och om dessa följs kan transporten ske på ett säkert sätt. Explosionsrisken bör betraktas som låg i nuläget, skriver Kustbevakningen på sin hemsida.

På krisinformation.se skriver MSB att "svenska myndigheter (har) identifierat risker med transporten och säkerställer en god beredskap och hantering om fartyget anlöper svenskt vatten".

Nödhamn

Ett fartyg i nöd kan ansöka om så kallad nödhamn (skyddad plats) om fartyget befinner sig i en nödsituation. Rätten att söka nödhamn regleras i flera internationella sjöfartskonventioner.

Nödsituationen kan handla om fara för människoliv eller skydd för miljön.

Även om internationella regler anger att ett fartyg har rätt att söka nödhamn, är det den berörda staten som har sista ordet och kan neka tillträde om det innebär en betydande risk för till exempel miljön, infrastrukturen eller befolkningen.

Källa: IMO (International Maritime Organization), Sjöfartsverket

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT
Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT
Inrikes

Skadade fartyget får hjälp genom Danmark

Hanna Rasmusson/TT

Det skadade fartyget MV Ruby, lastat med 20 000 ton ammoniumnitrat, ska med hjälp av lots segla genom Kattegatt och Stora Bält under helgen, rapporterar danska TV2.

– Vi kan bekräfta att lots har beställts för fartyget och att detta har skett i enlighet med reglerna om passage genom internationellt vatten, säger Anne Heinze, presschef på lotsföretaget DanPilot till TV2.

Den lots som ska assistera kommer att gå ombord under lördagen och gå av när fartyget passerat Gedser, på Falsters sydspets.

Fartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. Strax efteråt sökte MV Ruby nödhamn i Tromsö på grund av skadorna som påverkar både framdrivning och styrförmåga.

Nu bogseras fartyget utanför Norges kust. Fartyget har uppgett Klaipeda i Litauen som slutdestination – där det inte ska vara välkommet. Enligt Kustbevakningen är det fortfarande oklart var fartyget kommer kunna lägga till.

Enligt Kustbevakningen klassas ammoniumnitrat som farligt gods. Transporter av ämnet är vanligt förekommande och sker till och från svenska hamnar dagligen.

Det finns regelverk för hur ammoniumnitrat ska transporteras och hanteras, och om dessa följs kan transporten ske på ett säkert sätt. Explosionsrisken bör betraktas som låg i nuläget, skriver Kustbevakningen på sin hemsida.

På krisinformation.se skriver MSB att "svenska myndigheter (har) identifierat risker med transporten och säkerställer en god beredskap och hantering om fartyget anlöper svenskt vatten".

Nödhamn

Ett fartyg i nöd kan ansöka om så kallad nödhamn (skyddad plats) om fartyget befinner sig i en nödsituation. Rätten att söka nödhamn regleras i flera internationella sjöfartskonventioner.

Nödsituationen kan handla om fara för människoliv eller skydd för miljön.

Även om internationella regler anger att ett fartyg har rätt att söka nödhamn, är det den berörda staten som har sista ordet och kan neka tillträde om det innebär en betydande risk för till exempel miljön, infrastrukturen eller befolkningen.

Källa: IMO (International Maritime Organization), Sjöfartsverket

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024