loadingNattågen mellan Stockholm och Luleå och Narvik har fått ett skamfilat rykte. Nu tar SJ över som operatör. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Nattågen mellan Stockholm och Luleå och Narvik har fått ett skamfilat rykte. Nu tar SJ över som operatör. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

SJ lovar renare nattåg i norr

Cecilia Klintö/TT

Slitna vagnar, smutsiga kupéer och förseningar har gett nattågen på sträckan Stockholm-Luleå-Narvik skamfilat rykte. När SJ tar över trafiken i helgen blir det storstädning.

– Det här är tågtrafikens kronjuvel, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk.

Men det är en juvel som behöver putsas. Resenärerna lovas bättre punktlighet, renare tåg och renoverade vagnar.

Till att börja med ska tågen storstädas.

– Det kommer att ta en tid. Vi kommer att klara av kanske fem–sex vagnar i veckan och det är 75 vagnar, säger Jan Kyrk.

Även den dagliga städningen av tågen kommer att bli grundligare, lovar han.

Längre uppehåll

Punktligheten ska öka genom att tidtabellen ändras, så att marginalen blir större för resenärer som kommer med anslutande tåg.

Därmed blir det längre uppehåll exempelvis för resenärer från Malmö eller Göteborg som vill hoppa på nattåget norrut i Stockholm.

Dessutom kommer de riktigt långa tågen när många vill resa, exempelvis kring jul och nyår eller under sportloven, att köras med två lok.

– Med två lok som drar tåget får vi dels färre skador på loken, de slits inte lika mycket, och dels får vi en bättre punktlighet eftersom man får en bättre acceleration helt enkelt.

Vagnarna, som ägs av Trafikverket, är gamla och slitna. Nya kommer att köpas in, men det väntas ta flera år innan de är på plats. SJ har föreslagit att de gamla vagnarna ska renoveras i väntan på de nya, bland annat toaletter och ventilation.

"Utvecklas jättebra"

– Vi har fått respons på det. Vi känner oss rätt så säkra på att Trafikverket kommer att tycka att det här är bra och att det kommer att genomföras, säger Jan Kyrk.

Sedan 2020 har nattrafiken på sträckan körts av norskägda Vy, men bolaget bestämde sig i våras för att dra sig ur avtalet och då tillfrågades SJ.

– Vi tycker att det här är en fantastiskt bra trafik och nattågsresor utvecklas ju jättebra, säger Jan Kyrk.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNattågen mellan Stockholm och Luleå och Narvik har fått ett skamfilat rykte. Nu tar SJ över som operatör. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Nattågen mellan Stockholm och Luleå och Narvik har fått ett skamfilat rykte. Nu tar SJ över som operatör. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

SJ lovar renare nattåg i norr

Cecilia Klintö/TT

Slitna vagnar, smutsiga kupéer och förseningar har gett nattågen på sträckan Stockholm-Luleå-Narvik skamfilat rykte. När SJ tar över trafiken i helgen blir det storstädning.

– Det här är tågtrafikens kronjuvel, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk.

Men det är en juvel som behöver putsas. Resenärerna lovas bättre punktlighet, renare tåg och renoverade vagnar.

Till att börja med ska tågen storstädas.

– Det kommer att ta en tid. Vi kommer att klara av kanske fem–sex vagnar i veckan och det är 75 vagnar, säger Jan Kyrk.

Även den dagliga städningen av tågen kommer att bli grundligare, lovar han.

Längre uppehåll

Punktligheten ska öka genom att tidtabellen ändras, så att marginalen blir större för resenärer som kommer med anslutande tåg.

Därmed blir det längre uppehåll exempelvis för resenärer från Malmö eller Göteborg som vill hoppa på nattåget norrut i Stockholm.

Dessutom kommer de riktigt långa tågen när många vill resa, exempelvis kring jul och nyår eller under sportloven, att köras med två lok.

– Med två lok som drar tåget får vi dels färre skador på loken, de slits inte lika mycket, och dels får vi en bättre punktlighet eftersom man får en bättre acceleration helt enkelt.

Vagnarna, som ägs av Trafikverket, är gamla och slitna. Nya kommer att köpas in, men det väntas ta flera år innan de är på plats. SJ har föreslagit att de gamla vagnarna ska renoveras i väntan på de nya, bland annat toaletter och ventilation.

"Utvecklas jättebra"

– Vi har fått respons på det. Vi känner oss rätt så säkra på att Trafikverket kommer att tycka att det här är bra och att det kommer att genomföras, säger Jan Kyrk.

Sedan 2020 har nattrafiken på sträckan körts av norskägda Vy, men bolaget bestämde sig i våras för att dra sig ur avtalet och då tillfrågades SJ.

– Vi tycker att det här är en fantastiskt bra trafik och nattågsresor utvecklas ju jättebra, säger Jan Kyrk.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025