loadingOljefartyget Eagle S som misstänks tillhöra ryska skuggflottan. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Oljefartyget Eagle S som misstänks tillhöra ryska skuggflottan. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Utrikes

Ryssland tjänar miljarder i veckan i Finska viken

TT

Ryssland tjänade 1,5 miljarder euro i veckan, motsvarande omkring 17,3 miljarder kronor, på oljetransport genom Finska viken förra året – trots omfattande sanktioner, rapporterar finländska Yle.

– Ryssland gör enorma vinster på denna rutt, säger Vaibhav Raghunandan vid den ideella tankesmedjan Centre for Research on Energy and Clean Air (Crea), som står för de nya siffrorna, till Yle.

Finska viken är en viktig transportväg för Ryssland och upp till en tredjedel av den råolja och de oljeprodukter som landet säljer transporteras sjövägen mellan Finland och Estland till resten av världen.

Sedan Ryssland invaderade Ukraina 2022 har EU försökt begränsa den ryska försäljningen av fossila bränslen genom sanktioner – men i synnerhet vad gäller olja har exportintäkterna inte minskat nämnvärt.

Enligt Yle tjänade Ryssland i genomsnitt nära en halv miljard euro per dag i december på sin oljehandel.

Ett sätt att komma runt sanktionerna är användningen av den nu högaktuella ryska skuggflottan. Över 70 procent av alla tankfartyg som transporterade rysk råolja i Finska vilken i fjol tillhörde skuggflottan, enligt Crea.

Ett oljelastat fartyg som tros tillhöra den ryska skuggflottan misstänkts för att ha skadat flera viktiga undervattenskablar mellan Finland och Estland i december.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOljefartyget Eagle S som misstänks tillhöra ryska skuggflottan. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Oljefartyget Eagle S som misstänks tillhöra ryska skuggflottan. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Utrikes

Ryssland tjänar miljarder i veckan i Finska viken

TT

Ryssland tjänade 1,5 miljarder euro i veckan, motsvarande omkring 17,3 miljarder kronor, på oljetransport genom Finska viken förra året – trots omfattande sanktioner, rapporterar finländska Yle.

– Ryssland gör enorma vinster på denna rutt, säger Vaibhav Raghunandan vid den ideella tankesmedjan Centre for Research on Energy and Clean Air (Crea), som står för de nya siffrorna, till Yle.

Finska viken är en viktig transportväg för Ryssland och upp till en tredjedel av den råolja och de oljeprodukter som landet säljer transporteras sjövägen mellan Finland och Estland till resten av världen.

Sedan Ryssland invaderade Ukraina 2022 har EU försökt begränsa den ryska försäljningen av fossila bränslen genom sanktioner – men i synnerhet vad gäller olja har exportintäkterna inte minskat nämnvärt.

Enligt Yle tjänade Ryssland i genomsnitt nära en halv miljard euro per dag i december på sin oljehandel.

Ett sätt att komma runt sanktionerna är användningen av den nu högaktuella ryska skuggflottan. Över 70 procent av alla tankfartyg som transporterade rysk råolja i Finska vilken i fjol tillhörde skuggflottan, enligt Crea.

Ett oljelastat fartyg som tros tillhöra den ryska skuggflottan misstänkts för att ha skadat flera viktiga undervattenskablar mellan Finland och Estland i december.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025