loadingSå här skulle ett vätgasdrivet trafikflygplan för långa distanser kunna se ut. Flytande vätgas kräver större tankvolym än dagens flygfotogen. Bilden är framtagen av Cranfield University. Foto: Cranfield University/TT
Så här skulle ett vätgasdrivet trafikflygplan för långa distanser kunna se ut. Flytande vätgas kräver större tankvolym än dagens flygfotogen. Bilden är framtagen av Cranfield University. Foto: Cranfield University/TT
Inrikes

Resor med vätgasflyg – snart i Sverige

Roland Johansson/TT

Inom ett fåtal år kommer troligen vätgasflyg att bli verklighet i Sverige. Det innebär att det blir möjligt att flyga fossilfritt över korta och medellånga distanser, enligt nya studier vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Vätgas kan framställas av både fossilfria och fossila energikällor. Till fossilfria kan räknas solkraft, vindkraft, vattenkraft och biomassa.

Studierna visar att vätgasdrivet flyg skulle kunna stå för 97 procent av alla flygresor inom Norden år 2045. För att det ska bli verklighet krävs att de befintliga flygplansmodellerna antingen anpassas för vätgasdrift eller byts ut mot helt nya modeller. Där ingår en bränsletank som rymmer tillräckligt med bränsle och klarar av att hålla den mycket kalla vätgasen (minus 250 grader) och dessutom en värmeväxlare som kan värma bränslet till lämplig temperatur.

– Vi räknar med att vi skulle kunna börja med den här typen av flyg i slutet av det här årtiondet, runt 2028, och sedan successivt bygga ut det, säger Tomas Grönstedt, professor vid Chalmers.

Zeppelinare

Vätgasflyg på långa distanser är också möjliga, men då måste flygkroppen byggas om radikalt. Ett av alternativen innebär att planet lite grand liknar forna tiders luftskepp, zeppelinare. Ett annat alternativ skulle betyda att flygplanskroppen blir mer futuristisk och liknar ett rymdskepp.

– Men som vi ser det är vätgas i första hand tänkt för medel- och kortdistansflyg, säger Grönstedt.

Han påpekar att tvärs emot vad många tror svarar kort- och medeldistansflygen för en majoritet av flygets utsläpp av växthusgaser. Långdistansflygen svarar bara för 30–40 procent av utsläppen. Vätgasen skulle med andra ord potentiellt kunna ge stora miljövinster.

Rädsla?

Något som talar emot en vätgassatsning på långdistansflyg är att flygplanen blir så pass mycket annorlunda till utseendet, vilket kanske skulle göra många människor rädda. Det problemet slipper man på kortare distanser.

– Ser flygplanen ut som vanliga flygplan går det säkert bra, säger Grönstedt.

Han tror att långdistansflyget i stället kommer att använda så kallat e-jetbränsle, inte perfekt men bättre ur utsläppssynpunkt än vanligt jetbränsle.

Frågan är då hur folk kommer att uppfatta vätgasflyget. Kommer man att vara rädd för att flygplanen ska explodera som zeppelinarna ibland gjorde?

– Nja, inget flygbolag kommer att vilja satsa på ett osäkert system. Om inget händer lär man vänja sig ganska snabbt, säger Grönstedt.

Vätgas

Vätgas kan produceras på olika sätt. Exempelvis kan biogas omvandlas till vätgas i en speciell process. El från solkraft, vindkraft och vattenkraft kan omvandlas och lagras som vätgas. I dag används vätgas framför allt inom industrin men i framtiden blir transportsektorn kanske den viktigaste användaren. Vätgas förväntas användas både till båtar, flygplan, bilar, lastbilar och tåg.

Källa: EU

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSå här skulle ett vätgasdrivet trafikflygplan för långa distanser kunna se ut. Flytande vätgas kräver större tankvolym än dagens flygfotogen. Bilden är framtagen av Cranfield University. Foto: Cranfield University/TT
Så här skulle ett vätgasdrivet trafikflygplan för långa distanser kunna se ut. Flytande vätgas kräver större tankvolym än dagens flygfotogen. Bilden är framtagen av Cranfield University. Foto: Cranfield University/TT
Inrikes

Resor med vätgasflyg – snart i Sverige

Roland Johansson/TT

Inom ett fåtal år kommer troligen vätgasflyg att bli verklighet i Sverige. Det innebär att det blir möjligt att flyga fossilfritt över korta och medellånga distanser, enligt nya studier vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Vätgas kan framställas av både fossilfria och fossila energikällor. Till fossilfria kan räknas solkraft, vindkraft, vattenkraft och biomassa.

Studierna visar att vätgasdrivet flyg skulle kunna stå för 97 procent av alla flygresor inom Norden år 2045. För att det ska bli verklighet krävs att de befintliga flygplansmodellerna antingen anpassas för vätgasdrift eller byts ut mot helt nya modeller. Där ingår en bränsletank som rymmer tillräckligt med bränsle och klarar av att hålla den mycket kalla vätgasen (minus 250 grader) och dessutom en värmeväxlare som kan värma bränslet till lämplig temperatur.

– Vi räknar med att vi skulle kunna börja med den här typen av flyg i slutet av det här årtiondet, runt 2028, och sedan successivt bygga ut det, säger Tomas Grönstedt, professor vid Chalmers.

Zeppelinare

Vätgasflyg på långa distanser är också möjliga, men då måste flygkroppen byggas om radikalt. Ett av alternativen innebär att planet lite grand liknar forna tiders luftskepp, zeppelinare. Ett annat alternativ skulle betyda att flygplanskroppen blir mer futuristisk och liknar ett rymdskepp.

– Men som vi ser det är vätgas i första hand tänkt för medel- och kortdistansflyg, säger Grönstedt.

Han påpekar att tvärs emot vad många tror svarar kort- och medeldistansflygen för en majoritet av flygets utsläpp av växthusgaser. Långdistansflygen svarar bara för 30–40 procent av utsläppen. Vätgasen skulle med andra ord potentiellt kunna ge stora miljövinster.

Rädsla?

Något som talar emot en vätgassatsning på långdistansflyg är att flygplanen blir så pass mycket annorlunda till utseendet, vilket kanske skulle göra många människor rädda. Det problemet slipper man på kortare distanser.

– Ser flygplanen ut som vanliga flygplan går det säkert bra, säger Grönstedt.

Han tror att långdistansflyget i stället kommer att använda så kallat e-jetbränsle, inte perfekt men bättre ur utsläppssynpunkt än vanligt jetbränsle.

Frågan är då hur folk kommer att uppfatta vätgasflyget. Kommer man att vara rädd för att flygplanen ska explodera som zeppelinarna ibland gjorde?

– Nja, inget flygbolag kommer att vilja satsa på ett osäkert system. Om inget händer lär man vänja sig ganska snabbt, säger Grönstedt.

Vätgas

Vätgas kan produceras på olika sätt. Exempelvis kan biogas omvandlas till vätgas i en speciell process. El från solkraft, vindkraft och vattenkraft kan omvandlas och lagras som vätgas. I dag används vätgas framför allt inom industrin men i framtiden blir transportsektorn kanske den viktigaste användaren. Vätgas förväntas användas både till båtar, flygplan, bilar, lastbilar och tåg.

Källa: EU

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024