Google ändrar sig kring en omdiskuterad teknik för att spåra folk online. Från och med söndag är det fritt fram att använda "fingeravtryck".
– Det här innebär att annonsörer kan samla in ännu mer data, säger Peter Mackhé, medieexpert på intresseorganisationen Sveriges annonsörer.
Hur företag spårar kunder på nätet har varit en infekterad debatt i flera år. Integritetskränkande, menar kritikerna. Nödvändig kunskap i en digital samtid, enligt många som vill nå ut med ett budskap.
Google är med sitt annonsnätverk den tyngsta aktören på marknaden. 2024 stod annonsdelen för 75 procent av bolagets intäkter. Det Google beslutar får stora konsekvenser för resten av marknaden. Förra året ändrade sig företaget kring kakor (cookies), från att ha försökt ta bort dem från nätet till att fortsätta med dem. I morgon gör Google en ny u-sväng – och låter annonsörer spåra kunder via så kallade fingeravtryck (fingerprinting).
– Det samlar fler datapunkter än kakor, säger Peter Mackhé.
Inte lätt att säga nej
Något förenklat sparas kakor bara i den webbläsare du använder, och är relativt enkla att ta bort om du vill slippa bli spårad. Fingeravtryck-tekniken samlar i stället information om bland annat den enhet du använder, vilken din ip-adress är, ditt operativsystem, vilken språk- och tidsinställning du har och så vidare. Det innebär att det är lättare att känna igen dig om du exempelvis loggar in på eller streamar innehåll till en tv.
Till skillnad från kakor, som i de flesta fall går att säga nej till, finns det inte samma enkla "klicka här för att säga nej" till fingeravtryck.
– Ur ett integritetsperspektiv kan man så klart ifrågasätta det här. Ur annonsörperspektiv brukar det heta att ju mer data du har desto mer kan du rikta in ditt budskap, säger Peter Mackhé.
"Integritetsförbättrande"
Google har tidigare varit emot att låta företag i sitt annonsnätverk använda fingeravtryck, men har nu alltså ändrat åsikt. I en kommentar till TT skriver företagets svenska pressavdelning:
"Vi har uppdaterat våra plattformspolicyer för att reflektera nya integritetsförbättrande tekniker som minskar risker och stödjer framväxten av nya kanaler som ansluten TV (CTV, det vill säga uppkopplade TV-enheter)."
Google vill inte svara på följdfrågor om kritiken som finns mot fingeravtryck.
Peter Mackhé poängterar att det finns olika läger inom annonsvärlden kring huruvida spårning online ens är effektfullt:
– Säg att du köper ett par skor i en butik. Du skulle aldrig acceptera att säljaren följer efter dig ut ur butiken med erbjudanden, och hem på bussen, och hem in genom dörren.