loadingStatsminister Ulf Kristersson (M). Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Statsminister Ulf Kristersson (M). Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

M-analys efter valet: Måste visa ryggrad

Niklas Svahn/TT

M har svårt att locka kvinnor och väljare i storstäderna, enligt partiets EU-valanalys. "Moderaterna ska visa hjärta, hjärna och ryggrad", är slutsatsen i eftervalsanalysen.

Moderaterna har publicerat sin eftervalsanalys efter EU-valet i juni. Där står att M lyckades mobilisera de egna väljarna, vilket gjorde att partiet ökade något från valet 2019 och landade på 17,5 procent.

Men M har svårare att locka kvinnor och väljare i storstäderna. För att vinna deras förtroende krävs "ett långsiktigt kulturförändringsarbete", skriver Jessica Rosencrantz, ordförande för analysgruppen och EU-minister, på Aftonbladet debatt.

Enligt M kan dessa väljare hålla med om partiets politik men deras syn på partiet är ett problem.

"Tonaliteten i budskap är ett område där Moderaterna redan har börjat ändra sin kommunikation utefter att Moderaterna ska visa hjärta, hjärna och ryggrad", står det i eftervalsanalysen.

Klimat och miljö konstateras också vara två viktiga frågor i EU-val.

"Moderaterna behöver förknippas med fler klimat- och miljöåtgärder än kärnkraft i nästa Europaval."

Partiet har också gjort små recensioner av de andra partiernas valresultat och skriver bland annat att SD-ledaren Jimmie Åkessons motattack mot medierna kan ha skrämt bort SD-väljare, att Liberalerna hade svårt att nå ut med sina toppkandidater, och konstaterar att Kristdemokraterna, som landade på 5,7 procent, klarade sig kvar mot oddsen.

"Att de endast tappade ett mandat ska i sammanhanget ses som en valframgång."

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStatsminister Ulf Kristersson (M). Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Statsminister Ulf Kristersson (M). Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

M-analys efter valet: Måste visa ryggrad

Niklas Svahn/TT

M har svårt att locka kvinnor och väljare i storstäderna, enligt partiets EU-valanalys. "Moderaterna ska visa hjärta, hjärna och ryggrad", är slutsatsen i eftervalsanalysen.

Moderaterna har publicerat sin eftervalsanalys efter EU-valet i juni. Där står att M lyckades mobilisera de egna väljarna, vilket gjorde att partiet ökade något från valet 2019 och landade på 17,5 procent.

Men M har svårare att locka kvinnor och väljare i storstäderna. För att vinna deras förtroende krävs "ett långsiktigt kulturförändringsarbete", skriver Jessica Rosencrantz, ordförande för analysgruppen och EU-minister, på Aftonbladet debatt.

Enligt M kan dessa väljare hålla med om partiets politik men deras syn på partiet är ett problem.

"Tonaliteten i budskap är ett område där Moderaterna redan har börjat ändra sin kommunikation utefter att Moderaterna ska visa hjärta, hjärna och ryggrad", står det i eftervalsanalysen.

Klimat och miljö konstateras också vara två viktiga frågor i EU-val.

"Moderaterna behöver förknippas med fler klimat- och miljöåtgärder än kärnkraft i nästa Europaval."

Partiet har också gjort små recensioner av de andra partiernas valresultat och skriver bland annat att SD-ledaren Jimmie Åkessons motattack mot medierna kan ha skrämt bort SD-väljare, att Liberalerna hade svårt att nå ut med sina toppkandidater, och konstaterar att Kristdemokraterna, som landade på 5,7 procent, klarade sig kvar mot oddsen.

"Att de endast tappade ett mandat ska i sammanhanget ses som en valframgång."

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024