Regeringen presenterar satsningar på företagande, forskning och infrastruktur. 1 171 miljarder kronor ska de kommande åren gå till väg och järnväg.
– Vi går in i en fas av stora framtidsinvesteringar, säger statsminister Ulf Kristersson (M).
Regeringen säger att den infrastrukturproposition som presenteras senare i höst kommer att omfatta 1 171 miljarder kronor i 2025 års prisnivå.
Det är en ökning med 20 procent jämfört med den förra propositionen, enligt Kristersson, vilket är i linje med tidigare höjningar. I kronor är det en ökning med 200 miljarder fram till år 2037.
– Vi måste renovera sådant som måste börja fungera, säger han på en pressträff.
Regeringen meddelar också att den forskningsproposition som presenteras i slutet av året kommer att omfatta 40 miljarder kronor 2028.
– Svensk forskning är avgörande för Sveriges konkurrenskraft, säger Liberalernas Johan Pehrson.
Sänkt skatt
Därutöver vill regeringen sänka arbetsgivaravgifterna för fåmansföretag. Företagen kan i dag få nedsatt arbetsgivaravgift när den första personen anställs, nu ska den sättas ned även för anställd nummer två.
Regeringen vill också att fler ska omfattas av den så kallade expertskatten.
– Det ska vara lättare att attrahera just den arbetskraft som behövs i Sverige, säger Kristersson.
Experter, forskare eller andra nyckelpersoner med särskild kompetens som kan vara svåra att rekrytera, kan redan i dag få en skattelättnad – en andel av arbetsinkomsten blir helt enkelt skattefri.
Nu föreslår regeringen att en person med en lön på 88 000 kronor ska få sänkt skatt i stället för som i dag 119 000 kronor.
– Det är en betydande förbättring som gör att det blir lättare att rekrytera utländska experter som vi saknar i Sverige, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.
Förslagen ingår i regeringens höstbudget som ska presenteras i sin helhet den 19 september.
Underhållsskuld
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) meddelar också att regeringen vill satsa ytterligare 15 miljarder de kommande tre åren på underhåll av väg och järnväg.
Hon skyller underhållsskulden på tidigare regeringar som spenderat pengar på "ineffektiva infrastrukturprojekt".
– Det är uppenbart att politiken levt gott på tidigare generationers investeringar. Det är tid att vår generation går in i en ny nybyggarera.
Enligt Busch kan hela skulden omhändertas med regeringens förslag till ekonomiska ramar. Ökningen är större än Trafikverkets högsta alternativ för äskade medel under perioden 2026–2037.
– Det finns förutsättningar att bygga bort 100 procent av underhållsskulden, säger Busch.