loadingLinda Lindberg (SD), Ebba Busch (KD), Ulf Kristersson (M) och Johan Pehrson (L) på pressträffen. Foto: Claudio Bresciani/TT
Linda Lindberg (SD), Ebba Busch (KD), Ulf Kristersson (M) och Johan Pehrson (L) på pressträffen. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Regeringen lovar miljarder till infrastruktur

Niklas Svahn och Maria Davidsson/TT

Regeringen presenterar satsningar på företagande, forskning och infrastruktur. 1 171 miljarder kronor ska de kommande åren gå till väg och järnväg.

– Vi går in i en fas av stora framtidsinvesteringar, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

Regeringen säger att den infrastrukturproposition som presenteras senare i höst kommer att omfatta 1 171 miljarder kronor i 2025 års prisnivå.

Det är en ökning med 20 procent jämfört med den förra propositionen, enligt Kristersson, vilket är i linje med tidigare höjningar. I kronor är det en ökning med 200 miljarder fram till år 2037.

– Vi måste renovera sådant som måste börja fungera, säger han på en pressträff.

Regeringen meddelar också att den forskningsproposition som presenteras i slutet av året kommer att omfatta 40 miljarder kronor 2028.

– Svensk forskning är avgörande för Sveriges konkurrenskraft, säger Liberalernas Johan Pehrson.

Sänkt skatt

Därutöver vill regeringen sänka arbetsgivaravgifterna för fåmansföretag. Företagen kan i dag få nedsatt arbetsgivaravgift när den första personen anställs, nu ska den sättas ned även för anställd nummer två.

Regeringen vill också att fler ska omfattas av den så kallade expertskatten.

– Det ska vara lättare att attrahera just den arbetskraft som behövs i Sverige, säger Kristersson.

Experter, forskare eller andra nyckelpersoner med särskild kompetens som kan vara svåra att rekrytera, kan redan i dag få en skattelättnad – en andel av arbetsinkomsten blir helt enkelt skattefri.

Nu föreslår regeringen att en person med en lön på 88 000 kronor ska få sänkt skatt i stället för som i dag 119 000 kronor.

– Det är en betydande förbättring som gör att det blir lättare att rekrytera utländska experter som vi saknar i Sverige, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.

Förslagen ingår i regeringens höstbudget som ska presenteras i sin helhet den 19 september.

Underhållsskuld

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) meddelar också att regeringen vill satsa ytterligare 15 miljarder de kommande tre åren på underhåll av väg och järnväg.

Hon skyller underhållsskulden på tidigare regeringar som spenderat pengar på "ineffektiva infrastrukturprojekt".

– Det är uppenbart att politiken levt gott på tidigare generationers investeringar. Det är tid att vår generation går in i en ny nybyggarera.

Enligt Busch kan hela skulden omhändertas med regeringens förslag till ekonomiska ramar. Ökningen är större än Trafikverkets högsta alternativ för äskade medel under perioden 2026–2037.

– Det finns förutsättningar att bygga bort 100 procent av underhållsskulden, säger Busch.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLinda Lindberg (SD), Ebba Busch (KD), Ulf Kristersson (M) och Johan Pehrson (L) på pressträffen. Foto: Claudio Bresciani/TT
Linda Lindberg (SD), Ebba Busch (KD), Ulf Kristersson (M) och Johan Pehrson (L) på pressträffen. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Regeringen lovar miljarder till infrastruktur

Niklas Svahn och Maria Davidsson/TT

Regeringen presenterar satsningar på företagande, forskning och infrastruktur. 1 171 miljarder kronor ska de kommande åren gå till väg och järnväg.

– Vi går in i en fas av stora framtidsinvesteringar, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

Regeringen säger att den infrastrukturproposition som presenteras senare i höst kommer att omfatta 1 171 miljarder kronor i 2025 års prisnivå.

Det är en ökning med 20 procent jämfört med den förra propositionen, enligt Kristersson, vilket är i linje med tidigare höjningar. I kronor är det en ökning med 200 miljarder fram till år 2037.

– Vi måste renovera sådant som måste börja fungera, säger han på en pressträff.

Regeringen meddelar också att den forskningsproposition som presenteras i slutet av året kommer att omfatta 40 miljarder kronor 2028.

– Svensk forskning är avgörande för Sveriges konkurrenskraft, säger Liberalernas Johan Pehrson.

Sänkt skatt

Därutöver vill regeringen sänka arbetsgivaravgifterna för fåmansföretag. Företagen kan i dag få nedsatt arbetsgivaravgift när den första personen anställs, nu ska den sättas ned även för anställd nummer två.

Regeringen vill också att fler ska omfattas av den så kallade expertskatten.

– Det ska vara lättare att attrahera just den arbetskraft som behövs i Sverige, säger Kristersson.

Experter, forskare eller andra nyckelpersoner med särskild kompetens som kan vara svåra att rekrytera, kan redan i dag få en skattelättnad – en andel av arbetsinkomsten blir helt enkelt skattefri.

Nu föreslår regeringen att en person med en lön på 88 000 kronor ska få sänkt skatt i stället för som i dag 119 000 kronor.

– Det är en betydande förbättring som gör att det blir lättare att rekrytera utländska experter som vi saknar i Sverige, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.

Förslagen ingår i regeringens höstbudget som ska presenteras i sin helhet den 19 september.

Underhållsskuld

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) meddelar också att regeringen vill satsa ytterligare 15 miljarder de kommande tre åren på underhåll av väg och järnväg.

Hon skyller underhållsskulden på tidigare regeringar som spenderat pengar på "ineffektiva infrastrukturprojekt".

– Det är uppenbart att politiken levt gott på tidigare generationers investeringar. Det är tid att vår generation går in i en ny nybyggarera.

Enligt Busch kan hela skulden omhändertas med regeringens förslag till ekonomiska ramar. Ökningen är större än Trafikverkets högsta alternativ för äskade medel under perioden 2026–2037.

– Det finns förutsättningar att bygga bort 100 procent av underhållsskulden, säger Busch.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024