loadingVar tredje svensk elev klarar inte baskraven i ett eller flera av Pisas tester i läsning, matematik och naturvetenskap. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Var tredje svensk elev klarar inte baskraven i ett eller flera av Pisas tester i läsning, matematik och naturvetenskap. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Inrikes

Pisa: Dramatisk ökning av lågpresterande elever

TT

Mer än var fjärde 15-åring i OECD-sfären, eller 13 miljoner elever, klarar inte baskraven i ett eller flera av skolans centrala ämnen. Läget är värre i Sverige, med var tredje elev som inte klarar baskraven. Det är den senaste Pisaundersökningen som ligger till grund för OECD:s nya rapport Low-performing students.

Fokus ligger den här gången på alla elever som inte klarar mer än de enklaste uppgifterna i ett eller flera av Pisas delprov i läsning, matematik respektive naturvetenskap. Bland alla Pisa-deltagande länder/regioner ligger andelen på 28 procent, i Sverige på 34 procent. Det motsvarar, grovt uppskattat, runt 30 000 svenska elever i varje årskull.

Sticker ut

De siffror OECD nu presenterar är inte nya, tvärtom har de tyngt svensk skola de senaste två åren. Nu påminner OECD åter igen om Sveriges situation: ”Sverige har fått ”dramatiska ökningar av andelen lågpresterande i alla ämnen sedan år 2000”, skriver OECD.

– Sverige är alltså det land i OECD där andelen lågpresterande elever ökat mest, säger Eva Lundgren, undervisningsråd vid Skolverket och ansvarig för Pisa i Sverige.

Förslag

Därför har Sverige redan beställt och fått egna råd av OECD hur utvecklingen i svensk skola ska brytas. OECD har pekat på högre lärarlöner, högre förväntningar på eleverna och en tydligare ansvarsfördelning mellan stat och kommuner/friskolor.

FAKTA: Pisa
Pisa (Programme for International Student Assessement) är en kunskapsmätning bland 15-åriga elever som genomförs vart tredje år.
De senast publicerade resultaten gäller Pisa som genomfördes 2012. Resultaten publicerades i december 2013.
Sverige hade den största resultatförsämringen av alla deltagande OECD-länder och placerade sig genomgående under snittet.
Totalt deltog 64 länder/regioner: 34 OECD-länder och 30 partnerländer till OECD.
I december i år publicerar OECD resultaten från de prov som genomfördes 2015.

I den nya rapporten, som riktas till 64 länder/regioner, ges mer generella råd.

– OECD brukar betona att en förutsättning för att höja den allmänna kunskapsnivån är att höja de sämst presterandes nivå, säger Eva Lundgren.

Råden handlar bland annat om att uppmuntra föräldraengagemang och att ge riktat stöd till skolor, familjer och elever som har sämre förutsättningar. Behövande elever bör få stöd så tidigt som möjligt.

– I Finland gör man så, medan man i Sverige ofta sätter in stöd först på högstadiet, säger Eva Lundgren.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVar tredje svensk elev klarar inte baskraven i ett eller flera av Pisas tester i läsning, matematik och naturvetenskap. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Var tredje svensk elev klarar inte baskraven i ett eller flera av Pisas tester i läsning, matematik och naturvetenskap. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Inrikes

Pisa: Dramatisk ökning av lågpresterande elever

TT

Mer än var fjärde 15-åring i OECD-sfären, eller 13 miljoner elever, klarar inte baskraven i ett eller flera av skolans centrala ämnen. Läget är värre i Sverige, med var tredje elev som inte klarar baskraven. Det är den senaste Pisaundersökningen som ligger till grund för OECD:s nya rapport Low-performing students.

Fokus ligger den här gången på alla elever som inte klarar mer än de enklaste uppgifterna i ett eller flera av Pisas delprov i läsning, matematik respektive naturvetenskap. Bland alla Pisa-deltagande länder/regioner ligger andelen på 28 procent, i Sverige på 34 procent. Det motsvarar, grovt uppskattat, runt 30 000 svenska elever i varje årskull.

Sticker ut

De siffror OECD nu presenterar är inte nya, tvärtom har de tyngt svensk skola de senaste två åren. Nu påminner OECD åter igen om Sveriges situation: ”Sverige har fått ”dramatiska ökningar av andelen lågpresterande i alla ämnen sedan år 2000”, skriver OECD.

– Sverige är alltså det land i OECD där andelen lågpresterande elever ökat mest, säger Eva Lundgren, undervisningsråd vid Skolverket och ansvarig för Pisa i Sverige.

Förslag

Därför har Sverige redan beställt och fått egna råd av OECD hur utvecklingen i svensk skola ska brytas. OECD har pekat på högre lärarlöner, högre förväntningar på eleverna och en tydligare ansvarsfördelning mellan stat och kommuner/friskolor.

FAKTA: Pisa
Pisa (Programme for International Student Assessement) är en kunskapsmätning bland 15-åriga elever som genomförs vart tredje år.
De senast publicerade resultaten gäller Pisa som genomfördes 2012. Resultaten publicerades i december 2013.
Sverige hade den största resultatförsämringen av alla deltagande OECD-länder och placerade sig genomgående under snittet.
Totalt deltog 64 länder/regioner: 34 OECD-länder och 30 partnerländer till OECD.
I december i år publicerar OECD resultaten från de prov som genomfördes 2015.

I den nya rapporten, som riktas till 64 länder/regioner, ges mer generella råd.

– OECD brukar betona att en förutsättning för att höja den allmänna kunskapsnivån är att höja de sämst presterandes nivå, säger Eva Lundgren.

Råden handlar bland annat om att uppmuntra föräldraengagemang och att ge riktat stöd till skolor, familjer och elever som har sämre förutsättningar. Behövande elever bör få stöd så tidigt som möjligt.

– I Finland gör man så, medan man i Sverige ofta sätter in stöd först på högstadiet, säger Eva Lundgren.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024