loadingMartin Kinnunen (SD) tycker att SMHI opinionsbildar för mycket. Arkivbild. (Foto: Jessica Gow/TT)
Martin Kinnunen (SD) tycker att SMHI opinionsbildar för mycket. Arkivbild. (Foto: Jessica Gow/TT)
Inrikes

SD-politiker: SMHI bedriver propaganda

Epoch Times

Sverigedemokraterna föreslår i sin budgetmotion att anslaget till SMHI ska sänkas med elva miljoner kronor. Skälet är att partiet anser att SMHI ägnar sig åt ”tendensiös opinionsbildning” gällande klimatförändringar, rapporterar Altinget.se.

Thoralf Alfsson, ledamot i Kalmars kommunfullmäktige har skrivit i sin blogg att ”länsstyrelsens tjänstemän har svalt SMHI:s propaganda om havsnivåhöjningar med hull och hår” angående en detaljplan på Öland.

SD:s miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen säger till Altinget att den föreslagna budgetkapningen handlar om att renodla SMHI:s verksamhet och tycker att de opinionsbildar i för hög utsträckning.

– Forskningen används till opinionsbildande verksamhet. Man har ett syfte, inte att ta fram kunskap, utan att skapa opinion, säger han och tillägger att prognoserna är osäkra och att det finns många faktorer som påverkar klimatet.

Men SMHI tillbakavisar påståendet.

– Vi är en expertmyndighet och det vi tar fram är vetenskapliga underlag som politiker och beslutsfattare får ta del av, vi drar inte speciellt mycket egna slutsatser, propaganda ägnar vi oss absolut inte åt, säger Rolf Brennerfelt, generaldirektör för SMHI, till TT.

I slutet av december fick SMHI ett nytt regleringsbrev av regeringen som slår fast att SMHI ska få över 227 101 000 i anslag 2017, vilket är drygt elva miljoner kronor mer än förra året.

(TT)

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMartin Kinnunen (SD) tycker att SMHI opinionsbildar för mycket. Arkivbild. (Foto: Jessica Gow/TT)
Martin Kinnunen (SD) tycker att SMHI opinionsbildar för mycket. Arkivbild. (Foto: Jessica Gow/TT)
Inrikes

SD-politiker: SMHI bedriver propaganda

Epoch Times

Sverigedemokraterna föreslår i sin budgetmotion att anslaget till SMHI ska sänkas med elva miljoner kronor. Skälet är att partiet anser att SMHI ägnar sig åt ”tendensiös opinionsbildning” gällande klimatförändringar, rapporterar Altinget.se.

Thoralf Alfsson, ledamot i Kalmars kommunfullmäktige har skrivit i sin blogg att ”länsstyrelsens tjänstemän har svalt SMHI:s propaganda om havsnivåhöjningar med hull och hår” angående en detaljplan på Öland.

SD:s miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen säger till Altinget att den föreslagna budgetkapningen handlar om att renodla SMHI:s verksamhet och tycker att de opinionsbildar i för hög utsträckning.

– Forskningen används till opinionsbildande verksamhet. Man har ett syfte, inte att ta fram kunskap, utan att skapa opinion, säger han och tillägger att prognoserna är osäkra och att det finns många faktorer som påverkar klimatet.

Men SMHI tillbakavisar påståendet.

– Vi är en expertmyndighet och det vi tar fram är vetenskapliga underlag som politiker och beslutsfattare får ta del av, vi drar inte speciellt mycket egna slutsatser, propaganda ägnar vi oss absolut inte åt, säger Rolf Brennerfelt, generaldirektör för SMHI, till TT.

I slutet av december fick SMHI ett nytt regleringsbrev av regeringen som slår fast att SMHI ska få över 227 101 000 i anslag 2017, vilket är drygt elva miljoner kronor mer än förra året.

(TT)

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024