loadingTrafikintensiva vägar under jul- och nyårshelgen. Foto: Anders Humlebo/TT
Trafikintensiva vägar under jul- och nyårshelgen. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

Risk för jobbigt väglag

Marcus Alexandersson/TT

Lurigt väder, men fler resdagar. Årets jultrafik har förutsättningar för att bli lugn, men det gäller att vara uppdaterad.

– Det är ett år då man ska ta det försiktigt, säger Emma Härenstam, meteorolog på SMHI.

Jul och nyår är två av årets stora resperioder där många kör långt för att hälsa på familj och vänner och är ute och rör på sig. Förra jul- och nyårshelgerna omkom fem personer och över 3 700 personer skadades i vägtrafiken under perioden, visar statistik från Transportstyrelsen.

Enligt myndigheten dör i genomsnitt ungefär 13 personer och nästan 3 000 personer skadas varje år under perioden. Det är dock inte enbart bilolyckor på isiga vägar som orsakar olyckor. 46 procent av de som skadade sig var fotgängare i singelolyckor och majoriteten var fallolyckor i trafikmiljö som på torg, vägar, trottoarer och gångvägar, enligt Transportstyrelsen.

Blötsnö

Årets julhelg ligger så att bilburna kan resa redan helgen före julafton, eller dagen före, något som förväntas tunna ut trycket på vägarna.

– Det kommer ett nederbördsområde under söndagen i södra och mellersta delarna av landet, eventuellt med snö i söder. Prognosen är osäker men om det blir några grader kallare kan det bli besvärligt, säger Emma Härenstam och fortsätter:

– På måndagen kan det bli regn eller blötsnö, och risk för temperaturer som snabbt sjunker. Då riskerar blöta vägar att frysa till.

Hon påpekar att prognoserna kan komma att ändras.

– I ett sådant här väderläge tycker jag man ska hålla sig extra uppdaterad på varningar.

"Var extra uppmärksam"

Rent vägmässigt är det samma vägsträckor som "vanligt" som väntas bli tyngst trafikerade under jul- och nyårshelgen: Europavägarna i söder, E6, E4 och E22, men även riksväg 40 och 26. I mellersta delen av landet är det E45, E14, E16 och E18 samt riksvägarna mot fjällen.

– Det kan bli jobbigt när man har många så kallade nollgenomgångar, att temperaturen pendlar runt nollan, och det är det vi har att vänta i åtminstone södra halvan av landet, säger Emma Härenstam och fortsätter:

– Det här är ett år där man ska ta det försiktigt och vara extra uppmärksam.

Tips och råd i jultrafiken

Förutom övergripande lagliga saker som att inte köra onykter, använda bälte, inte rattsurfa och hålla hastighetsgränsen tipsar Transportstyrelsen om:

... planera färdvägen och starta i god tid – under de stora trafikhelgerna kan det ta längre tid än vanligt.

... var utvilad och ta regelbundna raster.

... håll avstånd.

... ta med extra varma kläder och något att äta och dricka.

Källa: Transportstyrelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTrafikintensiva vägar under jul- och nyårshelgen. Foto: Anders Humlebo/TT
Trafikintensiva vägar under jul- och nyårshelgen. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

Risk för jobbigt väglag

Marcus Alexandersson/TT

Lurigt väder, men fler resdagar. Årets jultrafik har förutsättningar för att bli lugn, men det gäller att vara uppdaterad.

– Det är ett år då man ska ta det försiktigt, säger Emma Härenstam, meteorolog på SMHI.

Jul och nyår är två av årets stora resperioder där många kör långt för att hälsa på familj och vänner och är ute och rör på sig. Förra jul- och nyårshelgerna omkom fem personer och över 3 700 personer skadades i vägtrafiken under perioden, visar statistik från Transportstyrelsen.

Enligt myndigheten dör i genomsnitt ungefär 13 personer och nästan 3 000 personer skadas varje år under perioden. Det är dock inte enbart bilolyckor på isiga vägar som orsakar olyckor. 46 procent av de som skadade sig var fotgängare i singelolyckor och majoriteten var fallolyckor i trafikmiljö som på torg, vägar, trottoarer och gångvägar, enligt Transportstyrelsen.

Blötsnö

Årets julhelg ligger så att bilburna kan resa redan helgen före julafton, eller dagen före, något som förväntas tunna ut trycket på vägarna.

– Det kommer ett nederbördsområde under söndagen i södra och mellersta delarna av landet, eventuellt med snö i söder. Prognosen är osäker men om det blir några grader kallare kan det bli besvärligt, säger Emma Härenstam och fortsätter:

– På måndagen kan det bli regn eller blötsnö, och risk för temperaturer som snabbt sjunker. Då riskerar blöta vägar att frysa till.

Hon påpekar att prognoserna kan komma att ändras.

– I ett sådant här väderläge tycker jag man ska hålla sig extra uppdaterad på varningar.

"Var extra uppmärksam"

Rent vägmässigt är det samma vägsträckor som "vanligt" som väntas bli tyngst trafikerade under jul- och nyårshelgen: Europavägarna i söder, E6, E4 och E22, men även riksväg 40 och 26. I mellersta delen av landet är det E45, E14, E16 och E18 samt riksvägarna mot fjällen.

– Det kan bli jobbigt när man har många så kallade nollgenomgångar, att temperaturen pendlar runt nollan, och det är det vi har att vänta i åtminstone södra halvan av landet, säger Emma Härenstam och fortsätter:

– Det här är ett år där man ska ta det försiktigt och vara extra uppmärksam.

Tips och råd i jultrafiken

Förutom övergripande lagliga saker som att inte köra onykter, använda bälte, inte rattsurfa och hålla hastighetsgränsen tipsar Transportstyrelsen om:

... planera färdvägen och starta i god tid – under de stora trafikhelgerna kan det ta längre tid än vanligt.

... var utvilad och ta regelbundna raster.

... håll avstånd.

... ta med extra varma kläder och något att äta och dricka.

Källa: Transportstyrelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024