loadingFartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT
Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT
Utrikes

Nya besked om trasiga fartyget – fast i Norge

Hanna Rasmusson/TT

Fartyget MV Ruby skulle segla genom danskt vatten med lotsassistans under helgen – men så blir det inte.

Ursprungsplanen var att en lots från danska Danpilot skulle gå ombord på MV Ruby under lördagen och gå av när fartyget passerat Gedser, på Falsters sydspets.

Men den planen har ändrats, rapporterar danska TV2.

Anne Heinze, Danpilots presschef, skriver till TV2 på söndagsmorgonen att bolaget inte har någon aktuell order på en lots, som har till uppgift att hjälpa och ge råd till ett fartygs befälhavare.

Enligt sajter som följer sjöfarten står fartyget mer eller mindre still utanför Norge.

Ingen ny information

Ruby befinner sig fortsatt utanför Norge på internationellt vatten, i väntan på instruktioner om färdväg.

Kustbevakningen har under söndagen inte någon ny information om vart fartyget är på väg, aktuell rutt eller annat kopplat till dess manöverförmåga.

– Vi följer utvecklingen genom löpande avstämningar med andra myndigheter och med Danmark framför allt, men även Norge, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.

– I och med att fartyget ligger ganska långt från Sverige utför vi inte några operativa åtgärder i nuläget.

Lastades i Ryssland

Lastfartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. I början av september gick fartyget på grund och sökte nödhamn i Tromsö i Norge. Det har därefter bogserats och delvis gått för egen maskin, med uppgiven destination Klaipeda i Litauen.

Fartyget MV Ruby har 20 000 ton ammoniumnitrat ombord. Det är en farlig kemikalie som bland annat låg bakom den omtalade megaexplosionen i Beiruts hamn i Libanon 2020 – men då i mycket mindre mängder.

Enligt Kustbevakningen klassas ammoniumnitrat som farligt gods, men bedömer att transporten är "en del av normalbilden". De tekniska problemen och att fartyget kan komma att bogseras i havsområden med intensiv trafik gör det dock viktigt att följa fartyget.

Transporter av ämnet är vanligt förekommande och sker till och från svenska hamnar dagligen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT
Fartyget startade sin resa och skadade sitt skrov här, i en hamn på Kolahalvön. Bilden är dock från ett tidigare tillfälle. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT
Utrikes

Nya besked om trasiga fartyget – fast i Norge

Hanna Rasmusson/TT

Fartyget MV Ruby skulle segla genom danskt vatten med lotsassistans under helgen – men så blir det inte.

Ursprungsplanen var att en lots från danska Danpilot skulle gå ombord på MV Ruby under lördagen och gå av när fartyget passerat Gedser, på Falsters sydspets.

Men den planen har ändrats, rapporterar danska TV2.

Anne Heinze, Danpilots presschef, skriver till TV2 på söndagsmorgonen att bolaget inte har någon aktuell order på en lots, som har till uppgift att hjälpa och ge råd till ett fartygs befälhavare.

Enligt sajter som följer sjöfarten står fartyget mer eller mindre still utanför Norge.

Ingen ny information

Ruby befinner sig fortsatt utanför Norge på internationellt vatten, i väntan på instruktioner om färdväg.

Kustbevakningen har under söndagen inte någon ny information om vart fartyget är på väg, aktuell rutt eller annat kopplat till dess manöverförmåga.

– Vi följer utvecklingen genom löpande avstämningar med andra myndigheter och med Danmark framför allt, men även Norge, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.

– I och med att fartyget ligger ganska långt från Sverige utför vi inte några operativa åtgärder i nuläget.

Lastades i Ryssland

Lastfartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. I början av september gick fartyget på grund och sökte nödhamn i Tromsö i Norge. Det har därefter bogserats och delvis gått för egen maskin, med uppgiven destination Klaipeda i Litauen.

Fartyget MV Ruby har 20 000 ton ammoniumnitrat ombord. Det är en farlig kemikalie som bland annat låg bakom den omtalade megaexplosionen i Beiruts hamn i Libanon 2020 – men då i mycket mindre mängder.

Enligt Kustbevakningen klassas ammoniumnitrat som farligt gods, men bedömer att transporten är "en del av normalbilden". De tekniska problemen och att fartyget kan komma att bogseras i havsområden med intensiv trafik gör det dock viktigt att följa fartyget.

Transporter av ämnet är vanligt förekommande och sker till och från svenska hamnar dagligen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024