loadingArvid Fredman, fordonsdirektör på SJ, vid avisningsanläggningen på underhållsdepån i Hagalund Solna. Foto: Anders Wiklund/TT
Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ, vid avisningsanläggningen på underhållsdepån i Hagalund Solna. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Så ska SJ undvika tågproblem i vinter

Johanna Ekström/TT

Efter en vinter med inställda tåg sjönk förtroendet för SJ till rekordlåga nivåer. Nu satsar tågbolaget stort på att folk ska lita på tågen igen. Men fordonsdirektören vågar inte lova en helt problemfri tågjul.

I de stora vagnhallarna på underhållsdepån i Hagalund i Solna utanför Stockholm laddar SJ inför vintern – och kommande vintrar. Fler verkstäder ska byggas, avisningen ska bli bättre, personal ska anställas.

– Vi är inte nöjda med förra vintern och kommer att göra mer till den här vintern, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ, på plats i det som kallas för "skötselrummet" i depån.

Minns med fasa

Här städas tågen, sitsar tvättas, snacks fylls på och det är också hit isiga tåg kommer in för upptining.

– Här har vi utökat kapaciteten jämfört med förra vintern så att vi kan göra mer avvisning och framför allt förkorta tiden, säger Fredman.

Många som åkte tåg förra vintern minns det med fasa. Inför jul gjorde ett tekniskt fel att SJ fick ställa in en rad avgångar.

Sedan ställde en perfekt storm av bland annat snö, kyla och en lång vinter till det för både SJ, Trafikverket och övriga tågbolag.

Facit i december och januari blev 11 000 inställda tåg bland samtliga tågbolag. Tågen i krigsdrabbade Ukraina var mer punktliga, konstaterade miljöpartisten Linus Lakso.

Förtroendet för både SJ och Trafikverket sjönk i botten enligt en mätning från Medieakademin i mars.

För att den här vintern ska gå bättre har SJ inrättat ett åtgärdsprogram med tio punkter. Det handlar bland annat om ökad reparationsförmåga, fler nya X2000-tåg i trafik, bättre kommunikation med resenärerna och en vinteranpassad tidtabell.

Hur mycket pengar programmet kostar kan SJ inte svara på, men det ska ske utan att biljettpriserna höjs.

Vågar inte lova

Enligt Arvid Fredman är det svårt att peka på en enskild faktor som ledde till problemen i vintras, men en kall och långdragen vinter bidrog.

Samtidigt är det ju alltid vinter, varför var ni inte mer förberedda förra året?

– Vi förbereder oss varje vinter. Men man kan konstatera att de förberedelser som vi gjorde förra vintern inte var tillräckliga. Så vi behöver göra mer. Och det är det vi gör nu genom det här tiopunktsprogrammet.

Vågar man boka en tågbiljett till jul?

– Det vågar man självklart. Vi kan inte garantera att allting kommer att vara utan störningar. Men vi har förberett oss för att kunna hantera det på absolut bästa sätt, så att kunderna förhoppningsvis inte ens märker det. Men det går inte att lova att ingenting händer.

Så ska SJ undvika julkaos

Några punkter ur SJ:s åtgärdsprogram inför vintern:

50 procent fler nya X2000-tåg i drift.

Reparationskapaciteten för snabbtåg i verkstaden i Västerås har fördubblats.

Vintertidtabellen har anpassats för att minska antalet förseningar och avbrott.

Anläggningen för avisning har uppdaterats för att tina upp tågen snabbare.

I Sverige är det brist på tågtekniker som kan underhålla tågen när de kommer in i depå. SJ har därför startat en depåskola för att säkra kompetensen.

Kommunikation vid trafikstörningar ska ha förbättrats.

Lagret med reservdelar har utökats.

Källa: SJ

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingArvid Fredman, fordonsdirektör på SJ, vid avisningsanläggningen på underhållsdepån i Hagalund Solna. Foto: Anders Wiklund/TT
Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ, vid avisningsanläggningen på underhållsdepån i Hagalund Solna. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Så ska SJ undvika tågproblem i vinter

Johanna Ekström/TT

Efter en vinter med inställda tåg sjönk förtroendet för SJ till rekordlåga nivåer. Nu satsar tågbolaget stort på att folk ska lita på tågen igen. Men fordonsdirektören vågar inte lova en helt problemfri tågjul.

I de stora vagnhallarna på underhållsdepån i Hagalund i Solna utanför Stockholm laddar SJ inför vintern – och kommande vintrar. Fler verkstäder ska byggas, avisningen ska bli bättre, personal ska anställas.

– Vi är inte nöjda med förra vintern och kommer att göra mer till den här vintern, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ, på plats i det som kallas för "skötselrummet" i depån.

Minns med fasa

Här städas tågen, sitsar tvättas, snacks fylls på och det är också hit isiga tåg kommer in för upptining.

– Här har vi utökat kapaciteten jämfört med förra vintern så att vi kan göra mer avvisning och framför allt förkorta tiden, säger Fredman.

Många som åkte tåg förra vintern minns det med fasa. Inför jul gjorde ett tekniskt fel att SJ fick ställa in en rad avgångar.

Sedan ställde en perfekt storm av bland annat snö, kyla och en lång vinter till det för både SJ, Trafikverket och övriga tågbolag.

Facit i december och januari blev 11 000 inställda tåg bland samtliga tågbolag. Tågen i krigsdrabbade Ukraina var mer punktliga, konstaterade miljöpartisten Linus Lakso.

Förtroendet för både SJ och Trafikverket sjönk i botten enligt en mätning från Medieakademin i mars.

För att den här vintern ska gå bättre har SJ inrättat ett åtgärdsprogram med tio punkter. Det handlar bland annat om ökad reparationsförmåga, fler nya X2000-tåg i trafik, bättre kommunikation med resenärerna och en vinteranpassad tidtabell.

Hur mycket pengar programmet kostar kan SJ inte svara på, men det ska ske utan att biljettpriserna höjs.

Vågar inte lova

Enligt Arvid Fredman är det svårt att peka på en enskild faktor som ledde till problemen i vintras, men en kall och långdragen vinter bidrog.

Samtidigt är det ju alltid vinter, varför var ni inte mer förberedda förra året?

– Vi förbereder oss varje vinter. Men man kan konstatera att de förberedelser som vi gjorde förra vintern inte var tillräckliga. Så vi behöver göra mer. Och det är det vi gör nu genom det här tiopunktsprogrammet.

Vågar man boka en tågbiljett till jul?

– Det vågar man självklart. Vi kan inte garantera att allting kommer att vara utan störningar. Men vi har förberett oss för att kunna hantera det på absolut bästa sätt, så att kunderna förhoppningsvis inte ens märker det. Men det går inte att lova att ingenting händer.

Så ska SJ undvika julkaos

Några punkter ur SJ:s åtgärdsprogram inför vintern:

50 procent fler nya X2000-tåg i drift.

Reparationskapaciteten för snabbtåg i verkstaden i Västerås har fördubblats.

Vintertidtabellen har anpassats för att minska antalet förseningar och avbrott.

Anläggningen för avisning har uppdaterats för att tina upp tågen snabbare.

I Sverige är det brist på tågtekniker som kan underhålla tågen när de kommer in i depå. SJ har därför startat en depåskola för att säkra kompetensen.

Kommunikation vid trafikstörningar ska ha förbättrats.

Lagret med reservdelar har utökats.

Källa: SJ

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024