loadingDen 15 december upphör SJ:s pendlartrafik med regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Den 15 december upphör SJ:s pendlartrafik med regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

SJ skrotar pendeltrafik för Stockholm–Uppsala

TT

SJ skrotar pendlartrafiken med regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala på grund av bristande lönsamhet, skriver DN. Tågen har haft två avgångar i timmen och har fraktat tusentals resenärer dagligen.

Pendeltåget ska inte förväxlas med SL:s pendeltåg som trafikerar samma sträcka.

Konkurrensen på sträckan har hårdnat från växande Mälartåg, och enligt vd Monica Lingegård förlorar SJ över 50 miljoner kronor årligen på att upprätthålla trafiken.

Att behålla tåget samtidigt som rekordinvesteringar i nya tåg och utbudsökningar på andra håll ska betalas är oansvarigt, säger Lingegård till DN.

– Vi får inte ihop det. Och att låta det kosta så mycket pengar går inte. Då blir det mitt ansvar att lägga ner det här, säger hon.

Trafiken fortsätter gå fram till tidtabellsskiftet den 15 december. SJ:s vanliga regionaltåg norrut från Stockholm fortsätter stanna i Uppsala, men inte med pendlarfrekvens.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen 15 december upphör SJ:s pendlartrafik med regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Den 15 december upphör SJ:s pendlartrafik med regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

SJ skrotar pendeltrafik för Stockholm–Uppsala

TT

SJ skrotar pendlartrafiken med regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala på grund av bristande lönsamhet, skriver DN. Tågen har haft två avgångar i timmen och har fraktat tusentals resenärer dagligen.

Pendeltåget ska inte förväxlas med SL:s pendeltåg som trafikerar samma sträcka.

Konkurrensen på sträckan har hårdnat från växande Mälartåg, och enligt vd Monica Lingegård förlorar SJ över 50 miljoner kronor årligen på att upprätthålla trafiken.

Att behålla tåget samtidigt som rekordinvesteringar i nya tåg och utbudsökningar på andra håll ska betalas är oansvarigt, säger Lingegård till DN.

– Vi får inte ihop det. Och att låta det kosta så mycket pengar går inte. Då blir det mitt ansvar att lägga ner det här, säger hon.

Trafiken fortsätter gå fram till tidtabellsskiftet den 15 december. SJ:s vanliga regionaltåg norrut från Stockholm fortsätter stanna i Uppsala, men inte med pendlarfrekvens.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024